فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

عیسی کاکوئی | فراخوان ملی، برای مدیریت ملی

اگر وارد موتور جست‌وجوگر گوگل شوید و واژه فارسی مدیریت ملی را حروف نگاری کنید، در چشم برهم‌زدنی، صفحه‌ای نمایان می‌شود که نام تعدادی از پایگاه‌ها و عنوان‌های مقالات و پژوهش‌هایی را که در زمینه مدیریت به فارسی نگاشته شده‌اند، در برابر نگاه شما قرار می‌دهد. در بالای سمت راست این صفحه اعدادی نوشته شده که به شما می‌فهماند در ادامه جست‌وجو، می‌توانید به چند میلیون پایگاه اطلاع‌رسانی، مقاله، پژوهش و گزارش در زمینه مدیریت دسترسی یابید.
مثلا 6 میلیون، عدد کوچکی نیست و از همین رو شما شگفت‌زده می‌شوید که این میزان نوشته و پژوهش در زمینه‌های مدیریتی به فارسی وجود دارد. اما اگر حتی از دور، دستی بر آتش داشته باشید و مشکلات مدیریتی کشور و درگیری‌های مدیران، رؤسا و تصمیم‌گیران در حوزه‌های گوناگون بخش‌های عمومی و خصوصی را بشناسید، این پرسش در ذهنتان شکل می‌گیرد که پس چرا با وجود این همه توجه به مقوله مدیریت و پژوهش و بها دادن به آن، ما با چنین مشکلاتی دست به گریبانیم؟!
چنان‌چه شما مانند گروه پژوهشی مدیران و رؤسا، یک بررسی آماری (به روش تصادفی) در مورد محتویات این مقالات، پژوهش‌ها و گزارش‌های تحلیلی انجام دهید، در می‌یابید در زمینه مدیریت ملی نیز، ما بیشتر مقلد بوده‌ایم تا مبتکر!
در این بررسی، دریافته می‌شود که حتی درخور توجه‌ترین مقالات و پژوهش‌ها، مبتنی بر یکی از مکاتب مدیریتی، یا برگرفته از پژوهش‌ها و ابداعات خبرگان علم مدیریت دیگر کشورهاست.
مدیریت مشارکتی، مدیریت ژاپنی، نظریات تافلر، ویکتورهانسن، دکتر ادوارد یان‌فیلد، ویلی روزنبرگ و دیگران، زیرساخت اصلی این مقالات و پژوهش‌ها را تشکیل می‌دهد.
بر این اساس، با دریغ و افسوس باید گفت به ندرت با موردی برخورد می‌کنیم که برای مدیریت ملی امور کلان و خرد کشور، کوششی در راستای تهیه یک مکتب مدیریتی ملی و بومی، انجام گرفته باشد.
این همه پژوهش‌گر و استاد توانمند و بادانش داریم، اما شگفتا که نمی‌بینیم کسی به این نکته بدیهی توجه کرده باشد که مکتب‌های مدیریتی گوناگون بر اساس شرایط اقتصادی، فرهنگی، باورهای عمومی و زیرساخت‌های کشورها و مناطق خاصی تهیه شده و اگر کارآیی داشته، این کارآیی برای همان کشور و منطقه بوده است.
در این زمینه، جای سخن گفتن بسیار است و می‌توان هزاران شاهد و مثال آورد. اما چون بر این باوریم که هر صاحب اندیشه آزاده‌ای می‌پذیرد که کوششی در خور اعتنا برای بنیان‌گذاری یک مکتب مدیریتی بومی که با فرهنگ، ساختار اقتصادی و نیازهای جامعه ما سازگار باشد، انجام نشده (و اگر هم شده، گذرا و بی‌اثر بوده) از ورود به جزئیات در می‌گذریم و اندیشمندان و پژوهشگران کشور را به کوشش برای پی‌افکندن طرحی در راستای فراهم سازی زمینه تدوین اصولی کارساز برای “مدیریت ملی بومی ایران”فرا می‌خوانیم.
پایگاه خبری تحلیلی «مدیران و رؤسا» به عنوان پیشنهاد دهنده و پی‌گیری کننده نیاز مدیریت ملی ، آمادگی خود را برای بازتاب پیشنهادات و نظریات پیشگامان در این حرکت ملی اعلام می‌کند.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.