فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

رحیم چگنی، مدیرعامل شرکت | به داد واحدهای نیمه‌جان برسید

تولید باتوجه به شرایط اقتصادی در کشورمان با چالش‌های بسیاری همراه است. تولید کنندگان علاوه بر مشکلات تولید باید با بی‌‌رونقی بازار، پرداخت مالیات، هزینه‌های تولید و تحریم‌ها هم دست و پنجه نرم کنند. از همین رو با مدیر عامل زاگرس پوش ؛ به گفتگو پرداختیم تا از زبان او با موانع تولید و راه‌های رفع موانع تولید آشنا شویم.

رحیم چگنی، مدیرعامل شرکت زاگرس پوش گفتگوی خود را با یک ضرب‌المثل جالب از ملانصرالدین آغاز کرد.

روزی ملانصرالدین دو بز داشت. یکی از دستش فرار کرد و بز دیگر با طنابی به درخت بسته بود. ملانصرالدین بزی که بسته بود را با چوب می‌زد. بز در آخر گفت:« اون فرار کرده چرا مرا می زنی؟!».

به گفته مدیرعامل شرکت زاگرس پوش حکایت مالیاتی که دولت از تولیدکنندگان می‌گیرد همانند این حکایت ملانصرالدین است. به گفته چگینی فرار مالیاتی برای تولیدکنندگان نیست. تولید کننده‌ای که کارخانه و فروشگاه دارد نمی‌تواند از مالیات فرار کند.

وی با اشاره به اینکه مالیات و تامین اجتماعی موانع بزرگ تولیدکنندگان هستند، افزود:« چهار ضلع مهم دولت، رسانه، مردم و تولیدکنندگان در کنار هم می‌توانند مشکلات موجود را برطرف کنند. دولت در گام نخست باید وظیفه خود را انجام دهد. دولت با حمایت از تولیدکننده اشتغال را در جامعه افزایش می‌دهد و در نتیجه با اشتغال از بزهکاری جلوگیری می‌شود.

دولت برای حمایت از تولیدکننده باید مالیات کمتر، پرداخت یارانه به تولیدکنندگان و سرمایه در گردش در جهت تولید بیشتر در نظر گیرد. صدا و سیما و رسانه‌ها هم باید از تولید داخلی حمایت کنند. تولید کننده هم در نهایت باید محصولات با کیفیت و قابل رقابت به بازار عرضه کند تا مردم محصولات با کیفیت داخلی را به برندهای خارجی ترجیح دهند».

او ادامه داد: «باتوجه به شرایط گسترش بیماری کرونا، گرانی‌ها و مشکلات ارزی که به وجود آمد، مردم در وضعیت اقتصادی سختی زندگی می‌کنند و میزان قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کاهش یافته است.

مدیر عامل زاگرس پوش معتقد است در گام نخست برای رفع مشکلات موجود برای تولید باید به واحدهایی که نیمه‌جان هستند توجه کنیم. ایجاد واحدهای جدید قطعا سخت تر و هزینه‌برتر است اما اگر دولت بر روی واحدهای تولیدی که اکنون فعالیت می‌کنند تمرکز کند و مشکلات آنها را برطرف کند، می‌تواند به اهداف مورد نظر در زمینه تولید برسد.

بزرگترین مشکلی که برای تولیدکنندگان حوزه پوشاک وجود دارد می‌توان به کمبود رونق بازار اشاره کرد که نیاز است در گام نخست بازار به رونق برسد. دولت باید در این راستا شوکی ایجاد کند و با گردش مالی شرایط فروش را در بخش پوشاک ایجاد کند.

در بخش جلوگیری از قاچاق پوشاک اقدامات خوبی شکل گرفت اما نظارت‌ها باید بیشتر شود تا کشورهای همسایه همانند ترکیه که اکنون لباس‌های دپو شده بسیاری در لب مرزها دارد، وارد کشورمان نشود».

او درباره رویکرد دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم، گفت:« دولت سیزدهم اراده کافی برای حل مسائل را دارد اما برای رفع مشکلات موجود فقط اراده کافی نیست بلکه در این راستا باید از افراد با اعتماد و متخصص هم مشاوره های لازم گرفته شود تا مشکلات موجود با راه حل های بلند مدت برطرف شود.

اکنون زمان آزمون و خطا نیست. برای همین دولت باید برای رفع موانع تولید از افراد متخصص و متعهد استفاده کند و از مشاوره‌های آنها نهایت استفاده را ببرد».

چگنی با اشاره به انتصابات استان لرستان، افزود: «فعلا خیلی زود است که درباره عملکرد انتصابات داخل استان نظر داد. باید به مدیران جدید فرصت داد تا برنامه‌های خود را ارائه دهند».

مدیرعامل شرکت زاگرس پوش درباره مشکلات صنعت زاگرس پوش، گفت:« مدیران سخت کوشی در شرکت در حال فعالیت هستند و علی رغم همه مشکلات اجازه نداده‌اند مشکلی در خط تولید ایجاد شود. ظرفیت افزایش تولید را داریم اما باید شرایط مورد نظر ایجاد شود تا توسعه هم در آینده نزدیک شکل گیرد.

طرح توسعه چند جانبه برای زاگرس پوش پوش در نظر داریم که طرح آن را برای استاندار محترم لرستان ارائه شد. در نظر داریم تعداد فروشگاه‌ها را افزایش دهیم. همچنین میخواهیم با افزایش تولید در بخش صادرات گام‌های مهم برداریم. قبل از شیوع کرونا صادرات داشتیم اما بعد از کرونا و مشکلاتی که این بیماری ایجاد کرده است صادرات شرکت هم قطع شد اما در آینده‌ای نزدیک بار دیگر بخش صادرات شرکت زاگرس پوش را راه‌اندازی کنیم».

وی با اشاره به اینکه توان خرید مردم کاهش یافته است، بیان کرد: پوشاک در الویت 4 الی 5 مردم است. اکنون مردم دغدغه تامین غذا و مسکن را دارند و قطعا پوشاک در اولویت مردم نیست. تعداد مشتری های ما هم نسبت به گذشته کاهش یافته است».

چگنی درباره هزینه های تولید، اشاره کرد: «هزینه های تولید بالا است و این روند افزایشی هم ادامه خواهد داشت. هزینه های کارگری که اکنون پرداخت می شود پاسخگو هزینه‌های زندگی آنها نیست و مشکلاتی که برای تامین مواد اولیه وجود دارد که هزینه‌های بالایی برای دریافت آنها پرداخت می‌شود.

برای تهیه پارچه حدود 50 درصد تولید داخلی است و خرج کار دوخت یک کت حدود 70 الی 80 درصد وارداتی هستند. انجمن پوشاک با تشکیل تعاونی در تلاش است که مواد اولیه را تامین کند اما قطعا در این زمینه نیاز مبرم به کمک دولت است».

او با تاکید بر اینکه رضایت مشتری در الویت شرکت زاگرس پوش است، تصریح کرد: کیفیت محصولات را افزایش داده‌ایم. باشگاه مشتریان شرکت با تک‌تک مشتریان در ارتباط است تا مشکلات یا عدم رضایت مشتریان را پیگیری کند.

در بخش تولید با متدهای روز جهان در کشور یک هستیم و مدعی هستیم که از ماشین‌ها و تکنولوژی‌های به روز دنیا برخورداریم زیرا مردم تنوع طلب هستند و یک مدل را نمی‌توانیم برای مدت زیادی تولید کنیم برای همین با استفاده از دستگاه‌های جدیدی به دنبال سلیقه‌های جدید هم هستیم».

مدیرعامل شرکت زاگرس پوش با اشاره به اینکه از مدیران دولتی انتظار حمایت داریم، گفت: با معاون اول رئیس جمهور، وزیر کار و معاون وزیر کار دیدار داشتم و مشکلات حوزه تولید را برای آنها شرح دادم و انتظار دارم که از واحدهای تولیدی که اکنون فعالیت می‌‍کنند حمایت کنند و به دنبال راه‌اندازی واحدهای جدید نباشند. همین واحدهایی که فعالیت می‌کنند اگر حمایت شوند، پتانسل‌های بالایی برای تولید و صادرات دارند. معتقدم اگر مسئولان هوشیارانه عمل کنند قطعا روزهای امیدوار کننده‌ای در انتظار تولید داخلی است».

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.