بخش عمدهای از شرکتهای بیمهگر در ایران خاستگاه سازمانی دارند. روند مدیریت بیمههای سازمانی و انگیزهبخشی به چنین شرکتهایی برای ورود به بازارهای دیگر و از جمله بازار خردهفروشی بیمه که محل اصلی رقابتهای بیمهای است از جمله اقداماتی است که میتواند آیندهای مطمئن و ایدهآل را برای شرکتهای از این دست رقم بزند. طاهر موهبتی مدیرعامل بیمهی دی در این گفتوگو از اقدامات خود برای ورود جدیتر بیمهی دی به بازار خردهفروشی و برنامههای این شرکت در حوزهی هوشمندسازی بیمههای درمانی میگوید.
برای افزایش ضریب نفوذ بیمه نیازمند فرهنگسازی هستیم
اگر چه ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به متوسط جهانی پائین است ولی باید توجه داشت که این ضریب نفوذ در منطقه از رقم مناسبی بهره میبرد. ما در ایران ضریب نفوذی نزدیک به یک و نه داریم و ضریب نفوذ متوسط منطقه یک و شش یا یک و هفت است. حتی در کشوری نظیر چین که یکی از بزرگترین کشورها در زمینهی صدور بیمهنامه است، به خاطر گستردگی تولید ناخالص ملی این کشور، ضریب نفوذ بیمه رقمی در حدود سه و هفت است. در سخن گفتن از مبحث ضریب نفوذ بیمه باید این نکات را مدنظر داشت ولی این را نیز نباید کتمان کرد که فرهنگ بیمه در کشور ما چندان جا نیفتاده است. ما هنگامی که قرار است پولی برای خرید ماشین بپردازیم یا قرار است خانهای بخریم و یا هر کار دیگری از این دست شوق بسیاری داریم اما پرداخت مبلغی برای انتقال ریسک از بین رفتن این اقلام به نوعی باعث ناراحتی میشود و رقمی اضافه محسوب میگردد. برای افزایش ضریب نفوذ بیمه باید این فرهنگ و این باور تغییر کند.
بدقولی بیمهگران مردم را به بیمه بدبین میکند
بیرغبتی مردم به بیمه بخشی به خاطر این است که مردم دربارهی ابعاد تعهدات بیمه اطلاع چندانی ندارند و از سوی دیگر به این دلیل است که در زمان مخاطرات بیمه نقش جدی خود را بازی نمیکند. بیمهگران در زمان فروش بیمه با روی خوش و اخلاق گرم برخورد میکنند ولی هنگامی که فرد دچار خسارتی شده و برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه میکند آن رفتار گرم را از خود نشان نمیدهند و این امر یکی از دلایلی است که نگاه مردم به بیمه را منفی میکند. باید توجه داشت که فروش بیمههای غیراجباری نظیر بیمههای زندگی که اکنون در دنیا حدود چهل و پنج درصد سبد بیمه را به خود اختصاص میدهد و در ایران با افت حدود چهار درصدی اکنون حدود یازده درصد سبد بیمه را به خود اختصاص داده است، نیازمند آگاهی دقیق مردم از تعهدات بیمه و اطمینان آنها نسبت به این موضوع است که در مواقع نیاز، بیمه این تعهدات را با طیب خاطر و به شایستگی ادا میکند. اگر ما در زمینهی فرهنگسازی بیمه به خوبی عمل کنیم و نشان بدهیم در زمینهی ادای تعهدات پایبند و چالاک هستیم، این موضوع که ضریب نفوذ بیمه تا پایان برنامهی هفتم توسعه به حدود سه و نیم برسد دور از دسترس نیست.
دولت در پی ایجاد بیمهی تکمیلی برای دهکهای پایین درآمدی است
به نظر میرسد در برنامهی هفتم توسعه، دولت در پی ایجاد نوعی بیمهی تکمیلی برای دهکهای پائین درآمدی است. این امر که از نظر بسیاری از کارشناسان بهتر بود به جای بیمهی تکمیلی در بیمهی پایه اتفاق بیفتد، به هر شکل که اجرایی شود به افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه کمک خواهد کرد. فارغ از این امر، یکی از مهمترین اقداماتی که در زمینهی افزایش ضریب نفوذ بیمه میتوان انجام داد، رفتار درست با مشتریان در زمینهی خدمات پس از فروش است. مشتریان بیمه باید احساس کنند که شرکتهای بیمه در لحظهی وقوع حادثه به خوبی در کنار آنها هستند و این امر به شدت در افزایش ضریب نفوذ بیمه اثر خواهد داشت. همانگونه که شرکتهای بیمه در رقابت با یکدیگر به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای گرفتن سهم بیشتر از بازار هستند، کل صنعت بیمه نیز باید مزیت خود برای مردم را افزایش دهد تا در شرایط اقتصادی نه چندان مناسبی که در آن قرار داریم، صنعت بیمه به عنصری بدون کارکرد در زندگی مردم تبدیل نشود. باید به این موضوع توجه داشت که بخشی از ضریب نفوذ بیمه در ایران نه به خاطر اقبال عمومی که به خاطر کاهش تولید ناخالص ملی حاصل شده است و اگر تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند ولی بیمه مورد اقبال قرار نگیرد ضریب نفوذ با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.
سهم خردهفروشی را در سبد بیمهی دی افزایش میدهیم
حدود هفتاد درصد از سبد مشتریان بیمهی دی به ایثارگران عزیز اختصاص دارد که برکت این شرکت بیمهای هستند و ما به هر شکل که شده با ارائهی خدمات بهتر و بیشتر این بخش از سبد را حفظ خواهیم کرد. ولی به گمان من لازم است که به جز این بخش از سبد، ما در زمینهی خردهفروشی و به ویژه فروش بیمههای زندگی و عمر نیز فعال شویم. به همین دلیل پس از حضور من در این شرکت، با توجه به اینکه بودجهی سالانهی بیمهی دی با افزایش حدود شش هزار میلیارد تومانی با پانزده هزار میلیارد تومان بسته شده بود، بودجهی پیشبینی شده را سه هزار میلیارد تومان دیگر افزایش دادیم و پیشبینی کردیم این بخش از درآمد باید از مسیر خردهفروشی بیمه تأمین شود تا تعادل سبد بیمهی دی متناسبتر شود. در حال حاضر اگر به آمار هفت ماههی ابتدایی سال مراجعه کنیم مشاهده خواهیم کرد که صد و شانزده درصد بودجهای که ما پیشبینی کرده بودیم محقق شده است و در زمینهی خردهفروشی توانستهایم صد و سی و شش درصد پیشبینی را محقق کنیم و به عبارتی سی و شش درصد بیش از پیشبینی عملکرد داشته باشیم. این امر نشان میدهد که رویکرد ما به امر خردهفروشی بیمه به خوبی پاسخ داده و در حال تحقق است. هدفگذاری ما این است که در سال 1407 سهم ایثارگران در سبد بیمهی دی سی درصد باشد و این امر نه با از دست دادن این سهم، که با افزایش فعالیت بیمه در بخشهای دیگر محقق خواهد شد. یعنی اگر در سال 1407 سهم ایثاگران در سبد پنجاه هزار میلیارد تومان باشد، کل سبد ما که ناشی از تولید حق بیمه در بخشهای مختلف است، باید به صد و پنجاه هزار میلیارد تومان رسیده باشد. این حرف بزرگی است ولی چشماندازی است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم. این عدد شاید دست نایافتنی باشد اما باید به سمت آن حرکت کنیم. در شش ماههی اول سال ما در بین شرکتهای خصوصی دومین فروشندهی بیمه بودهایم و این نشاندهندهی رویکرد درست و رو به جلوی ماست.
به زودی پایگاه قواعد بیمهگری بیمهی دی افتتاح خواهد شد
با توجه به اینکه نود درصد بیمهای که ما در بیمهی دی ارائه میدهیم بیمهی درمان است، در زمینهی گسترش نفوذ فنآوری اطلاعات در شرکت بیمهی دی، اولین گام توجه به بیمهی درمان است و در این زمینه ما در بیمهی دی بخشی با عنوان دفتر فنآوری اطلاعات داریم که کار زیرساختی را انجام میدهد و بخش دیگری با عنوان تحول دیجیتال به عملیاتی کردن برنامههای مرتبط با فنآوری اطلاعات در بازار کسب و کار ما مشغول است. با همکاری این دو بخش، به زودی در زمینهی بیمهی درمان الکترونیک، به زودی پایگاه قواعد بیمهگری بیمهی دی افتتاح خواهد شد تا اسناد بیمهای در این پایگاه به صورت الکترونیک و آنلاین ارزیابی شوند. این کار بسیار سختی است. روند به این شکل خواهد بود که در لحظهی تجویز یک دارو یا یک خدمت درمانی با قواعدی که در زمینهی بیمهگری پایه و تکمیلی وجود دارد، خدمت درمانی مطابقت داده میشود و اگر خدمت فراتر از سطح هزینهی قاعدهمند باشد اجازهی ثبت هزینه داده نخواهد شد. در حال حاضر تقریباً تمام فروش ما به صورت الکترونیک است اما در زمینهی فروش آنلاین خدمات در سیزده خدمت فعال هستیم و به سمتی خواهیم رفت که کلیهی خدمات به شکل آنلاین انجام شوند. به گمان من تا پایان امسال در این زمینهها اقدامات خوبی انجام خواهد شد و در سال آینده ما به سمت هوشمندسازی خدمات حرکت خواهیم کرد. به این شکل که شما پس از وارد کردن دادههای خود در سیستم، پیشنهادی متناسب با نیاز خودتان از سیستم دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال سیستم پس از کسب اطلاعات شما در زمینهی سن، سابقهی بیماری، عادتهایی نظیر مصرف یا عدم مصرف دخانیات و… بهترین امکان بیمهای متناسب با هزینهی پیشبینی شده را به شما پیشنهاد خواهد داد.
برای بیمهشدگانمان پروندهی سلامت الکترونیک تشکیل میدهیم
ما برای بیمهشدگانمان در زمینهی درمان، پروندهی سلامت الکترونیک تشکیل میدهیم و با توجه به اینکه چهار فاکتور قند، تودههای بدنی، چربی و پرفشاری خون مهمترین عاملهای مرگ و میر در سطح جهان هستند در این زمینه به مانیتورینگ بیمهشدگان میپردازیم. به این شکل که به صورت سالانه این فاکتورها با آزمایشهایی مورد ارزیابی قرار میگیرد و اگر روند گسترش علائم این بیماریها کاهشی باشد ما برای بیمهشونده تخفیفهایی در خدمات بیمهای قائل خواهیم شد و جوایزی اختصاص خواهیم داد تا برای توجه به سلامت انگیزهی مضائفی ایجاد کنیم. این اقدامات با شکلگیری یک سازمان تمام الکترونیک هوشمند در بیمهی دی تحقق پیدا خواهد کرد.
سود شش ماههی اول ما دو برابر سال گذشته بود
سود شش ماههی اول ما دو برابر سال گذشته بود و به نظر میرسد میزان فروش ما نسبت به سال گذشته نود درصد افزایش پیدا خواهد کرد. ارزش سهام ما چند برابر ارزش سهام متوسط گروه بیمهای در بورس اوراق بهادار بوده است و بین صد و سی و هشت درصد تا صد و پنجاه درصد سود به همراه داشته است. این امر محصول تلاش همکاران من در سراسر کشور است و این امر که ما برای شبکهی فروش ارزش واقعی قائل میشویم نیز در این دستاورد بیتاثیر نیست. درآمد متوسط شبکهی فروش بیمه معنادار نیست و در حد پنج میلیون در ماه است. وقتی که ما معتقد هستیم هشتاد درصد فروش ما به این شبکه بستگی دارد باید حمایتهای بیشتری از این شبکه داشته باشیم. توجه ویژه به شبکهی فروش و انگیزه بخشی به این نیروها، باعث میشود برخورد خوب آنها قضاوت مردم نسبت به کل صنعت بیمه را مثبت کند. بر این مبنا ما بستههای حمایتی برای شبکهی فروش در نظر گرفتهایم، آنها را سهامدار بیمه خواهیم کرد و در زمینهی خرید محل استقرار نمایندگیها و نیز هزینههایی تبلیغاتی به آنها کمک خواهیم کرد. علاوه بر این بحث آموزش همکاران بیمه و شبکهی فروش در دستور کار ما قرار دارد. با این شیوه، میتوانیم یک شبکهی فروش حرفهای شکل بدهیم که در زمینهی فروش خدمات تخصصی بیمه نظیر بیمههای زندگی یاریگر بیمهی دی باشند.
زمان ادای تعهدات از چهار ماه به کمتر از یک ماه کاهش یافته است
یکی از دلایل بهبود عملکرد ما در سال جاری، تلاشی بود که برای ادای تعهدات درمانی به بیمارستانها و نیز بیمهشدگان داشتیم. ما در حال حاضر با متوسط بیست تا بیست و پنج روز برای کسانی که اسناد بیمهای به ما تحویل میدهند انجام تعهد میکنیم و این قبلاً به دلیل آنکه دولت در زمینهی انجام تعهدات دیرکرد داشت تا چهار ماه طول میکشیده است. در مورد بیمارستانها هم کار به جایی رسیده بود که به دلیل دیرکرد در انجام تعهدات به سمت لغو قرارداد رفته بودند و در حال حاضر ما با موج درخواست بستن قرارداد مواجه هستیم. در تهران ششصد مورد تقاضای بستن قرارداد داشتهایم و این با وجود افزایش بدهی دولت به بیمه رخ داده است. در سال گذشته بدهی دولت نهصد میلیارد تومان بود و در حال حاضر این بدهی به دو هزار و ششصد میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این امر در رسوب پول در حسابها که بخشی از سود سالانه را رقم خواهد زد آسیب میزند اما اعتبار صنعت بیمه و بیمهی دی را افزایش میدهد و در بلندمدت به نفع ماست. به ویژه این موضوع که بخش عمدهی مخاطبان ما ایثارگران هستند ما نمیتوانیم آنها را چشم به راه بگذاریم و خوشبختانه به برکت وجود آنها در طی این مدت هم سهام شرکت افزایش سود داشته و هم سود سالانه دو برابر شده است.