فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

ابوالقاسم جراره عضو کمیسیون صنایع و معادن | رای اعتماد کمیسیون صنایع و معادن به محمد اتابک

ابوالقاسم جراره (زاده ۱۳۶۰) سیاستمدار ایرانی و نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،صلاحیت سیدمحمد اتابک را برای تصدی وزارت صمت با اکثریت آرا تأیید کرده است. ابوالقاسم جراره سیاستمدار، مدرس دانشگاه، نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با رادیو صدای تدبیر پایگاه خبری تحلیلی مدیران نیوز در این باره توضیح داد: اعضای کمیسیون با شناختی که از تجربه، سابقه اجرایی و دانش مدیریتی سیدمحمد اتابک دارند، ایشان را برای مدیریت عالی بخش‌های صنعت، معدن و تجارت کشور دارای صلاحیت دانسته و امیدوارند که با حضور ایشان، مشکلات عدیده این بخش‌ها به تدریج برطرف شود.
مهندس جراره احیای ظرفیت‌های خوابیده صنعتی و معدنی، چاره جویی برای رفع کمبود انرژی تولید، تأمین ارز مواد اولیه و رفع دغدغه‌های شهروندان در زمینه تولید و تأمین خودروهای ایمن، با کیفیت، کم مصرف و متنوع را از برنامه‌های اولویت‌دار وزیر جدید صمت برشمرده و اظهار امیدواری کردند که محمد اتابک با برگزیدن معاونان، مشاوران و همکاران کاربلد، گام‌های بلندی در گشودن گره‌های بخش‌های تولید و تجارت کشور بردارند.
آگاهی از مشروح این گفت‌وگو را به مدیران دلسوز ایران توصیه می‌کنیم.

نگاه کمیسیون‌های تخصصی مجلس به وزرای پیشنهادی دولت چگونه بود و در حال حاضر این نگاه چگونه شده است؟ آیا جلساتی که با وزرای پیشنهادی داشتید در جلب اعتماد نمایندگان موثر بود؟

مجلس با توجه به جایگاه نظارتی‌اش هم بر پایه صلاحیت‌های عمومی وزرای پیشنهادی و هم بر پایه شاخصه‌های تخصصی تلاش می‌کند بهترین ارزیابی ممکن را درباره وزرای پیشنهادی رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان داشته باشد. آنچه برای ما مهم است این است که بفهمیم با توجه به چالش‌های پیش روی کشور آیا وزیر پیشنهادی توانمندی لازم برای هدایت و انجام امور محوله را دارد یا خیر. وزیر باید برای برون رفت از چالش‌ها برنامه داشته باشد و تیم همراهش به گونه‌ای چیده شود که برای انجام امور جاری و نیز تلاش برای توسعه کشور نهایت تلاش خود را انجام بدهد. دغدغه‌های مردم به خصوص در حوزه اقتصادی دغدغه‌های به حقی است که وزیر باید بتواند به آنها پاسخ مناسب و شایسته بدهد. من به عنوان کسی که در کمیسیون صنایع خدمت می‌کنم به طور ویژه در مورد وزارت صمت تمام تلاشم بر این است که کسی در این وزارتخانه حضور پیدا کند که بتواند دغدغه‌های مردم در حوزه‌هایی نظیر خودرو، تولید و… را رفع کند.

جدی‌ترین مشکلی که به نظر شما وزیر صمت با آن مواجه شود و احیاناً در برنامه وزیر پیشنهادی به آن اشاره نشده بود چه بود؟ آیا کمیسیون به وزیر پیشنهادی نظر موافقی دارد؟

ما با وزیر پیشنهادی جلسه‌ای داشتیم و پس از آن نیز با همکاران خودمان در کمیسیون جلسه‌ مفصلی برای بررسی وضعیت گزینه پیشنهادی داشتیم. وزیر صمت در کمیسیون توانست رأی کمیسیون را کسب کند اما این رأی به صورت قاطع و اجماعی ارائه نشد و رأیی که وزیر پیشنهادی کسب کرد بسیار شکننده بود.

دلیل این رأی شکننده چه بود و آقای اتابک در چه زمینه‌هایی نتوانست کمیسیون را قانع کند؟

آنچه که باعث اقناع نمایندگان می‌شود وقوف کامل وزیر به چالش‌ها و داشتن راهکار برای گذر از آنهاست. عدم اجماع کمیسیون نشان می‌دهد که ایشان وقوف کامل و کافی به تمام چالش‌های حوزه مسئولیت خود نداشته است. وزارت صمت وزارتخانه بزرگی است و ما انتظار نداریم که وزیر در تمام ابعاد وزارتخانه متخصص باشد اما این انتظار وجود دارد که ایشان به ابعاد مختلف چالش‌ها در این وزارتخانه آگاه باشد.

به گمان شما ابعاد برنامه وزیر صمت چگونه بود. به عنوان نمونه آیا ایشان در زمینه خودرو و چالشی که در این زمینه وجود دارد در برنامه خود به خوبی توانسته بودند راهکار ارائه دهند؟

برنامه توسط وزیر با کمک اطرافیان و مشاورانش نوشته می‌شود و معمولاً جامع است اما در مورد همین برنامه با حضور وزیر در کمیسیون بحث می‌شود و ممکن است که ایشان نتوانند پاسخ مناسبی به پرسش‌های نمایندگان بدهند و همین موضوع است که باعث تأمین نشدن نظر نمایندگان و عدم جلب اعتماد آنها در مورد وزیر می‌شود. آنچه مهم است اشراف وزیر در زمینه ابعاد برنامه ارائه شده است. در زمینه خودرو نیز با توجه به مشکلات مختلف و متنوعی که در این زمینه وجود دارد و دغدغه‌های مردمی مرتبط با این حوزه لازم است که وزیر اشرافی مناسب به مسئله خودرو داشته باشد و راهکاری برای حل مسائل داشته باشد و امیدواریم در کابینه چهاردهم بتوانیم در زمینه حل مسئله خودرو گام موثر و رو به جلویی برداریم.