فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

محمدرضا رستمی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند | مديريت در ايران مانند صخره‌نوردی است

برای شخصی که پست و مسئولیت مدیریت را در سازمانی می‌پذیرد، باید انواع خطرات و ریسک‌های آن را شجاعانه بپذیرد. در اغلب کشورها مدیریت شبیه به کوهنوردی است، بدین معنی که مدیر با شیبی ملایم مسیر را طی می‌کند. لیکن در ایران این شیب بسیار تندتر و صعب العبور می‌باشد و لزوماً مدیر باید با مشکلات و موانع دست و پنجه نرم کند. یک مدیر در ایران باید بتواند مثل یک صخره‌نورد از دست، پا، چانه و … استفاده کند که در این صورت به معنی بهره‌مندی از حداکثر توان خود برای رسیدن به اهداف سازمان می‌باشد.

نگاه حل مسئله
در مدیریت سیستمی یک تئوری وجود دارد بنام تئوری مورچه‌ها. این تئوری می‌گوید مورچه تحت هر عنوانی از موانع رد می‌شود (یا آن را دور می‌زند یا از روی آن‌ها عبور می‌کند). لذا یک مدیر با نگاه به حل مسئله با خرد و تفکر استراتژیک تصمیم قاطعانه گرفته و از موانع عبورمی‌کند، هنر مدیریت در این است که ضمن رعایت ضوابط و مقررات، موانع را به نوعی از سر راه بردارد که نتیجه آن حرکت رو به جلو، جهش سازمان و مجموعه باشد. یک مدیر با توجه به چشم‌انداز سازمان و با نگاه به آینده کاری سبک رهبری خود را تنظیم می‌نماید.

ملاک ازریابی مدیران 
World classes: مهارت در مذاکره و تسلط در بیان ایده به ‌ویژه در سطح بین‌المللی یکی از شاخص‌ترین صفات و ویژگی‌های یک مدیر امروز می‌باشد. سبک رهبری مدیر امروز در به‌کارگیری ابزارهای مدرن و به‌روزشده چه به لحاظ نرم‌افزاری و چه به طریق سخت‌افزاری حائز اهمیت است. برخورداری از ابزارهای الکترونیک و فن‌آوری‌های مدرن و در دسترس، توانمندی مدیر را به نحو کاملاً محسوس افزون و متمایز می‌کند و به‌کارگیری سیستم‌های چابک و سرمایه انسانی دیگر مشخصه مدیران است.
NetWorking: مدیران بایستی به نوعی متصل به شبکه جهانی (هم ارتباطات، هم تعاملات بین‌المللی) باشد و اهل تعامل و مشارکت‌خواه توام با استفاده از دانش دیگران، با سبک رهبری مشارکت‌جو باشد.
مدیران باید دارای گروه کاری مسلط، با توانائی به‌کارگیری منابع انسانی با سلیقه‌های متفاوت از دانش و توانمندی افراد گروه در کنار خود بهره‌مند گردد. در معیارهای جهانی یک مدیر بایستی مشارکت و خرد جمعی را تقویت نموده و هم با صاحبان سرمایه، هم‌ردیفان، زیردستان، رقیبان، ابواب‌جمعی و … تعامل و اشتراک مساعی داشته باشد. مدیران باید چون کوهی استوار و در مقابل ناملایمات صبور و پرحوصله باشد. مدیران باید از تفکر استراتژیک برخوردار بوده و دارای ذهنی هوشمند و آینده‌نگر باشد، و در مقابل تغییرات در سطح سازمان ضمن اثرگذاری نسبت به اصلاحات اقدام نماید.

ویژگی‌های اخلاقی مدیران 
توجه به اخلاقیات در سازمان به عنوان یکی از محورهای اصلی مدیریت، مشتمل بر 5 ویژگی اخلاقی به شرح زیر در سطح بنگاه بوده که در تعارض با هیچ ملیت، قوم و نژادی نیست:
1- احترام(Respect): یک مدیر همیشه به ذی‌نفعان سازمان، کارفرمای خود و همچنین زیردستان با احترام خاص برخورد می‌کند.
2- صداقت(Honesty): یک مدیر خوب در برخورد با همکاران خود از اصل صداقت استفاده نموده و صداقت نه تنها در بیان بلکه در دستورالعمل‌ها و رفتارهای مدیر تبلور پیدا می‌کند.
3- مسئولیت‌پذیــری (Responsibility): مدیر همواره باید پاسخگو و مسئول اقدامات خود بوده و مسئولیت‌پذیری را در سطح بنگاه گسترش دهد تا همه همکاران سازمان نیز به مشتریان پاسخگو باشند.
4- عدالت و انصاف(Fairness): عدالت محوری و برخورد منصفانه در راس تصمیمات یک مدیر شایسته است.
5- شفقت و دلسوزی(Compassion): دلسوزی برای همکاران باعث توفیق مدیر در امور اجرائی می‌گردد، زیرا امروز مدیران، یاران مهربان همکاران خود هستند که با مدیریت بر دل‌ها می‌توانند موجب همدلی و هم‌افزائی شوند. به طوری که با حاکمیت مدیریت بر دل‌ها، بهره‌وری نیز در سازمان به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.