فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

مسعود دانشمند | شفاف‌سازی کلید حل مشکلات

در مراوداتی که با شرکت های خارجی داشتیم، مساله ی که در امر مدیریت آموختیم، شفاف‌سازی بود. در ایران عادت داریم به دلیل فضای رقابتی ناسالم، مشکلاتمان را پنهان کنیم. از طرفی افراد علاقه‌مند نیستند طرف قرارداد یا پیمانکارانشان از وجود مشکل باخبر شوند. اما در همکاری های ما با اروپایی ها هربار که مشکلی پیش می آمد، کلیه افرادی که در ارتباط با آن شرکت بودند حضور می یافتند و با طرح مشکل از آنها درخواست کمک و راهنمایی می شد. به عنوان نمونه قرار بود قطعه‌ای تولید شود اما قطعه تولید نشده وشرکت در معرض ورشکستگی قرار گرفته بود. در این راستا از طرفین قرارداد خواسته شد در محل اتاق بازرگانی حضور یابند و مسایل را صریح و بی پرده مطرح کنند. طرفین قرارداد اروپایی در مواجهه با این مشکل، در جلسه حضور یافتند و از طرف دیگر قرارداد پرسیدند که چه راه حلی دارند و چه کمکی می توانند بکنند. حتی اگر قرار باشد از آنها شکایت کنند و در همان جلسه با حضور وکیل مساله مطرح شود به دلیل داشتن روحیه تعاون و طرح مسئله مشکلی وجود نداشت.
آنها گفتند: این باعث می شود که طرف قرارداد به مراحل اداری و قانونی شکایت فکر کند و شاید از اساس منصرف شود. بستن قرارداد با شرکت جدید و مشکلاتی که با شکایت کردن به وجود می آید همه در نظر گرفته می شود. پس از انصراف از شکایت هم مشکل آن شرکت حل می شود هم امکان همکاری‌های بهتر در آینده ایجاد می شود. یعنی اگر به واسطه آن مشکل قرار بود 100 دلار زیان کنیم با این حرکت زیان به 50 دلار کاهش می یابد و بعدها هم طرفین 500 دلار سود خواهند کرد. اما با شکایت به کجا می شد رسید؟ یک بار، یکی از مدیران شرکت آلمانی طی قراردادی قرار بود کاری برای ما انجام دهد.
در حین قرارداد او رفت برای خودش خانه خرید و وقتی ما متوجه شدیم، با روسای شرکت مساله را در میان گذاشتیم. آنها هم بررسی کردند و از آنجا که در امانت داری خوب عمل نکرده بود، او را 5 سال از مدیریت برکنار کردند. قرار شد این مدیر خطاکار به عنوان کارمند فعالیت کند تا دیگر چنین مسایلی رخ ندهد. برای آنها اعتبار و اقتصاد ملی مهم است. به این ترتیب هم منافع ملی حفظ می شود و هم مشتری. در ایران طرفین قرارداد از وجود مشکل با خبر نمی‌شوند و بعد از اطلاع و شکایت گرفتار مراحل قانونی و دادگستری می شوند. بعد از چند سال که وقت طرفین تلف شد، انرژی ها در این راه به هدر رفت، موقعیت شرکت در بازار از دست رفت و تولیدی هم صورت نگرفت؛ مشکل نیز حل نشده است.