فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

دکتر علاءالدین بروجردی عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس | تشکیل دولت وفاق ملی سخت‌ترین تصمیم است

دکتر علاءالدین بروجردی سیاستمدار، نماینده مجلس شورای اسلامی در شش دوره و عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

دکتر علاءالدین بروجردی سیاستمدار، نماینده مجلس شورای اسلامی در شش دوره و عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تجارب ارزشمندش در نظام جمهوری اسلامی ایران، ۳ توصیه به رئیس جمهور مسعود پزشکیان دارد: اول آنکه براساس وعده انتخاباتی خود، دولتش به معنای واقعی دولت وفاق ملی باشد و همکاران و اعضای کابینه خود را از میان طیف‌های سیاسی متنوع برگزیند که البته امری مشکل اما کارساز و تأثیرگذار در مدیریت کشور است. توصیه دوم بروجردی به رئیس جمهور این است که در انتخاب وزرایش حتما معیارهای مقام معظم رهبری را مراعات نماید تا در گرفتن رأی اعتماد از مجلس دچار چالش و تنگنا نشود. توصیه سوم ایشان هم این است که رئیس جمهور پزشکیان رفع تحریم‌ها را با حفظ عزت، حکمت و مصلحت در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. گفت‌وگوی دلسوزانه دکتر بروجردی با پایگاه خبری _ تحلیلی مدیران نیوز را به مدیران کشور تقدیم می‌کنیم.

با توجه به حضور شما در ادوار مختلف مجلس و همچنین عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، آیا فکر می‌کنید جدی‌ترین چالش دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی، موضوع مقابله با تحریم‌ها خواهد بود؟ ارزیابی حضرتعالی در این خصوص چیست؟

مسئله تحریم، معلول اصول‌گرایی ما در عرصه جهانی و منطقه‌ای است؛ به این معنا ایستادگی به‌حق ایران در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا، دفاع از مردم فلسطین و اعتراض به سیاست‌های سبعانه رژیم صهیونیستی و کشتار وحشیانه مردم مظلوم غزه به مذاق آمریکایی خوش نمی‌آید. مردم ایران، ملت بیداری هستند که در راه دستیابی به استقلال و عزت، انقلاب کردند. ما نمی‌توانیم به هر قیمتی با آمریکا توافق کنیم چرا که این رویکرد با اصول انقلابی، آرمان‌های امام و شهدا، قانون اساسی و عزت و کرامت ملت ایران هم‌خوانی ندارد. تحریم به عنوان سلاحی ظالمانه، خلاف موازین بین‌المللی و نوعی سو‌استفاده از قدرت تلقی می‌شود‌. هنر جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر این بوده است که تحریم را تبدیل به فرصتی جهت شکوفایی توانمندی‌ها کرده است. اگر امروز جزو چند قدرت مطرح در زمینه موشک و پهپاد شناخته می‌شویم، این توانمندی را مرهون   تحریم هستیم.

اکنون رئیس‌جمهور و کابینه چهاردهم بایستی با بکارگیری حداکثر ظرفیت‌های ملی کشور، مقابل حربه ظالمانه آمریکا ایستادگی کنند و اجازه تعیین شروطی همچون متوقف‌سازی و یا کاهش ظرفیت ساخت موشکی و پهپاد را در قبال رفع تحریم‌ها به غرب ندهند.  در واقع تکلیف ما در قبال موضوع تحریم‌ها کاملاً مشخص است؛ بی‌تردید مذاکره منطقی و عادلانه را می‌پذیریم و همان‌طور که حضرت آقا متذکر شدند، در عرصه سیاست خارجی از اهرم مذاکره بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت استفاده خواهیم کرد.

ایران در راستای ماندگاری به عنوان ام‌القری کشورهای اسلامی بایستی قادر به دفاع از آرمان‌های اصول‌گرانه‌اش باشد. با توجه به شرایط دشوار معیشتی و در هنگامه‌ای که هزینه مبادله تجاری به واسطه تحریم بیش از ۲۵٪ افزایش داشته است، چطور می‌توان این جایگاه را حفظ کرد؟

هیچ‌کس موافق تحریم نیست. طبیعتاً تحریم به معنای ظلم است و اصول اسلامی ما حکم می‌کند با ظلم مبارزه کنیم. بنده بر این باور هستم که رفع تحریم‌ها نباید به بهای از دست دادن استقلال، عزت و اقتدار ما صورت گیرد. ایرادی که اکنون به برجام وارد است، در واقع بهایی ست که بر ما تحمیل شد. در آن ایام، ما در مجلس پیشنهاد می‌کردیم که بهتر است توافق مرحله‌ای انجام شود. برای نمونه در مقابل محدود کردن فعالیت‌های نطنز، آنها نیز تحریم بانک مرکزی را متوقف کنند اما نپذیرفتند و اصرار بر این بود  که توافق به صورت کلی انجام شود؛ در نهایت ما تمام محدودیت‌ها را پذیرفته و اعمال کردیم اما طرف مقابل با بازی‌های سیاسی، به تعهداتش پایبند نماند. به اعتقاد بنده بایستی با حفظ منافع ملی، با تحریم و تحریم‌کننده مبارزه کرد. شکوفایی امنیت پایدار در اقتصاد ایران در گرو هنر مدیریت کشور است؛ به این معنا رسالت آقای پزشکیان و کابینه چهاردهم این است که با حفظ اصول، تحریم‌ها را از طریق مذاکره منطقی برطرف کنند.

*همان‌طور که مستحضر هستید، موضوع مشارکت مردمی در حوزه‌های مختلف از جمله تعاونی‌ها در قانون اساسی تصریح شده است. دولت منتخب چطور می‌تواند از ظرفیت مشارکت مردمی استفاده کند؟ آیا سازوکار قانونی بکارگیری ظرفیت مردمی در قوانین موضوعه پیش‌بینی شده است؟

بار سنگین پیروزی انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی بر دوش مردم بوده است و در واقع آن موقعیت را مردم مدیریت می‌کردند. همه دولت‌ها اصرار دارند که ۸۰٪ اقتصاد را دولتی کنند اما این رویکرد نادرستی است. دولت باید مردم را وارد صحنه کند. شاید اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا نشده باشد، بنابراین نقص اجرایی قانون در خصوص مشارکت مردمی باید اصلاح شود.

آزادسازی نصفه و نیمه اقتصاد کشور و سیاست‌های نادرست، خصولتی‌‌های پشت پرده را رقم زده است. اگر به مردم اعتماد نکنیم و ظرفیت ملی را نادیده بگیریم، نه فقط با فرار مغزها بلکه با فرار سرمایه‌های کلان مواجه خواهیم شد. تنها با اعتماد به مردم می‌توان از آنها حمایت کرد. هم‌اکنون یکی از توانمندی‌های ایران، صادرات خدمات فنی و مهندسی در سطح دنیا است. در سالیان اخیر بسیاری از پروژه‌های سدسازی و راه‌سازی با همت بخش خصوصی در کشورهایی مثل سوریه، سودان و سریلانکا اجرایی و عملیاتی شده‌اند؛ بر این اساس چتر حمایتی، تولید ثروت عظیم را رقم می‌زند و پیرو آن بسیاری از مشکلات اقتصادی ما رفع خواهد شد.

*به عنوان آخرین پرسش، فکر می‌کنید سخت‌ترین تصمیم دولت چهاردهم چه خواهد بود؟ مجلس تا چه حد در انتخاب اعضای کابینه با آقای پزشکیان همراهی خواهد کرد؟

همان‌طور که در جریان هستید مقام معظم رهبری، ویژگی‌های بسیار روشنی برای افراد پیشنهادی در هیات وزیران اعلام کردند. معیارهایی همچون عدم سوء‌سابقه سیاسی و اعتقاد به مبانی انقلاب در واقع جزئی از قواعد بازی هستند. اگر آقای پزشکیان قواعد بازی را در انتخاب اعضای کابینه مد نظر قرار دهند، مجلس نیز مشکلی با تایید آنها ندارد اما اگر به هر دلیلی این اتفاق روی ندهد و انتخاب اعضا مبتنی بر معیارهای اعلام شده توسط مقام معظم رهبری نباشد، بی‌تردید عبور از فیلتر مجلس برای کابینه چهارده کار دشواری خواهد بود.

آقای پزشکیان در صحبت‌های اخیرشان به تشکیل دولت وفاق ملی اشاره کردند؛ موضوعی که اوایل پیروزی انقلاب در بدنه دولت به درستی شکل گرفت. در آن ایام، طیف‌های مختلف سیاسی در کابینه دولت حضور داشته و فعالیت می‌کردند، برای مثال آقای بهزاد نبوی به عنوان وزیر صنایع سنگین و آقای عسگراولادی به عنوان وزیر بازرگانی فعالیت داشتند. مسئله وفاق ملی به باور بنده، دشوارترین تصمیم دولت خواهد بود. اگر ریاست‌‌جمهور به این وعده عمل کنند، ما نیز می‌توانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. این تصمیم در موفقیت بزرگ، آن هم در ابتدای شروع به کار دولت تاثیر بسزایی خواهد داشت.