فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

بیمه پارسیان، پیشتازی بر بستر اقتصاد مقاومتی

از ابتداي سال 1391 با تغيير مديريت ارشد بیمه پارسیان و حضور هادی اويار حسين در کسوت مدیرعاملی این شرکت، رويكرد نويني در جذب و استفاده از نيروهاي متخصص و پر تجربه در بخش بيمه‌هاي كشتي، هواپيما، نفت و انرژي، مسئوليت و ديگر رشته‌هاي فني و تاسيس شعبه تخصصي نفت، گاز و پتروشیمی، در دستور كار شركت قرار گرفته است. مدیریت جدید عامل جهشی در همه‌ی بخش‌های این شرکت بیمه‌ای شد که نتيجه اعمال اين تغييرات جلب اعتماد بيمه‌گذاران بزرگ و رشد جذب پرتفوي عملياتي در رشته‌هاي گوناگون است. این جهش به حدی بود كه در سال 1395 شركت بيمه پارسيان در توليد حق بيمه رشد بسيار قابل ملاحظه و مناسب 23% را تجربه کرد. اکنون حضور شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ در خانواده بيمه پارسيان، گواهي از عملكرد مثبت شركت و اعتماد بيمه‌گذاران به اين شركت است.

بزرگترين شركت بيمه خصوصي كشور، برند محبوب مصرف‌کنندگان، گواهی سلامت اداری و … تنها گوشه‌ای از افتخارات این شرکت بیمه‌‌ای است که حالا چندسالی است که استراتژی خود را عمل در راستای نقشه راهی به نام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین کرده و اکنون نیز در حال چیدن میوه این سیاستگذاری است. در همین راستا در سال ۱۳۹۵ شرکت بیمه پارسیان از طرف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شایسته دریافت جایزه نشان زرین مدیر برگزیده جهادی اجرایی جمهوری اسلامی ایران شناخته شد.

صنعت بیمه از بخش‌های اصلی در حوزه نهادهای مالی است و ضریب نفوذ آن یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای است. در این بین، بیمه زندگی، علاوه بر داشتن وجوه توسعه مالی و اقتصادی، یکی از شاخص‌های توسعه رفاه نیز محسوب می‌گردد. بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها داشته و هرچه سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد، اقتصاد آن کشور پیشرفته‌تر خواهد بود. نقش اصلی بیمه کاهش ریسک است. هر چه احتمال ریسک بالاتر باشد، احتمال اینکه کسب و کار در آن زمینه سرمایه‌گذاری کند کمتر است. شرکت‌های بیمه با ایجاد ثبات در جامعه، اضطراب را از راه جبران خسارت کاهش می‌دهند. همچنین شرکت‌های بیمه جانشین‌های خوبی برای برنامه‌های تامین اجتماعی دولت‌ها هستند.

بیمه برای کنترل و بی‌اثر کردن فشارهای حوزه‌های مختلف در اقتصاد مقاومتی، نقش حیاتی دارد و حتی می‌تواند چنین فشارهایی را به فرصت تبدیل کند. برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی درصنعت بیمه، لازم است بیمه مرکزی به عنوان یک مرکز هدایت و نظارت حاکمیتی در مرحله اول و شرکت‌های بیمه‌ای دولتی و خصوصی در مرحله بعدی، به استراتژی اقتصاد مقاومتی و اهداف آن اعتقاد راسخ داشته و در اجرای سیاست‌های آن التزام عملی داشته باشند.

بیمه پارسیان، الگوی اقتصاد مقاومتی

شركت بيمه پارسيان (سهامي عام) يكي از اولين شركت‌هايي است كه پس از تصويب قانون فعاليت بيمه‌هاي غير دولتي، در سال 1382 فعاليت خود را به عنوان يك شركت بيمه خصوصي با موضوع فعاليت «انجام عمليات بيمه‌اي مستقيم در انواع رشته‌هاي بيمه زندگي و غيرزندگي، تحصيل پوشش بيمه‌هاي اتکايي در رابطه با بيمه‌نامه‌هاي صادره، سرمايه‌گذاري از محل سرمايه، ذخاير و اندوخته‌هاي فني و قانوني و قبول بيمه‌هاي اتکايي از ساير موسسات بيمه مستقيم داخلي (اعم از دولتي و غيردولتي و يا ثبت شده در مناطق آزاد)» و با ماموريت ايجاد سازماني رقابت‌پذير، متعهد نسبت به جامعه و پيشگام در ارائه خدمات متمايز به اشخاص حقيقي و حقوقي براي پوشش ريسک‌ها و جبران خسارت‌ها و نيز حضور فعال در بازارهاي سرمايه و ارائه خدمات مالي مرتبط در راستاي تامين رضايت مشتريان شرکت آغاز کرد. بیمه پارسیان در ادامه با گسترش دامنه فعاليت‌هاي خود و لزوم حفظ كفايت سرمايه، پس از مدت كوتاهي سرمايه شركت به 2000 ميليارد ريال افزايش پيدا داد و با توجه به مصوبات مجمع عمومي، سرمايه این شرکت به زودي به 4000 ميليارد ريال افزايش خواهد يافت تا از اين لحاظ بزرگترين شركت بيمه خصوصي كشور باشد. شركت بيمه پارسيان در سال 1395 توانست بالغ بر 9.170 ميليارد ريال خسارت پرداخت نمايد.

شركت بيمه پارسيان در تاريخ 23 آبان 1389 در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد. از سهامداران عمده شركت بيمه پارسيان كه هميشه نقطه قابل اتكايي براي اجراي مناسب تعهدات شركت بوده‌اند در حال حاضر مي‌توان به گروه مالي بانك پارسيان (20 درصد)، شركت سرمايه‌گذاري تدبير (18 درصد)، شركت صبا تامین پارسیان (14 درصد) و شركت سرمايه‌گذاري پارسيان (11 درصد) اشاره نمود.

پیشتاز بازار بیمه ایران

بيمه پارسيان از اولين سال فعاليت تاكنون همواره توانسته است نام خود را در ميان 100 شرکت برتر كشور قرارداده و در آخرين رتبه‌بندي اعلام شده توسط سازمان مديريت صنعتي در سال 1395، رتبه 69 را در ليست شركت‌هاي برتر ايران IMI100 به خود اختصاص دهد. در كنار موفقيت‌هاي به دست آمده در زمينه‌هاي فني، بيمه پارسيان توانست در حوزه افزايش بهره‌وري، بهبود فرآيندها و رضايت مشتريان نيز گام‌هاي بزرگي بردارد، كه از آن جمله مي‌توان به اخذ گواهينامه بين‌المللي مديريت كيفيت ISO9001  از شركت IMQ ايتاليا، گواهينامه نظام آراستگي محيط كار 5S از شركت TuVinterCert آلمان، دريافت تنديس نقره‌اي رعايت حقوق مصرف‌كنندگان، كسب عنوان پيشتاز بازار بيمه در جشنواره قهرمانان صنعت ايران، دريافت تنديس زرين جشنواره ملي بهره‌وري، دريافت لوح سازمان دانشي برتر از جايزه جهاني MAKE، دريافت تنديس زرين برند محبوب مصرف‌كنندگان، كسب جوايز مديريت سلامت اداري، ملي مديريت و ملي مديريت مالي و … . اشاره کرد.

همچنين، بيمه پارسيان داراي رتبه اول درميان بيمه‌هاي خصوصي كشور و رتبه هفتم در بين موسسات بيمه اسلامي جهان به استناد رتبه‌بندي موسسه بين‌المللي بنكر Banker (معتبرترين نشريه بانكي – مالي جهان) است. از آخرین دستاوردهای شرکت بیمه پارسیان می‌توان به کسب تقدیرنامه برترین شرکت بیمه از هشتمین دوره مسابقه ملی بهره‌وری و انتخاب به عنوان سودآورترین شرکت بیمه در سال 1395 اشاره کرد.

بیمه پارسیان و کارآفرینی ده‌هزار نفره

شرکت بیمه پارسیان در حال حاضر با ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود 850 نفر کارکنان ستادی و شعب و 1500 نفر نمایندگان شرکت و اشتغال غیرمستقیم برای حدود 5000 نفر از کارکنان نمایندگان، مشاوران، ارزیابان و …، در کارآفرینی برای حدود ده هزار نفر از هموطنان عزیز نقش ایفا کرده است و با برنامه‌ریزی آموزشی هدفمند و مستمر به توانمند‌سازی این افراد نیز کمک شایانی انجام داده است. همچنین بیمه پارسیان با فراهم کردن امنیت بیشتر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در واحدهای تولیدی و خدماتی، بستر مناسبی را برای ایجاد اشتغال فراهم آورده است.

ایجاد اشتغال و شکوفاکردن اقتصاد، یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی کشور است. عوامل متعددی در ایجاد اشتغال مؤثر هستند که از آن جمله می‌توان به رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری از طریق فراهم کردن امنیت بیشتر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، آزادسازی اقتصادی و گسترش بازار کالاها و خدمات از طریق تعامل اقتصادی بیشتر با دنیای خارج و نیز فراهم کردن انگیزه بیشتر برای به‌کارگیری نیروی کار از طریق کاهش هزینه‌های اشتغال و همچنین تقویت ارتباط بین آموزش‌های دانشگاهی و پیش از دانشگاه با نیازهای بازار کار از طریق مهارت آموزی متقاضیان شغل نام برد. علاوه بر تمام موارد فوق یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد اشتغال، شناسایی بخش‌‌های اشتغال‌زا و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر آن است چرا که همه بخش‌های اقتصادی کشور از میزان اشتغال‌زایی یکسانی برخوردار نیستند. شرکت بیمه پارسیان با خدماتی که به بنگاه‌های اقتصادی کشور ارایه می‌دهد، زمینه جذب نیرو و اشتغال کارکنان را برای این موسسات و شرکت‌ها فراهم می‎آورد.

آموزش، رکن اساسی پارسیان

شرکت بيمه پارسيان از بدو تأسيس توجه ويژه‌اي به امر آموزش كاركنان و نمايندگان خود معطوف داشته است. طراحي نظام جامع آموزشي در سال 1388 (به عنوان اولين شركت بيمه‌اي) در همين راستا صورت گرفته است. براي طراحي اين نظام جامع از به‌روزترين معيارها و شاخص‌هاي جهاني آموزش بهره گرفته شده است. با استفاده از اين نظام جامع، كليه كاركنان و نمايندگان با توجه به مقتضيات شغلي، شايستگي‌ها و زمان در اختيار، بيشترين دانش و مهارت مورد نياز خود را در بازه‌هاي زماني برنامه‌ريزي‌شده دريافت مي‌کنند.

مجتمع آموزش‌هاي تخصصي بيمه پارسيان فعاليت رسمي خود را در مهر ماه 1391 آغاز کرد و شرکت بیمه پارسیان از آن زمان تاكنون، همواره درصدد افزايش تجهيزات این مجتمع جهت ارائه خدمات مناسب آموزشي به طيف وسيعي از كاركنان و نمايندگان داخل و خارج از سازمان بوده است. از امكانات و توانمندي‌هاي آموزشي این مرکز، علاوه بر امکانات سخت‌افزاری مناسب (شامل هفت کلاس مجهز با ظرفیت‌های متفاوت) مي‌توان به پرسنل مجرب و توانمند آموزش، اساتيد مجرب و مطرح بيمه‌اي در سطح كشور، اساتيد مجرب و مطرح فروش و بازاريابي در سطح كشور، امكان استفاده از سامانه آزمون تستي  امكان استفاده از سامانه Virtual Class، امكان استفاده از سامانه LMS، امكان تهيه محتوا در قالب مالتي‌مديا و … اشاره کرد.

در این مرکز، در راستاي ارتقاي علمي كاركنان شركت بيمه پارسيان، آموزش‌هاي بدو خدمت و حين خدمت مختلف و متعددی (به طور میانگین 83 هزار نفر ساعت در سال طی حدود 500 دوره آموزشی عمومی و تخصصی متفاوت) برگزار مي‌شود. از سال گذشته و پس از گشایشی که در ارتباط با مراکز علمی و تخصصی جهانی و بین‌المللی در نتیجه امضای برجام ایجاد شد، بیمه پارسیان برنامه‌های آموزشی مفصلی با همکاری موسسات آموزشی معتبر بین‌المللی چون MunichRe، SwissRe، Chartered Insurance Institute، Allianz، Lloyd’s و … برنامه‌ریزی نموده است که برخی از آنها به مرحله اجرا نیز رسیده است.

علاوه بر آن شرکت بیمه پارسیان از سال 1393 با توجه به نياز صنعت بيمه به آموزش‌هاي رسمي در حوزه بيمه و با توجه به توانمندي و دانش كاركنان اين شركت و وجود يك مركز آموزشي مجهز، موفق به دريافت مجوز آموزش از دانشگاه جامع عملي-كاربردي شد. اين دوره‌ها به صورت بدون آزمون بوده و به دانش‌پژوه پس از گذراندن اين دوره، مدرك متناسب با قوانين وزارت علوم اعطا مي‌شود. بيمه پارسيان با افتتاح مركز آموزش علمي-كاربردي، كاركنان و نمايندگان ساير شركت‌هاي بيمه را نيز آموزش مي‌دهد.

بهینه‌سازی و استاندارد کردن شرکت

توجه به اهميت بالاي بهينه‌سازي فرآيندهاي كاري و استاندارد کردن آن‌ها، شركت بيمه پارسيان، تصميم به پياده‌سازي استاندارد مديريت كيفيت ISO9001:2008 در ستاد و مجتمع‌‌هاي بيمه‌اي گرفت و موفق به اخذ گواهينامه یاد شده از موسسه IMQ ايتاليا شد. بدون ترديد، پياده‌سازي اين سيستم از طريق كاهش هزينه‌هاي غيرضروري، جلوگيري از تداخل فرآيندها و وظايف و همچنين پيشگيري از دوباره‌كاري‌ها، به افزايش كارآيي و بهره‌وري سازمان منجر گشته است. از سال گذشته و با انتشار ويرايش جديد استاندارد سيستم مديريت كيفيت ISO9001:2015، شركت بيمه پارسيان نيز پروژه بازنگري فرايندهاي سازماني و انطباق سيستم‌هاي موجود با استانداردهاي جديد جهاني و هم‌چنين استقرار ساير سيستم‌هاي مديريت مانند سيستم رسيدگي به شكايات مشتريان ISO10002:2014، سيستم سنجش رضايت مشتريان ISO10004:2012، سيستم مديريت آموزش براي سازمان‌ها ISO10015:1999 و … را در دستور كار خود قرار داده است.

در بیمه پارسیان به منظور تامين پيش‌نيازهاي سازماني و ساختاري و در پي آن ارتقاء بهره‌وري نيروي انساني در سازمان، نقش نظام‌هاي بهبود و تعالي سازماني كاملا شناخته شده است. مدل تعالي سازماني چارچوبي روشمند براي ارزيابي عملکرد سازمان‌ها در دو حوزه فرآيندها و نتايج حاصل از اين فرآيندها است. بر اين اساس، پياده‌سازي مدل تعالي سازماني بنياد مديريت كيفيت اروپا (EFQM) براي كمك به سازمان در جهت شناسايي مسير تعالي، سنجش موقعيت فعلي سازمان، عوامل موثر بر بهره‌وري سازماني و در نهايت ارائه راهكارهاي مناسب براي بهبود عملكرد آن در دستور کار شرکت بیمه پارسیان قرار دارد.

نتیجه اقدامات انجام شده شرکت بیمه پارسیان در زمینه بهره‌وری در نتایج جشنواره ملی بهره‌وری ایران که توسط اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌گردد مشهود است. شرکت بیمه پارسیان از سال 1388 عضو شبکه ملی بهره‌وری بوده و در این سال‌ها، در مسابقه ملی بهره‌وری که شاخص‌های آن بر اساس 3 معیار بهره‌وری نیروی کار، بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری کل عوامل می‌باشد توانسته است 3 مقام اول و 1 مقام دوم بخش اصلی و 4 مقام اول بخش جانبی را به‌دست آورد. ضمن اینکه در دوره ششم موفق به دریافت تندیس زرین این جشنواره شده است.

تامین ایمنی کسب و کار

ارتقاء و پیشرفت صنعت بیمه، ارتباط مستقیم با رشد و توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها دارد. صنعت بیمه به عنوان یک نهاد سرمایه‌گذار و تعهدش در قبال خسارات وارده می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر اقتصاد کلان و رشد اقتصادی کشور داشته باشد و از آنجایی‌که یکی از اثرات مهم اقتصادی بیمه، حفظ ثروت جامعه و ثروت ملی است، اشخاص و نهادها ضمانت اموال و تاسیسات خود را با پرداخت حق بیمه مستمر، به شرکت‌های بیمه واگذار می‌کنند. شرکت‌های بیمه با جبران خسارات وارد شده به فرد و تامین مجدد دارایی از دست رفته، کمک شایانی به اعتبار افراد و شرکت‌ها می‌کنند. زمانی که بنگاه‌های اقتصادی ریسک‌های خود را بیمه می‌کنند، در زمان بروز خسارت، سرمایه خود را صرف پرداخت و جبران آن خسارت نکرده و در واقع موتور اقتصادی با همان سرعت در بخش تولید و خدمات در حال حرکت خواهد بود.

شرکت بیمه پارسیان با صدور انواع بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی صنعتی و غیر‌صنعتی و بالاخص تاکید بر انجام ایمن‌سازی محل طبق استاندارد‌های لازم قبل از صدور بیمه‌نامه و همچنین انواع بیمه‌نامه‌های مهندسی و مسئولیت، توانسته است گام بزرگی را در زمینه تحت پوشش قرار دادن حداکثری واحدهای خدماتی و تولیدی و نزدیک‌کردن آنها به استانداردهای ایمنی و سلامت فضای تولید و کسب و کار بردارد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که به طور متوسط، کشورهایی که پس‌انداز بیش‌تری دارند، سریع‌تر رشد می‌یابند و به عبارت دیگر پس‌انداز، موتور رشد اقتصادی هر کشور است. این در حالی است که صنعت بیمه می‌تواند نقش مهمی در تجهیز پس‌انداز و تخصیص آن در سرمایه‌گذاری ایفا کند. بیمه و به ویژه بیمه عمر موجب می‌شود که قسمتی از درآمد اشخاص به جای آنکه به فوریت مصرف شود، به صورت حق بیمه نزد موسسات بیمه تمرکز یابد و سپس برای سرمایه‌گذاری در رشته‌هایی که از لحاظ اقتصادی مطلوب است، مورد استفاده قرار گیرد. همان‌طور که گفته شد، شرکت بیمه پارسیان با جذب پرتفوی بزرگی از بیمه‌گذاران عمر و سرمایه‌گذاری، نقش عمده‌ای در این زمینه ایفا نموده و هم‌اکنون نیز با ایجاد طرح‌های خاص و تشویقی و ارایه پوشش‌های ویژه مانند طرح خانواده و …، همچنان درصدد گسترش بازار بیمه در این رشته خاص می‌باشد.

در مورد عملكرد بخش خسارتي شركت بیمه پارسیان مي‌توان به ميزان رضايت مطلوب 89.28 درصدي مراجعين اين مراكز اشاره نمود كه با توجه به درنظر گرفتن طبيعت خسارت، رقم قابل توجهي محسوب مي‌گردد. رضايت از خدمات صدور 91.03 درصد و رضايت كلي از شركت بيمه پارسيان 90.99 درصد مي‌باشد.

خدمت‌رسانی شفاف، اصل بنیادین

با پيشرفت روزافزون تكنولوژي و حرکت بيش از پيش شركت‌ها به سمت ارايه خدمات الکترونیکی و ديجيتالي، ماهیت و چگونگی سرویس‌های ارایه شده به مشتریان تغییر کرده است. نیاز امروزی سازمان‌ها به ارتباط نزدیک و پیوسته با مشتریان خود، هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و کامپیوتر مقوله جدیدی را به نامContact Center  به‌وجود آورده است که نه تنها امکان ارتباط دايمی و همه‌جانبه مشتریان با سازمان‌ها را فراهم می‌کند، بلکه با اطلاعات به دست آمده از نحوه سوالات، مشکلات موجود در کمیت و کیفیت ارائه خدمات، میزان رضایت و شکایت و … منابع کامل اطلاعاتی را جهت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ مدیریت سازمان مهیا می‌سازد. از آنجایی‌که شرکت بیمه پارسیان نیز همواره در تحقق شعار مشتری‌مداری و رعایت این اصل مهم، جزو شرکت‌های پیشرو در صنعت بیمه بوده است، در سال 1395، مرکز ارتباطات شرکت را با بهره‌گیری از دانش روز و پرسنل کارآزموده راه‌اندازی کرده و در حال تکمیل فرایندهای مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) جهت خدمت‌رسانی هرچه بهتر، شفاف‌تر و دقیق‌تر به مشتریان و هموطنان عزیز است.

خدمت ایرانی، ارتباطات جهانی

یکی از مهم‌ترین مفاهیم تثبیت شده در علم بیمه، نگه نداشتن ریسک‌های بزرگ در داخل کشور است و همه ما امیدواریم با تغییر شرایط بتوانیم تا جای ممکن این خطرات را از کشور خارج کنیم. اما مهم این است که صنعت بیمه نشان داد که در بدترین شرایط تحریم، با اتکا به سابقه دیرین و توان فنی و کارشناسی‌اش، بدون دادن هزینه‌های گزاف، می‌تواند شرایط بسیار دشوار تحریم را از سر بگذراند و آینده روشن‌تری پیش رو داشته باشد. در این راستا، لازم است تعامل با شرکت‌های بیمه خارجی افزایش یافته و تا حد امکان، ریسک‌ها به خارج از کشور منتقل شود و نیازهای صنعت بیمه از آنان تأمین شود. همانگونه که پیشتر نیز ذکر شد، شرکت بیمه پارسیان ارتباطات خوبی با معتبرترین شرکت‌های بیمه اتکایی در جهان برقرار کرده است که می‌توان به شرکت‌های MunichRe، SwissRe و Allianz اشاره کرد. همچنین افزایش سرمایه شرکت به میزان 4000 میلیارد ریال به تصویب رسیده است و در حال طی مراحل نهایی ثبت می‌باشد تا پشتوانه خوبی برای فعالیت‌های بیمه‌ای شرکت و اطمینان خاطر هرچه بیشتر بیمه‌‍گذاران شود.

شايان ذكر است كه شركت بيمه پارسيان در راستاي ارائه خدمات كارشناسي و فني بيمه‌اي و مديريت ريسك در حوزه بيمه‌هاي انرژي، با ايجاد مجتمع تخصصي بيمه‌هاي نفت، گاز و پتروشیمی و استفاده از مديران و كارشناسان مجرب و تربيت نيروهاي متخصص در اين زمينه، به عنوان شركتي پيشرو و متخصص، گامي مهم در جلب رضايت مشتريان اين حوزه برداشته است. بر همين اساس اين شركت از اعضاي اصلي كنسرسيوم انرژي، جهت پوشش بيمه‌اي پالايشگاه‌هاي نفت و گاز، پتروشيمي‌ها و پروژه‌هاي بزرگ استخراج و انتقال نفت و انرژي مي‌باشد. در بخش بيمه‌هاي انرژي، اين شركت طي سال‌هاي گذشته پروژه‌هاي مهم و ملی صنعت نفت را تحت پوشش داشته است و بزرگترين خسارت پرداختي تاريخ صنعت بيمه كشور نيز توسط بيمه پارسيان در صنعت نفت جبران شده است.

شركت بيمه پارسيان، سعي در ارائه بهترين خدمات در تمامي رشته‌هاي بيمه‌اي از جمله مهندسي، مسئوليت، باربري، آتش‌سوزي، نفت و انرژي، حوادث، درمان، عمر و خودرو دارد و نزديك به 80 نوع محصول بيمه‌اي متفاوت را به بيمه‌گذاران خود عرضه مي‌نمايد. بيمه پارسيان هم اكنون در زمينه ارائه انواع خدمات بيمه‌اي در كليه رشته‌ها فعال بوده و سوابق قابل توجهي نيز در زمينه صدور بيمه‌نامه‌هاي بزرگ با سرمايه‌هاي قابل توجه در سال‌هاي گذشته دارا است. همچنين، يکي از مهم‌ترين خدمات شرکت در حوزه دامنه محصولات بيمه‌اي، ارائه خدمات مشاوره مديريت ريسک است. در واقع شرکت در قبال شرکت‌هاي متقاضي، اقدام به شناسايي و تخمين روش‌مند ريسك‌هاي متناظر با فعاليت‌هاي گذشته، حال و آينده ايشان کرده و تمهيدات لازم جهت تعيين روش برخورد با آنها را انديشيده و مشاوره لازم در مورد محصول بيمه‌اي مورد نياز بيمه‌گذاران خود در راستاي مديريت بهينه ريسک‌هاي موجود در دامنه فعاليت‌هاي شرکت‌هاي متقاضي را ارائه مي‌نمايد. از سوي ديگر پس از تعيين تركيب محصولات مورد نياز براي شركت‌هاي متقاضي، طراحي لازم در خصوص جزئيات پوشش‌هاي مورد نياز هر محصول نيز انجام شده و در قالب خدمات مشاوره‌اي به مشتريان ارائه می‌شود.