فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

مهندس محمدرضا بهرامن نایب رئیس اتاق ایران و رئیس خانه معدن | با پزشکیان برای ایران

مهندس محمد رضا بهرامن نایب رئیس اتاق ایران و رئیس خانه معدن

مهندس محمدرضا بهرامن نایب رئیس اتاق ایران و رئیس خانه معدن، با تأیید توانمندی‌های سیدمحمد اتابک برای مدیریت عالی بخش‌های صنعت، معدن و تجارت کشور، از جمله روحیه منعطف ایشان برای همکاری با کارشناسان و صاحب نظران از طیف‌های متنوع، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه کرده است که با درک شرایط حساس تاریخی کشور، فراتر از وابستگی های حزبی و جناحی، نهایت تعامل را با اعضای کابینه پیشنهادی رئیس جمهور پزشکیان، از جمله با وزیر صمت معرفی شده داشته باشند و با آرای اعتماد خود، مسیر توسعه ایران را هموار سازند. مهندس بهرامن در گفت‌وگو با رادیو صدای تدبیر به مهندس اتابک هم یادآور شده است که در برنامه هفتم توسعه که وزیر باید عامل اجرای آن باشد، برای بخش‌های صنعت و معدن به ترتیب ۸ و ۱۳ درصد رشد پیش‌بینی شده است که دستیابی به این اهداف، بدون اولویت دادن به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امکان‌پذیر نیست و این در حالی است که رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، طی ۱۰ سال اخیر منفی بوده است. آگاهی از مشروح این گفت‌وگوی کارشناسانه را به فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس توصیه می‌کنیم.

به عنوان عضو اتاق بازرگانی و رئیس خانه معدن چه ارزیابی‌ای از اعضای اقتصادی کابینه چهاردهم دارید و در این میان به طور ویژه وزیر سمت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه ما اجرای برنامه هفتم توسعه را پیش روی خود داریم، قاعدتاً وزرای انتخابی از سوی جناب آقای پزشکیان بر اساس توانمندی آنان برای اجرای آن برنامه مورد توجه قرار گرفته‌اند. آقای مهندس اتابک وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت نیز قاعدتاً باید بدانند که طبق برنامه ما باید در انتهای برنامه رشد هشت درصدی در حیطه‌های صنعتی، معدنی و بازرگانی را شاهد باشیم و اگر با این رشد مواجه نشویم با شرایط مطلوبی برای توسعه در کشور مواجه نخواهیم بود. در واقع برای آنکه جامعه به رشد مطلوبی برسد در زمینه صنعت باید رشد هشت درصدی و در زمینه معدن رشد سیزده درصدی را مشاهده کنیم. برای رسیدن به چنین رشدی نیاز به جذب سرمایه و نیز آگاهی از مبادی و مبانی بازرگانی است و با توجه به شناختی که من از آقای مهندس اتابک دارم می‌توانم بگویم ایشان توانایی لازم برای مدیریت این بخش و آشنایی کامل با زنجیره بخش صنعت و زنجیره بخش تولید را دارند. اولین اقدامی که وزیر صمت باید انجام بدهد برنامه ریزی برای جذب سرمایه در بخش تولید است. بخشی از این سرمایه می‌تواند از داخل و بخشی از خارج تأمین شود و بر این پایه لازم است که ما به اقتصاد بین‌الملل کشور نیز فکر کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم و تیمی که با ایشان همراهی می‌کند باید در این زمینه مجهز و خبره باشد. شناخت من می‌گوید ایشان انعطاف و توانایی لازم برای کار کردن با تیم‌های مختلف را دارد و می‌تواند زنجیره صنعت و معدن و تجارت را به خوبی شکل دهد و با بخش‌های دیگر اقتصادی کشور نیز تعامل کافی و وافی داشته باشد.

به گمان شما مجلس تا چه میزان با کابینه اقتصادی پزشکیان همراهی خواهد کرد؟ آیا آنها همگی از سد مجلس می‌گذرند؟

انتظار ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که با نگاه به شرایط کشور و با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم به شیوه‌ای عمل کنند که نهایت تعامل را با کابینه دکتر پزشکیان داشته باشند و نگاه جناحی را بر رأی خود حاکم نکنند. در زمینه تعامل وزرای اقتصادی با مجلس و به ویژه کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشاهده می‌کنیم که هر روز شرایط تعامل بهتر می‌شود و در مورد مهندس اتابک وزیر صمت، امروز به نسبت روز اول معرفی ایشان به مجلس شرایط بسیار مساعدتر شده است. تیم مهندس اتابک و شخص ایشان برنامه‌ها را به خوبی برای مجلس تبیین کرده‌اند و نمایندگان محترم حق دارند بر مبنای این برنامه‌ها در مورد روند رأی دهی به کابینه تصمیم‌گیری کنند. نمایندگان محترم باید بدانند یک وزیر به ویژه در وزارت گسترده‌ای نظیر صنعت، معدن و تجارت نباید آشنایی تخصصی با همه ابعاد حوزه فعالیتی وزارتخانه داشته باشد و این موضوع از اساس ممکن نیست.

شما به عنوان یک فعال در حوزه معدن نگاه مهندس اتابک به این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه مهندس اتابک از خانواده معدن است و بخشی از تجربه کاری ایشان با یک به یک معادن بزرگ ایران گره خورده است. این موضوع کمک می‌کند ایشان بتواند نگاه زنجیره‌ای به مقوله معدن داشته باشد و شرایط فعالیت معدنی در ایران که از جمله مغفول‌مانده‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است را تسهیل کند.

یکی معضلات اساسی اداره امور در ایران و نیز گام برداشتن در مسیر توسعه، مسئله جذب سرمایه است. برای چنین کاری وزیر به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و باید فضای مساعد برای جذب سرمایه به طور کلی در اقتصاد ایران شکل بگیرد اما شکل‌گیری چنین فضایی با این موضوع که کابینه چه نگرشی به مسئله جذب سرمایه دارد ارتباط مستقیم برقرار می‌کند. از این منظر کابینه اقتصادی پزشکیان و به طور مشخص وزیر صمت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طی ده سال گذشته رشد سرمایه گذاری در اقتصاد ایران منفی بوده است و این موضوع ما را بر آن می‌دارد که به عوامل چنین وضعیتی توجه ویژه کنیم. برنامه‌های آقای دکتر پزشکیان به این عوامل نظیر مسئله تعامل نامناسب با دنیا و… توجه ویژه‌ای داشته است و نحوه انتخاب وزرا هم به شکلی بوده است که وزرا به شکل کار گروهی و در تعامل با هم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری فعال شوند. اگر ما بخواهیم در انتهای برنامه هفتم توسعه به رشد سیزده درصدی در بخش معدن برسیم باید حدود پنجاه هزار میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم و مسلماً چنین رقمی را از سرمایه داخلی نمی‌توان جذب کرد. ما باید شرایط و زیرساخت‌ها را برای جذب این سرمایه از خارج فراهم کنیم و با وجود مسائلی نظیر عدم پیوستن به اف. ای. تی. اف. نمی‌توانیم امیدوار باشیم که چنین سرمایه‌ای جذب خواهد شد و تحولی در مسیر توسعه ایران رخ خواهد داد. مسئله توسعه و جذب سرمایه‌گذاری دغدغه همه بخش‌های نظام است و کابینه باید بتواند در تعامل با مجلس و دیگر ارکان نظام راهکار برون رفت از وضع کنونی و حرکت در مسیر توسعه را پیدا کند.