فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

حسنعلی محمدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی | رای اعتماد کمیسیون صنایع به سیدمحمد اتابک

حسنعلی محمدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

دکتر حسنعلی محمدی، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن، محمد اتابک را فردی صاحب سبک معرفی می‌کند که انتظار می‌رود برنامه مناسبی را در جهت همکاری با شرکت‌های خودروساز جهانی داشته باشد. وی معتقد است در راستای رفع ناترازی انرژی باید هر چه زودتر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم‌، همچنین انتقال تکنولوژی به احیای اشتغال و گذر از نسل دومی بودن در صنعت کمک می‌کند. دکتر محمدی در گفت‌وگو با رادیو صدای تدبیر به توضیح اولویت‌های استراتژی صنعت پرداخته است و بر شکل‌گیری هم‌افزایی میان دولت و کمیسیون‌های مجلس تاکید می‌کند.

*نظر جنابعالی نسبت به وزیر پیشنهادی صمت، آقای سید محمد اتابک چیست؟ آیا حساسیت‌های مجلس در برنامه‌های آقای اتابک نمود پیدا کرده است؟

به موجب پیشینه خدمات و فعالیت‌های آقای اتابک بایستی بگویم ایشان فردی صاحب‌ سبک هستند. در مورد واردات خودرو انتظار می‌رود برنامه مناسبی را به مجلس تقدیم کنند. نگاه ما در کمیسیون صنایع و معادن این است که در راستای رفع دغدغه‌های مردم در کنار وزیر محترم صنایع قرار بگیریم و مشکلات موجود را حل و فصل کنیم. اکنون یک‌سری کلان روندهای جهانی از قبیل تحول فناورانه، تغییرات جمعیتی، جهانی‌سازی و امثالهم در حال شکل‌گیری است که بی‌تردید جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ما در بحث خودرو، مدت طولانی واردات نداشتیم و شکاف عمیق فناوری در این میان ایجاد شد. حال این ابر روندها به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی رفته‌اند. امیدوارم که ایران نیز در آینده نزدیک با شرکت‌های خودروساز جهانی مشارکت داشته باشد.

با توجه به معیارهای مورد نظر مقام معظم رهبری، بی‌تردید مجلس شورای اسلامی مطابق با همان معیارها نسبت به بررسی رزومه و برنامه‌های وزرا اقدام خواهد کرد. رویکرد مجلس، همراهی با دولت است. همان‌طور که شرایط فعلی اقتصادی ایجاب می‌کند، مقوله اقتصاد را در اولویت قرار داده‌ایم و با توجه به محوریت اقتصادی برنامه توسعه، امید که دولت و وزرا بتوانند در جهت برنامه توسعه هفتم گام بردارند.

*وزیر صمت پیشنهادی آیا قابلیت تعامل با دیگر وزرا را دارد؟ آیا فکر می‌کنید آقای اتابک، قابلیت و توانایی پیاده‌سازی برنامه‌های کلان‌تر در وزارت صمت را داشته باشد؟

جای خوشبختی است که دکتر علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو، در سمت پیشین خود چالش قطعی برق را لمس کرده‌اند. این مسئله یکی از موانع تولید محسوب می‌شود. انتظار می‌رود آقای اتابک پیشبینی‌های لازم در خصوص برق صنایع را انجام دهند. بخش خصوصی نیز باید نسبت به تامین برق اقدام کند. مجلس بی‌تردید برنامه وزیر پیشنهادی نیرو که به نحوی با کمیسیون صنایع در ارتباط است را مد نظر قرار خواهد داد.

ما در حال حاضر با مشکل ناترازی انرژی مواجه هستیم. قاعدتاً نگاه وزرای صمت و نیرو باید بلندمدت باشد و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند. شاید موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم نیامده باشد اما این نقص با تشکیل کمیته بازنگری در تمام کمیسیون‌ها قابل ترمیم است. وزیر پیشنهادی صمت، وزیر پیشنهادی نیرو و کمیسیون‌ها باید مدلی ارائه دهند که در بخش خصوصی، انگیزه تاسیس نیروگاه‌های جدید شکل بگیرد. اگر این مدل اقتصادی ارائه شود، در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌توانیم در خصوص تامین برق و حتی در زمینه صادرات اقدام کنیم.

*کارنامه موفق اتابک پیش‌تر در زمینه سیمان و فولاد بوده است. ایشان سابقه فعالیت در اتاق بازرگانی و بنیاد مستضعفان را هم داشته است. آیا این کارنامه‌های موفق می‌تواند به حوزه‌های دیگر تسری پیدا کند؟

تخصص ایشان یک نقطه قوت محسوب می‌شود و امید که از ظرفیت نخبگان در زمینه‌های دیگر صنعت استفاده کنند. ما هم به عنوان کمیسیون صنایع و معادن از ظرفیت پژوهشی استفاده خواهیم کرد. امید که دیگر دچار آزمون و خطا نشویم.

*صنعت ما، یک صنعت نسل دوم است، در حالی‌که دنیا در مسیر نسل چهارم صنعت حرکت می‌کند. حتی اگر برنامه‌های وزیر صمت یا وزیر نیرو، برنامه‌های به روز و نوین باشد، باز هم به جهت تحریم نمی‌توانیم فناوری لازم را وارد کنیم. با توجه به چالش‌ها و فقدان‌های موجود چطور یک وزیر می‌تواند موفق عمل کند؟

ما با دیدگاه آینده‌نگرانه باید در حد توان از واردات جلوگیری کنیم و به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنیم. پیرو این قضیه، زمینه اشتغال فراهم می‌‌شود و در کنار آن با تکنولوژی دنیا نیز آشنا خواهیم شد. راهکار رفع تحریم‌ها بایستی بر اساس موقعیت موجود پیشبینی شود. آقای اتابک می‌تواند یک استراتژی صنعتی در حوزه صنایع تعریف کند تا برنامه‌ریزی قبلی داشته باشیم. در این صورت به محض رفع تحریم‌ها، قادر خواهیم بود با آمادگی لازم و مدیریت پویا، نهایت استفاده را داشته باشیم.

*به عنوان دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن، فکر می‌کنید چه مواردی در استراتژی صنعت در اولویت قرار دارند؟

یک‌سری اولیت‌های موجود در استراتژی تقدیمی می‌تواند شامل ثبات‌بخشی محیط مقرراتی حاکم بر طرح‌های سرمایه‌گذاری صنعتی، اصلاح محیط مقرراتی فراروی کسب و کارهای صنعتی و معدنی، قانون‌گذاری بر مبنای سند استراتژی توسعه صنعتی، لایحه‌محوری به جای طرح‌محوری و قانون‌گذاری جهت حمایت از تولید و … باشد. دغدغه ما این است که قوانین یاد شده وارد مرحله اجرایی شوند. امید که این اقدامات از طریق مطالعه و پژوهش، برنامه‌ریزی و همکاری با عزیزان مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مد نظر قرار گیرد.

*فضای کمیسیون‌های اقتصادی برای دادن رای اعتماد به مردان اقتصادی دولت را چطور می‌بینید؟

ما در وضعیتی قرار داریم که باید در راستای ایجاد هم‌افزایی تلاش کنیم. اگر هر فردی در جایگاه خود ایفای نقش کند، ثمره آن در سفره مردم دیده می‌شود. امیدوارم همه بزرگان در دولت و مجلس با ایجاد هم‌افزایی و هم‌پوشانی در راستای حل و فصل معضلات معیشت و اشتغال مردم تلاش کنند.

*آیا این کابینه را کابینه وفاق ملی می‌بینید؟

نگاه مجلس به برخی وزرا، مثبت است و برخی دیگر همچون وزرای حوزه اقتصاد باید مورد مداقه و بررسی بیشتر قرار گیرند.‌