فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

محمد سعیدی‌کیا رئیس اسبق بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی | کار را باید به کاردان سپرد

محمد سعیدی‌کیا از خوشنام‌ترین مسئولان و مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران، وزیر دولت‌های جنگ، سازندگی، اصلاحات و دولت‌های نهم و دهم و رئیس اسبق بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

محمد سعیدی‌کیا از خوشنام‌ترین مسئولان و مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران، وزیر دولت‌های جنگ، سازندگی، اصلاحات و دولت‌های نهم و دهم و عهده‌دار برخی مسئولیت‌های حساس دیگر در ۴ دهه گذشته، با قاطعیت معتقد است که کابینه پیشنهادی رئیس جمهور پزشکیان بدون تردید رأی اعتماد اکثریت مجلس را کسب خواهد کرد.ایشان با توجه به شناخت و سابقه همکاری‌شان، در گفت‌وگو با رادیو صدای تدبیر پایگاه خبری _ تحلیلی مدیران نیوز به صلاحیت ۳ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم با قاطعیت مُهر تأیید زده‌اند.درباره سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت: یک امتیاز ایشان نسبت به دیگر وزرای پیشنهادی تحصیلات عالیه‌شان در دانشگاه معتبر میشیگان است که باعث شده دیدی جهانی به صنعت داشته باشند. با مدیریت موفق در سطوح بالای اجرایی کشور به جامعیت و اشراف کارآمدی در حوزه صنعت رسیده‌اند؛ از لحاظ شخصیتی، مدیری دست پاک، با اخلاص، با اراده استوار و تحول آفرین هستند که انصافا برای انجام مسئولیت‌شان وقت می‌گذارند. همچنین به دلیل حضور در ه‍یأت رئیسه اتاق بازرگانی با دغدغه‌های بخش خصوصی آشنا هستند.درباره خانم فرزانه صادق وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی: ایشان با تحصیلات مرتبط پله پله از کارشناسی به سطوح عالی مدیریتی وزارت راه و شهرسازی رسیده و تجربه‌های مفید در این حوزه اندوخته‌اند.تسلط ایشان به حوزه شهرسازی که از معضلات و نیازهای اساسی جامعه ایران است، شانس‌شان را برای دریافت رأی اعتماد از مجلس بالا می‌برد ضمن اینکه با انتخاب یک قائم مقام مسلط برای بخش راه و ترابری، نگرانی دلسوزان برای ضعف این بخش از وزارتخانه نیز برطرف خواهد شد.درباره عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو: آقای علی آبادی مدیری کاردان، درستکار و باتجربه هستند که برای مدیریت ارشد بخش تخصصی خودشان یعنی تولید و توزیع انرژی‌های برق و آب معرفی شده‌اند و با حضور ایشان می‌توان به گذر از بحران ناترازی برق و آب امیدوارتر شد.محمد سعیدی کیا در همین گفت‌و‌گوی رادیویی به گروه‌های سیاسی کشور توصیه می‌کند به جای سهم خواهی از کابینه چهاردهم، حقوق قانونی رئیس جمهور برای انتخاب وزرا و مدیریت ارشد کشور را به رسمیت بشناسند.

خواندن همراه با تأمل مشروح این گفت‌وگو و سرمشق قرار دادن درس‌ها و تجربه‌های مدیریتی آن را به مدیران مشتاق خدمت و توسعه‌گرای کشور توصیه می‌کنیم.

 *ارزیابی جنابعالی نسبت به احوالات سیاسی و اقتصادی این روزهای کشور چیست؟ همان‌طور که مستحضر هستید دولت چهاردهم، میراث مشکلات گذشته را بر دوش دارد. این قضیه را چگونه برآورد می‌کنید؟

بنده اصولاً با دید مثبت به مسائل می‌پردازم و در حال حاضر نیز نسبت به آینده، خوش‌بین هستم. کشور ما به لحاظ سیاسی شامل گروه‌های مختلفی است، بالطبع هر یک از این گروه‌ها تمایل دارند افراد مورد پسندشان به کابینه دولت جدید راه پیدا کنند. فراموش نکنید مسئولیت اصلی کشور به لحاظ اجرایی در چهار سال آینده بر دوش رئیس‌جمهوری است که مردم به او رای داده‌اند و در نهایت آقای پزشکیان بایستی پاسخگو باشد، لذا انتخاب نهایی نیز بر عهده وی خواهد بود. بنده با برخی از وزرا و پیشینه آنها آشنا هستم و گمان می‌کنم عمدتاً افراد کارامدی باشند، بنابراین با دید مثبت به توانایی حل مشکلات توسط دولت دکتر پزشکیان نگاه می‌کنم. مستحضر هستید که یک وزیر نمی‌تواند به تنهایی تمام مسئولیت‌های وزارتخانه را به عهده بگیرد. غیر از یاران منتخبی که در داخل وزارتخانه با وی همراه می‌شوند، بایستی با بخش‌های دیگر نیز تعامل برقرار کند. برای مثال وزیر صمت جهت مدیریت درست وزارتخانه صنعت و معدن باید با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، تعامل خوبی برقرار کند.  تعامل خوب به این معنا است که یک وزیر قادر به انتقال صریح و شفاف مسائل باشد و برای رفعه نیازها، بخش‌های دیگر را قانع به همکاری کند. یک مدیر ارشد نمی‌تواند تمام وقتش صرف نظارت به اقدامات اجرایی کند بلکه ابتدا بایستی نسبت به امر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق شود. دولت نیز بدین ترتیب نقش برنامه‌ریزی، نظارت و اشراف را دنبال می‌کند و مسئولیت‌های دیگر را به افراد کاردان می‌سپارد. صادقانه بگویم توانمندی‌‌های بسیاری را در کشور شاهد هستیم و بایستی با اعتماد به مردم، آنها را در مسائل کشور سهیم کنیم.

*آقای اتابک علاوه بر حضور در اتاق بازرگانی تهران، سابقه‌ای نیز در بنیاد مستضعفان داشته‌اند. ویژگی‌هایی که در ایشان می‌بینید تا چه حد در پیشبرد مسائل وزارت صمت، موثر خواهد بود؟

بنده قبل از اینکه در بنیاد مستضعفان با آقای اتابک آشنایی پیدا کنم، در بنیاد مسکن با ایشان همکاری می‌کردم. در مورد خصوصیت‌های شخصی ایشان بایستی اذعان کنم که فردی  درستکار، دست‌پاک، تحول‌آفرین در امور و محکم و با اراده هستند. آقای اتابک بلافاصله پس از اتمام تحصیلات‌شان در دانشگاه میشیگان آمریکا، به ایران بازگشت و از همان ابتدای انقلاب در همه صحنه‌ها حاضر بود، همچنین در دفاع مقدس حضور فعال داشت. در صحنه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری حضور داشته است. وی در بخش صنعت و بازرگانی اعم از سیمان، فولاد، معدن و خودرو، فرد بسیار سرشناسی است. اتابک در بنیاد مستضعفان نیز به عنوان معاون بنیاد، سیاست‌گذاری می‌کرده است و افراد این حرفه را به خوبی می‌شناسد. او به واسطه صادرات در بخش بازرگانی به اصول مذاکره و کارهای بین‌الملل نیز شناخت و دانش مکفی دارد‌ همین‌طور است. بسیاری از پروژه‌های بزرگ اجرایی را به سرانجام رسانده است و عهده‌دار مسئولیت‌های ستادی فراوانی بوده است. من بر این باورم که ایشان به مدد قدرت مدیریت و تصمیم سازی، وزارت صمت را به سمت و سوی خوبی هدایت خواهد کرد.

*چقدر احتمال می‌دهید که محمد اتابک، موفق به دریافت رای مجلس شود؟

فکر می‌کنم ایشان با ارائه و توضیح برنامه‌های خودشان در مجلس، بی‌تردید رای بسیار خوبی از سوی نمایندگان دریافت خواهند کرد.

* چند درصد از وزرای پیشنهادی، رای مجلس را دریافت خواهند کرد؟ نظر جنابعالی در مورد وزرای پیشنهادی دیگر چیست؟

فکر می‌کنم اکثر افراد کابینه، رای می‌آورند. در این مورد نمی‌توانم درصدی را اعلام کنم چرا که تمامی ۱۹ وزیر پیشنهادی را به‌طور کامل نمی‌شناسم.

در رابطه با تجربه شخصی از فعالیت در وزارت راه و وزارت مسکن بایستی بگویم این دو وزارتخانه بهتر است از یکدیگر جدا شوند. وزارت راه بیشتر با امور اجرایی سر و کار دارد اما وزارت مسکن در ارتباط مستقیم با فعالیت‌های ستادی است، بدین جهت این دو را نمی‌توان در یک قالب جمع کرد. هر دو حوزه،  وسعت بسیار زیادی دارند و پانزده نهاد کشور با این وزارتخانه در ارتباط هستند. شما با بررسی وزرای چند سال اخیر متوجه می‌شوید که هر یک از آنها، بسته به شرایط کشور، در کدام حوزه فعالیت بیشتری داشته‌اند. پس از این توضیحات، بهتر است در مورد خانم صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به چند نکته اشاره کنم. ایشان طی سال‌های اخیر به عنوان کارشناس در وزارتخانه راه و شهرسازی مشغول به کار بوده‌اند و به خصوص با مسائل حوزه شهرسازی، آشنایی کامل دارند. همچنین در شورای عالی مدیریت شهرسازی نیز فعالیت داشته‌اند، البته شاید اشراف کامل به بخش راه نداشته باشند. به هر حال بنده فکر می‌کنم با انتخاب قائم‌مقام کارآزموده و حاذق، به تدریج تجربه کاری لازم را کسب خواهند کرد.

*با توجه به شناخت برخی از اعضای کابینه، آیا تعامل مناسب میان وزارتخانه‌ها را در آینده متصور هستید؟

به باور بنده، آقای اتابک، وزیر پیشنهادی صمت و آقای علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو با یکدیگر تعامل خواهند داشت. این دو قبلاً در بنیاد مستضعفان و ساخت نیروگاه‌های چابهار و خرمشهر با یکدیگر همکاری کرده‌اند. آقای علی‌آبادی دقیقاً در جایگاه درستی قرار گرفته است و اشراف کامل به حوزه نیرو دارد. حال با توجه به مواردی که در مورد آقای اتابک عرض کردم، بنده معتقدم این دو نفر می‌توانند تعامل خوبی با یکدیگر ایجاد کنند.

همان‌طور که می‌دانید تا زمانی‌که نگاه بلندمدت وجود نداشته باشد، نگاه کوتاه‌مدت نیز شکل نمی‌گیرد. ایران، کشور ثروتمندی است و باید از این ثروت به درستی استفاده کرد. در واقع بهتر است وزارتخانه‌ها، چشم‌داشتی به خزانه نداشته باشند. چرا نباید به بخش خصوصی میدان فعالیت بدهیم؟! برای مثال اگر بخش خصوصی در حوزه انرژی مبادرت به ساخت نیروگاه کند، برق صنعت نیز تامین خواهد شد اما دولت می‌گوید بخش خصوصی باید برق تولیدی را با قیمتی که خودش تعیین می‌کند به فروش برساند، این‌طور بخش خصوصی نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری نخواهد داشت. در نهایت اساس موضوع این است که وزارتخانه‌ها بایستی در تعامل با یکدیگر در راه توسعه گام بردارند.

*کابینه مذکور را کابینه مطللوب می‌دانید یا مقدور؟

در واقع کابینه مقدور تلقی می‌شود اما با توجه به خصوصیات دکتر پزشکیان، این کابینه در آینده نزدیک، فعالیت درخور و مناسبی را آغاز خواهد کرد.