فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

محمود جراحی | حسابرسی مدیران یک ضرورت است

حسابرسی مدیران

به بهانه بهره‌وری و حسابرسی مدیران در دانشگاه واترلو کانادا مطالعه‌ای انجام شد تا مشخص شود مدیران از نظر آموزشی و رفتاری شبیه چه گروه سنی هستند. نتایج این تحقیق نشان داد الگوی رفتاری و آموزشی مدیران شبیه کودکان مهدکودکی است. به عنوان نمونه مدیران خوب گوش نمی‌دهند، حرف دیگران را قطع می‌کنند، مشق انجام نمی‌دهند، حوصله خواندن ندارند و به جای آن به عکس و تصویر توجه می‌کنند و… این ویژگی‌ها کاملا شبیه رفتار کودکان مهدکودکی است. این رفتار درمورد مدیران کشور خودمان هم صادق است و مدیران با وجودی که نیاز بیشتری به مطالعه دارند، زمان کمتری برای آن صرف می‌کنند و این درست مثل نیاز به آب خوردن است؛ در سن بالا که حس تشنگی از میان می‌رود اما بدن همچنان نیاز به آب دارد.

حسابرسی مدیران عملکردها و سیاست‌ها
در جمهوری اسلامی تجربه‌های گران‌سنگی وجود دارد که متاسفانه مستند نمی‌شوند. ضمن اینکه عملکرد و حسابرسی مدیران هم در حیطه نقد و ارزیابی قرار نگرفته و تمام آن‌ها مدعی هستند در دوره مدیریت‌شان بهترین کارها انجام شده و به شدت موفق عمل کرده‌اند؛ خب سوال این است اگر چنین بوده، چرا وضع موجود به‌سامان نیست؟
یکی از دوستان می‌گفت برای قضاوت پدیده‌های تاریخی به 150سال زمان نیاز است تا تمام ابعاد آن‌ها مشخص شده و نقاط ضعف و قوت‌شان نمایان شود. با این تحلیل اکنون می‌توان در مورد امیرکبیر به اتفاق نظر رسید و قضاوت درست داشت، اما همان‌طور که می‌بینید ارزیابی و اتفاق‌نظر در مورد مثلا کودتای 28 مرداد روی نداده و همچنان مورد مناقشه است. قضاوت اتفاق‌های مدیریتی هم نیاز به زمان دارد و اکنون می‌توان سیاست‌های 30 سال پیش را تحلیل کرد. حسابرسی عملکردها و سیاست‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها بسیار موثر باشد. خیلی از سیاست‌ها و تصمیم‌ها قابل مناظره و بحث است و به نظرم این‌ها باید ارزیابی شده و صرفه‌شان مشخص شود. باید سنجش هزینه و فایده تصمیم‌ها و عملکرد مدیران به یک فرهنگ تبدیل شود و این رسالت رسانه‌هاست. ارزیابی عملکردها چراغ راه آینده کشور است، چراکه اگر زیان و تبعات عملکرد مدیر و سیاست‌گذاری که با افتخار تصمیم اشتباه گرفته است، مشخص شود، مردم هم آگاه شده و در انتخاب مجدد او تجدیدنظر می‌کنند. در آمریکا قوانین به نام افرادی که مطرح‌کننده آن بوده‌اند، ثبت می‌شود و اگر در کشور ما هم این اتفاق بیفتد، آثار مثبت و منفی تصمیم‌ها قابل محاسبه خواهد بود و سیاست‌گذاران با دقت‌نظر بیشتری تصمیم‌گیری خواهند کرد. ضمن اینکه از اشتباه‌ و دوباره‌کاری‌ها هم جلوگیری شده و مدیران جدید آزموده را نخواهند آزمود.

دوراندیشی نام مدیر را ماندگار می‌کند
مدیران باید دور‌اندیش بوده و در نظر داشته باشند که آثار بعضی از تصمیم‌ها شاید چند دهه بعد مشخص شده و بروز پیدا کند. امروز کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته بهره عملکرد مدیران 50 سال پیش خود را می‌برند. طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، سال گذشته کشور فرانسه در جذب گردشگر مقام نخست را به دست آورده است و همه می‌دانیم که عده‌ زیادی تنها برای دیدن برج ایفل به پاریس سفر می‌کنند. برج ایفل در سال 1888 به منظور نمایش موقت در نمایشگاه صدمین سال انقلاب فرانسه، توسط ایفل و به هزینه شخصی او طراحی و ساخته شد و این سازه بعد از 125سال بیشتر از درآمد نفت ما برای فرانسه درآمدزایی می‌کند. در واقع امروز اقتصاد فرانسه مدیون تصمیم درست یک نفر در 125سال پیش است.