فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

سیده فاطمه مقیمی عضو سابق هیأت رئیسه اتاق تهران | مهندس اتابک بهترین انتخاب برای پیشران اقتصاد

فاطمه سادات مقیمی عضو سابق هیأت رئیسه اتاق تهران، کارآفرین و نخستین بانوی مؤسس شرکت حمل و نقل بین المللی در ایران

خانم سیده فاطمه مقیمی عضو سابق هیأت رئیسه اتاق تهران، کارآفرین و نخستین بانوی مؤسس شرکت حمل و نقل بین المللی در ایران، سیدمحمد اتابک را گزینه بسیار مناسبی برای تصدی وزارت صمت می‌داند و امیدوار است با اشرافی که ایشان به هر سه حوزه صنعت، معدن و تجارت دارند، تحولات مثبتی در این حوزه‌های مهم اقتصاد کشور اتفاق بیفتد. خانم مقیمی در گفت‌وگو با رادیو صدای تدبیر پایگاه خبری _ تحلیلی مدیران نیوز، به فعالان بخش خصوصی توصیه کرده‌اند که به اعتبار عضویت ۴ ساله موفق اتابک در هیأت رئیسه اتاق تهران، انتظارات نابجا و خارج از چارچوب قانون از وزیر صمت در حمایت از بخش خصوصی نداشته باشند. در مقابل انتظار داشته باشند وزیر صمت با شناختی که از توانمندی و ظرفیت بالای بخش خصوصی دارند، در چارچوب قانون، برای واگذاری سهم هرچه بیشتری از اقتصاد کشور به این بخش بکوشند.خانم مقیمی به محمد اتابک هم توصیه کرده‌اند که در کسوت وزارت صمت، با انتخاب معاونان و مشاوران و کارشناسان توانمند و دلسوز، زمینه را برای رشد تولیدات صنعتی و معدنی و گسترش تجارت با بازارهای پر سود دنیا فراهم آورند.خانم مقیمی همچنین برای خانم فرزانه صادق وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، به عنوان تنها وزیر زن کابینه به شدت مردسالار چهاردهم آرزوی توفیق کرده و بر اساس تجارب حرفه‌ای خود، گفته‌اند که در صورت استقلال حوزه راه و ترابری از مسکن و شهرسازی، چرخ‌های هر دو بخش روانتر خواهد چرخید.این گفت‌وگوی کارشناسانه و دلسوزانه را بشنوید.

*سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت تا چه اندازه منطبق با معیارها و شعارهای دکتر پزشکیان هستند؟

بنده به مدت چهار سال در کسوت هیئت رئیسه اتاق تهران با ایشان به طور مشترک فعالیت داشتم. عملکرد کاری آقای اتابک در مجموعه مادرتشکل‌ اتاق بازرگانی تهران را شاهد بوده‌ام. همچنین با راندمان کاری موفق ایشان در مدیریت‌های کلان صنعت آشنا هستم. ما شاهد و ناظر اتفاق‌های خوبی بوده‌ایم که به واسطه مدیریت آقای اتابک در بخش صادرات شکل گرفت. با این اوصاف آقای اتابک یکی از گزینه‌های بسیار مطلوب وزارت صمت است. بخش اقتصادی کشور در حال حاضر نیازمند تغییرات گسترده‌ است و بی‌تردید حضور فردی کاردان همچون محمد اتابک در شکل‌گیری این تغییرات موثر خواهد بود‌.

*سید محمد اتابک تا چه میزان می‌تواند راهگشای بخش خصوصی باشد؟

بایستی تاکید کنم که وزیر محترم صمت، نماینده بخش خصوصی نیست اما می‌تواند راهکارهایی را در چارچوب توانمندسازی بخش خصوصی ارائه کند. اقتصاد هشتاد درصدی بخش دولتی باید به بخش خصوصی منتقل شود. بخش خصوصی نیز بایستی از حضور وزیر صمت حمایت کند. با شناختی که نسبت به آقای اتابک و سوابق ایشان دارم، بر این باور هستم که وی می‌تواند در کسوت وزیر صنعت و معدن، راهکارهای درستی را در جهت فعال شدن بنگاه‌های بخش خصوصی اعمال کند.

*آیا اتابک می‌تواند چالش‌های موجود در صنعت حمل و نقل را برطرف کند؟

قرار نیست یک نفر تمامی مسائل و مشکلات را حل و فصل کند. مدیریت کلان و نظارت بر اجرا باید در حدود شخصی با سابقه فعالیت‌هایش صورت گیرد که البته این توانایی را در ایشان می‌بینم.

انتخاب معاونان، مشاوران و همکاران همراه با ایشان برای پوشش بخش‌های مربوطه، موضوع حائز اهمیتی است. داشتن صندلی وزارت به این معنا نیست که ما انتظار مستقیم اجرا را فقط از شخص وزیر داشته باشیم.

*اخیرا آمارهایی از سوی اتاق بازرگانی در حوزه شامخ منتشر شده است که نشان از حرکت اقتصاد به سمت رکود دارد. جدی‌ترین چالش صنعت کشور را که بخش بزرگی از ارزش افزوده اقتصاد را تشکیل می‌دهد، در حال حاضر چه می‌دانید؟

یکی از مهم‌ترین موارد، وجود تحریم‌ها و عدم تعاملات بین‌الملل است که منجر به مقفول ماندن بسیاری از درآمدزایی‌ها در بخش‌های مختلف و همچنین عدم توسعه صنایع شده است.  تصمیم‌گیران باید روابط سیاسی را بر اساس منافع ملی برقرار کنند تا بتوانیم روابط اقتصادی را نیز بر همان مبنا توسعه دهیم.

*سیستم حمل و نقل ترانزیتی ما با چالش‌های جدی مواجه است. بالغ بر ۹۵ درصد جابه‌جایی کالاها هنوز از طریق جاده صورت می‌گیرد. در حمل و نقل دریایی نیز اوضاع تعریفی ندارد. در صورتی‌که خانم فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سمت مجلس تایید شود، احتمال موفقیت ایشان در حوزه راه و شهرسازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مستحضر باشید که چالش‌های بخش حمل و نقل فقط مربوط به بخش‌های راه و جاده نیست. ما در کنوانسیون‌ها نیز با کسر اجرای شرایط مواجه هستیم. خانم صادق، مهندس آرشیتکت هستند و در بحث معماری و شهرسازی حضور فعال داشته‌اند. همچنین از منظر علمی، فردی بسیار فرهیخته هستند. طبیعتاً نمی‌توان فعالیت یک فرد را در تمامی حوزه‌ها، در حد نهایت دانست. بنده یکی از افرادی هستم که معتقد به تفکیک وزارت راه و حمل و نقل از وزارت مسکن و شهرسازی معتقد.

تخصص ایشان در شهرسازی است. در حوزه راه و حمل و نقل نیز ایشان می‌تواند با بکارگیری مشاوران کارآزموده و افراد متخصص و مجرب، تیم قدرتمندی را تشکیل دهد و در مسیر تاثیرگذاری مطلوب گام بردارد.

آنچه باعث خشنودی است، معرفی یک زن در کابینه مردسالار است و شخصاً امیدوارم ایشان رای اعتماد مجلس را کسب کند.

*حضرتعالی به عنوان یک فعال اقتصادی و با توجه به شناختی که از جوانب امور دارید، چند درصد از اعضای کابینه رای اعتماد می‌گیرند؟

اگر حدود هفتاد درصد این کابینه رای اعتماد بگیرند، جای خوشبختی است.

مسئله‌ای که در اینجا مطرح است، میزان اجرایی شدن برنامه‌هایی است که وزرا اعلام می‌کنند. در ادامه انتخاب معاونین و مشاورین کارآمد و استمداد از بخش خصوصی از مواردی است که وزرا بایستی اعمال کنند.

*در میان اعضای تیم اقتصادی چقدر هماهنگی می‌بینید؟

تعاملات فی مابین در تمامی بخش‌ها بایستی وجود داشته باشد. شکل‌گیری نگاه مشترک نیز یکی از مواردی است که مسیر را هموار می‌کند. علی‌رغم نظرات منفی، امیدوارم مطلوبیت این انتخاب اثبات شود و تمامی وزرا موفق به دریافت رای اعتماد مجلس شوند و به‌زودی همکاری‌های فی مابین شکل بگیرد.