فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

چراغ‌دار صنعت بیمه کشور

اقتصاد مقاومتی نظام اقتصادی ملتی است که برای دستیابی به آرمان‌های خود تحت فشار جهان سلطه بوده و در چارچوب مقاومت، قطع وابستگی و توسعه را دنبال می‌کند. در بطن اقتصاد مقاومتی مردم قرار دارند. مردمی که با به عهده گرفتن مسئولیت‌های اقتصادی، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را تضمین می‌کنند.

شرکت بیمه پاسارگاد که با تبیین اصل 44 قانون اساسی با هدف مشارکت دادن مردم و بخش خصوصی در امر اقتصـاد تأسیس شد، قدم‌های بسیـار مثبت و مؤثری در راستـای تحقق اهداف اقتصـاد مقاومتی برداشته است. این قدم‌های مؤثر جایگاه روشنی را پیش روی بیمه پاسارگاد قرار داده است. انعطاف‌پذیری، فرصت‌سازی، مولد بودن، درون‌زا بودن و پیشرو بودن که از کلیدواژه‌های ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی است، خصایص اصلی بیمه پاسارگاد را تشکیل می‌دهد.

ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی

بیمه پاسارگاد گام‌های بلندی را در راستای نخستین بند از این ابلاغیه که هدف کارآفرینی و اشتغال را مدنظر قرار داده است برداشته و به جد می‌توان گفت در بحث کارآفرینی نه‌تنها متخصصین بلکه تمام ظرفیت‌های نیروی انسانی ایرانی جهت اشتغال به کار گرفته شده است. در بحث ایجاد اشتغال در خارج از مرکز و تمرکززدایی از بحث فرصت‌های شغلی، بیمه پاسارگاد با ایجاد قریب به 30,000 فرصت شغلی در سراسر کشور امکان دستیابی نیروی کار را به فرصت‌های برابر فراهم کرده است. سهم‌بری عادلانه عوامل زنجیره تولید که از دیگر بندهای ابلاغیه مقام معظم رهبری درزمینه اقتصاد مقاومتی است در صدر دستور کار بیمه پاسارگاد قرار دارد.

توزیع عادلانه ثروت و درآمد بر اساس مفاد آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بیمه پاسـارگاد به جد دنبال می‌شود. حضور 1000 نفر در زنجیـره پشتیبانی، بیش از 3500 نفر در زنجیـره فروش بیمه‌های غیرزندگی و 24000 نفر فعال درزمینه فروش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه که توسعه آن از اهداف اصلی برنامه ششم است گواه قدم برداشتن بیمه پاسارگاد در راستای این بند از ابلاغیه اقتصاد مقاومتی است.

تامین امنیت خانواده

در بحث اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور، بیمه پاسارگاد با ایجاد منابع برای سرمایه‌گذاری از طریق فروش بیمه‌نامه و انجام تبلیغـات جهت ترغیـب مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به نفـع جامعه توانستـه است بنیان‌های مالی قابـل اتکایی را برای خانواده‌های کم‌درآمد و طبقه متوسـط فراهم کند. این پس‌اندازهای خرد برای خانوارها پشتوانه‌هایی را تأمین کرده که حتی بانک‌ها نیز با پذیرفتن این پشتوانه‌ها به‌عنوان تضامین معتبر، امکان دریافت تسهیلات را برای تمام طبقات اجتماعی فراهم می‌کنند.

این تبلیغات هدفمند در جهت خرید بیمه‌نامه‌های زندگی به‌منظور ایجاد سرمایه در زمان مناسب برای ادامه تحصیل، ایجاد شغل، ازدواج، خرید خانه و… برای فرزندانمان که آینده‌سازان میهن اسلامی‌مان می‌باشند به بنیان اجتماعی خانواده در راستای اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. ازجمله اقدامات مؤثر که عموم جامعه را در برمی‌گیرد می‌توان به: حضور در محافل علمی، فرهنگی، خیریه (با ایجاد نمایشگاه، غرفه و دوره‌های آموزشی برای عموم مردم) و حمایت از تیم‌های ورزشی جوانان در محله‌ها و توجه ویژه به فعالیت‌های ورزشی مردمی بخصوص حضور فعال در راهپیمایی‌های خانوادگی در شهرها و مناطق مختلف کشور، کوهپیمایی، طبیعت‌گردی و … اشاره کرد که این روش نوین توانسته نظام تبلیغی مستقل از شیوه‌های غربی را ایجاد کند که مختص بیمه پاسارگاد است.

حمایتی به وسعت یک کشور

بیمه پاسارگاد با تربیت نیروهای متخصص و جوان به‌منظور آموزش و آگاهـی دادن به اقشار مختلف جامـعه با برگزاری همایش‌های مردمی در محله‌ها، مدارس، کارخانه‌ها و صنوف تجاری و… توانسته با تشویق و ترغیب به مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های بیمه‌ای ازجمله فروش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه ضمن ارتقاء فرهنگ بیمه در بین طبقات مختلف جامعه، ارتقاء درآمد مردم به‌خصوص در بخش طبقه جوان و کم‌درآمد را ایجاد کند.

هرچـند مدت زیـادی از عمر بیمه پاسارگاد نمی‌گذرد لیکن با تلاش و کوشـش همه همـکاران و شبـکه فروش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه توانسته است قریب به 000. 800. 1 نفر از آحاد مختلف جامعه را تحت حمایت خود از طریق بیمه‌های عمر و تأمین آتیه درآورد.

شرکت بیمه پاسارگاد با همکاری بانک پاسارگاد گروه کثیری از سپرده‌گذاران آن بانک از حمایت بیمه‌ای این شرکت برخوردارند و از این طریق بیشتر از ۱.۶۰۰.۰۰۰ نفر تحت پوشش بیمه‌های حادثه قرارگرفته‌اند و بیش از 000. 180 نفر نیز از خدمات پوشش درمانی هزینه‌های بیمارستانی بهره‌مند هستند.

شرکتی در خدمت مشتریان

در رابطه با فعالیت‌های توسعه‌ای و گسترش ارائه خدمات برابر در سراسر کشور، بیمه پاسارگاد با تأسیس بیش از 79 شعبه و 2284 نمایندگی در سراسر کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق توانسته است علاوه بر توسعه اشتغال در آن مناطق، اطمینان خاطر و خدمات‌رسانی به بیمه‌گذاران را در این گستره جغرافیایی تضمین کند.

استراتژی‌های رشد و توسعه در 10 سال فعالیت بیمه پاسارگاد و پیاده‌سازی برنامه‌های پنج‌ساله اول و دوم این شرکت با توسعه بیمه‌های عمر و تأمین آتیه و همکاری‌های مشترک بانک و بیمه آغاز شد و طی چند سال گذشته باعرضه طرح‌های جدیدی به بازار بیمه کشورمان ادامه یافت. اکنون این شرکت توانسته در عالی‌ترین سطح توانگری مالی قرار گیرد و بنا به تشخیص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران «سطح مطلوب» یا «سطح یک» توانگری مالی شرکت‌های بیمه را به دست آورد. «سطح یک» توانگری بدین معناست که شرکت‌های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آن‌ها را دارا می‌باشند.

اصل بنیادین شفافیت

همچنین شفافیت در سیستم‌های گزارش‌دهی و حساب‌ها به عبارت دیگر شفافیـت گزارشـگری مالی از دیـگر شاخص‌های عملکرد شرکت بیمه پاسارگاد در مسیر اقتصاد مقاومتی است. در این راستا، رتبه اول در شاخص‌های شفافیت گزارشگری مالی، توانایی ایفای تعهدات، ضریب خسارت بیمه‌های غیرزندگی و نسبت سود و زیان به‌حق بیمه عاید شده، عناوینی است که بیمه پاسارگاد طبق ارزیابی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دست آورده است.

توجه به اصل استانداردهای حسابرسی داخلی یکی از اصولی است که در بیمه پاسارگاد همواره به آن توجه شده است. چنانچه می‌دانید سیستم کنترل‌های داخلی فرآیندی است که با هدف کسب اطمینان معقول از تحقق اثربخشی و کـارایی عملیات، قابلیت اعتماد گزارشگری مالی، رعـایت کلیه قوانین و مقررات مربوط و حفاظت از منـابع و دارایی‌های شرکت توسـط هیئت‌مدیره و مدیرعامل، مدیریـت و کارکنان شرکت پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. عملکرد سیستم کنترل‌های داخلی شرکت باید به‌طور مداوم و مستمر مورد نظارت قرار گیرد. با توجه به اجرایی شدن IFRS در صنعت بیمه و ظرفیت‌های بین‌المللی در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک راهنمای اساسی برای سیاست‌گذاری کشور، بیمه پاسارگاد نیز در جهت صادرات خدمات خود بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی به جهان، اقدام به استفاده از این استاندارد خواهد کرد. به‌منظور رسیـدن به این اهداف و درنتیجه حفظ حقوق سهامداران و بیمه‌گذاران و در اجـرای دسـتورالعـمل کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار، در بیمه پاسارگاد منجر به ایجاد واحد حسابرسی داخلی شده است. لازم به ذکر است IFRS زبان مشترک حسابداری میان بیش از 120 کشور جهان است که امکان درک وضعیت درخشان بیمه پاسارگاد را برای طرف‌های خارجی فراهم کرده تا امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کند.

درون‌زایی و برون‌نگری

در سال‌های اخیر محصولات جدید بیمه‌ای توسط برخی از شرکت‌های بیمه به بازار عرضه شده است لیکن با توجه به حجم اقتصاد کشور و جمعیت آن، شرکت بیمه پاسارگاد توانسته با اتکاء به توانمندی‌های نیروهای متخصص خود فضای گسترده‌ای را برای عرضه محصولات جدید به وجود آورد؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه و گسترش بیمه در آینده نوآوری عرضه محصولات جدید متناسب با نیازهای مردم و اقتصاد کشور است.

بررسی تحولات بیمه در دهه اخیر نشان می‌دهد، صنعت بیمه کشور و در رأس آن بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور ایجاد تحول، با تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه درزمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قدم‌های مثبتی برداشته است. حال که بسیاری از مقررات مربوط به برنامه توسعه بیمه با تلاش دست‌اندرکاران صنعت بیمه فراهم آمده است. به‌نظر می‌رسد چنانچه تأسیس شرکت‌های تخصصی بیمه نیز به اقدامات قبلی افزوده شود، رشد و توسعه سریع‌تر بیمه در ایران، دور از انتظار نخواهد بود.

شرکت‌های بیمه فعال در جهان به شرکت‌های بیمه عمومی که در تمام رشته‌های بیمه (زندگی، غیرزندگی و اتکایی) فعالیت می‌نمایند و شرکت‌های بیمه غیرزندگی و شرکت‌های بیمه زندگی و شرکت‌های بیمه اتکایی تقسیم شده‌اند.

چراغ‌دار صنعت بیمه کشور

تخصصی سازی نیز ازجمله سیاست‌هایی است که بیمه پاسارگاد همواره دنبال کرده است. با توجه به ماهیت انواع بیمه‌ها و لزوم بحث تخصصی سازی در صنعت بیمه، لازم است شرکت‌های تخصصی اداره امور را به عهده گیرند. لزوم ایجاد شرکت‌های تخصصی و تفکیک عملیات بیمه‌ای در راستای تحقق اهداف برنامه تحول در صنعت بیمه و گسترش فعالیت‌های بیمه‌ای، شرکت بیمه پاسارگاد را بر آن داشته تا ضمن برنامه‌ریزی برای تفکیک بیمه‌های زندگی از دیگر رشته‌های بیمه جهت تأسیس یک شرکت تخصصی، به راه‌حل‌هایی دست یابد که چراغ راه انجام این امر برای دیگر شرکت‌های صنعت بیمه باشد.

توانمندی‌های فن‌آوری اطلاعات گروه مالی پاسارگاد و به‌تبع آن شرکت بیمه پاسارگاد، کمک شایانی به تحقق این امر کرده است. شرکت بیمه پاسارگاد جزء معدود شرکت‌هایی است که نرم‌افزار بیمه‌ای مختص خود را دارند. این امر امنیت اطلاعات بیمه‌گذاران را به بهترین شکل ممکن تضمین می‌کند. در ضمن این موضوع علاوه بر کاهش وابستگی در راستای اصول اقتصاد مقاومتی، در پیشرفت دانش‌های تخصصی، به‌کارگیری نیروهای متخصص داخلی و اعتلای ایران اسلامی تأثیر به سزایی داشته است.

بیمه پاسارگاد همچنین در راستای کاهش وابستگی خارجی و جلوگیری از خروج ارز و نگهداری سرمایه‌های ملی با قرار گرفتن در کنار شرکت بیمه اتکایی ایرانیان، بیمه‌های اتکایی خود را از طریق این شرکت انجام داده و علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد با استفاده از این گردش سرمایه در راه نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی که همان تثبیت پایه‌های اقتصاد ملی است قدم برداشته است.

خدمات بیمه نه‌تنها در تشویق و تضمین سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات که از اصول اقتصاد مقاومتی است کاربرد دارد، بلکه با ایجاد ثبات و امنیت در سرمایه‌گذاری و خدمات تجارت خارجی علی‌الخصوص تضمین ترانزیت کالا هدف حمایت همه‌جانبه از ارزآوری را تحقق می‌بخشد. شرکت بیمه پاسارگاد به‌عنوان راهبر کنسرسیوم صدور بیمه‌نامه‌های ترانزیت کالا، اقدام مؤثری را جهت تسهیل امور گمرکی مؤسسات حمل‌ونقل در امر ترانزیت انجام داده است.