فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق | سید محمد اتابک برای وزارت صمت بهترین انتخاب است

یحیی آل‌اسحاق وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق ایران و عراق

یحیی آل اسحاق وزیر بازرگانی دولت سازندگی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی و رئیس فعلی اتاق مشترک ایران و عراق، با تجربه‌های گرانقدر مدیریتی معتقد است که تعدادی از وزرای اقتصادی پیشنهادی رئیس جمهور پزشکیان عمدتاً افرادی شایسته و قوی هستند که می‌توان به کار آمدی و حل مشکلات عدیده اقتصادی کشور از سوی آنان امیدوار بود.ایشان از سیدمحمد اتابک نامزد وزارت صمت با صفات مدیر برنامه‌ریز و اجرایی حرفه‌ای، صاحب تحصیلات عالی در دانشگاه‌های معتبر خارجی و ربع قرن کارنامه مدیریتی موفق در حوزه‌های مهم اقتصادی از جمله در بنیاد مستضعفان نام می‌برد و اظهار امیدواری می‌کند که ایشان و عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو، با برنامه‌ای همسو و هم آهنگ بخش تولید و صنعت اقتصاد ایران را سامان بخشند.آل اسحاق در گفت‌وگو با رادیو صدای تدبیر پایگاه خبری _ تحلیلی مدیران نیوز به نمایندگان مجلس توصیه می‌کند که بدون وابستگی سیاسی و جناحی و صرفاً بر اساس منافع ملی و احراز شایستگی به وزرای پیشنهادی تیم اقتصادی دولت چهاردهم رأی بدهند.آل اسحاق به دولت در شُرُف تشکیل هم تذکر می‌دهد که بدون حضور واقعی و غیر نمایشی بخش خصوصی در حکمرانی، اقتصاد کشور هرگز بهره‌ور نخواهد شد. خواندن این گفت‌وگو را به ذینفعان و فعالان صنعت و تولید کشور توصیه می‌کنیم.

*جنابعالی تا چه حد دکتر محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت را می‌شناسید؟ نظر شما مشخصا در مورد ایشان چیست؟

قبل از اظهارنظر در مورد آقای اتابک، لازم می‌دانم به چند نکته اشاره کنم. به هر صورت مسائل مربوط به تعیین کابینه با وجود تمام چالش‌ها انجام شد و خوشبختانه آقای پزشکیان، کابینه نسبتاً معتدلی را معرفی کرده‌اند. چالش‌های حوزه اقتصاد و معیشت مردم برای تمامی دست‌اندکاران، مشخص است و همه متفق‌القول بر این باورند که موضوع اصلی کشور، مسائل اقتصادی است. این چالش‌ها در دو حوزه روابط خارجی اقتصاد و روابط داخلی اقتصاد وجود دارد. این کابینه باید با اذعان و شناخت به نارسایی‌ها در روابط خارجی و هم داخلی، برنامه عملیاتی داشته باشند. همان‌طور که مستحضرید، یکی از مشکلات کشور این است که وضعیت اقتصادی بیش از حد سیاسی شده‌ است. تیم اقتصادی دولت جدید بایستی خود را از شر مسائل سیاسی پیرامون خلاص کند. وزرای اقتصادی کابینه در مسائل کلان و راهبردهای اقتصادی بایستی با یکدیگر هم‌جهت، هماهنگ و هم‌اولویت باشند. در واقع ما نیازمند وحدت نظر در دیپلماسی اقتصادی خارجی و وحدت نظر در راهکارهای تولیدی و صنعتی داخلی هستیم. به عنوان نمونه در رابطه با واردات، صادرات و در واقع تجارت خارجی، ارکان تصمیم‌گیر باید در سیاست‌های ارزی و تجاری، هماهنگی ایجاد کنند. موضوع دیگر این است که بدون فعالین بخش خصوصی، اقتصاد ما بهره‌ور نخواهد شد. تا زمانی‌که بخش خصوصی به مدیران و مسئولان، اعتماد پیدا نکند، در حوزه صنعت به سرمایه‌گذاری مبادرت نمی‌کند. بخش خصوصی باید گاردش را پایین بیاورد و دولت هم بایستی در راستای رفع ابهامات و اعتمادسازی بخش خصوصی گام بردارد. دیگر همگی از این موضوع آگاه هستیم که عدم هماهنگی بخش خصوصی و دولت، موجب ضربه‌ خوردن اقتصاد است.

در رابطه با آقای اتابک باید بگویم حدود ۲۵ سال است که با ایشان همکار هستم. در واقع ایشان دارای بهترین تحصیلات و تخصص از بهترین دانشگاه‌های دنیا هستند و از این بابت کسری ندارند. وی در پروژه‌های بزرگ حرفه‌ای داخل و خارج حضور داشته است و مجری پروژه‌هایی همچون نواب و اکباتان بوده است. در رابطه با شوراهای تصمیم‌گیری مثل سیمان و فولاد و همچنین در رابطه با هدایت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بخش اقتصاد، در واقع سرمایه‌گذار بزرگ مسائل اقتصادی بوده‌اند. دکتر اتابک ارتباط خوبی با نهادهای اقتصادی تصمیم‌گیر کشور مثل بانک مرکزی و وزارتخانه‌ها دارد و کاملاً مسلط به کار حرفه‌ای است. از لحاظ شخصیتی نیز خوشبختانه جهتگیری باندی و حزبی ندارد و عمر خود را صرف مسائل اقتصادی و صنعتی کرده است.

*شش وزیر اقتصادی دولت مشخص هستند. چقدر رویکرد وفاق و انسجام ملی را در این میان می‌بینید؟ نظر جنابعالی نسبت به میزان هماهنگی و تعامل میان مردان اقتصادی کابینه چیست؟

انتخاب این وزرا به معنای ائتلاف است. وفاق اما به این معنا است که باید بهترین ظرفیت‌های کشور را در اداره امور به کار بگیریم، لذا جهت‌گیری سیاسی نباید در اقتصاد وجود داشته باشد. آقای پزشکیان از کل ظرفیت کشور استفاده کرده است، وزرای پیشنهادی نیز بایستی جریانات سیاسی و حزبی را کنار بگذارند و در واقع اکنون باید همه تابع حزب ایران باشند.

به دلیل تحریم‌ها ناتوان از انتقال فناوری به کشور هستیم، همچنین با چالش‌های سرمایه‌گذاری داخل و خارج نیز مواجه شده‌ایم.

در مورد آقای علی آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو و آقای اتابک، وزیر پیشنهادی صمت بایستی اذعان کنم آنها زبان یکدیگر را خوب متوجه می‌شوند و به صورت حرفه‌ای از مسائل آگاه هستند.

در رابطه با بخش انرژی بر این باور هستم که مشکل اصلی کشور، عدم وجود ذخایر و نیروی انسانی نیست، بلکه احاطه‌ کامل دولت به این بخش موجبات عدم سرمایه‌گذاری را رقم زده است. برای مثال کلیت اداره و مدیریت گاز در دست شرکت‌های دولتی است و ما علی‌رغم وجود ذخایر فراوان در کشور، با مشکلات حوزه گاز مواجه هستیم. چه اشکالی دارد اگر مدیریت بهره‌برداری گاز را به شرکت‌های سهامی خاص بسپاریم؟! شرکت آرامکو را در نظر بگیرید که بدون مالکیت، اجازه بهره‌برداری دارد و چقدر به پیشرفت این حوزه کمک کرده است. در واقع بایستی اذعان کنم که جنس مدیریت دولتی ما از نوع ریسک‌پذیر نیست. اگر رویکردها تغییر کنند، کل کشور از مخمصه بی‌ارزی و عدم سرمایه‌گذاری نجات پیدا خواهد کرد.

*با توجه به شناخت حضرتعالی نسبت به فضای اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین آشنایی با فعالان این حوزه، چند درصد وزرای کابینه چهاردهم موفق به کسب رای مجلس خواهند شد؟ 

این مسئله بستگی به نوع برخورد وزرا دارد. مجلس عمدتاً جهت‌گیری سیاسی دارد. اگر مردان اقتصادی، برنامه‌های حرفه‌ای ارائه دهند و اعتماد مجلسی‌ها را جلب کنند، قریب به هشتاد درصد این کابینه، رای موافق از مجلسی‌ها می‌گیرند.

*در مورد استعفای آقای ظریف چه نظری دارید؟

او عاقل‌تر و باتدبیرتر از این است که به خاطر مسائل جزئی قهر کند. شاید برداشت نادرست از مسائل حقوقی پیرامون تابعیت ایشان، دلیل این کناره‌گیری باشد. بنده فکر می‌کنم آقای ظریف نمی‌خواهند مسئله و درگیری برای دکتر پزشکیان از سمت ایشان ایجاد شود.