فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام | راز موفقیت VOLVO

در یک سفر رسمی و کاری به کشور سوئد، میزبان برنامه‌ای برای دیدار از گروه صنعتی ولوو (Volvo)-تولیدکننده انواع خودرو به ویژه خودروهای سنگین و کامیون و تریلی- برای هیأت ایرانی تدارک دیده بود.
در مسیر کارخانه یک تابلوی بسیار بزرگ از دور دیده می شد. با نزدیک شدن به کارخانه مشخص شد که تابلو همان تابلوی سر در ورودی کارخانه است. آنچه برروی این تابلو نقش بسته بود، کنجکاوی هر بیننده جستجوگری را برمی‌انگیخت و در ذهن‌ها این سوال را مطرح می‌کرد که معنا و مفهوم عدد 201 که بدون هیچ توضیح و واژه دیگری به درشتی بر تابلو دیده می‌شد، چیست؟
سرانجام به کارخانه عظیم ولوو رسیدیم و دیدار بخش‌هایی از کارخانه بیش از سه ساعت طول کشید و سپس در نشستی، چند تن از مدیران ولوو به پرسش‌های اعضای هيأت ایرانی پاسخ دادند. بنده هم در مجالی مناسب پرسشی را که قبل از ورود به کارخانه با مشاهده آن تابلوی 201 در ذهنم نقش بسته بود، مطرح کردم و جویای معنا و مفهوم آن شدم. توضیح میزبان مشخص کرد که در پشت این عدد کدگذاری شده، یک درس مهم مدیریتی نهفته است. درسی که وحدت در اهداف و مدیریت را در موفقیت یک بنگاه اقتصادی بر همه چیز حتی بر سرمایه مقدم می‌داند.
میزبان سوئدی این گونه راز تابلو را برای ما رمز گشایی کرد« بنیانگذاران اولیه ولوو تأسیس کارگاهی برای تولید خودرو به ذهنشان خطور کرده بود، آنها 2 شریک بودندکه سرمایه قابل توجهی نداشتند اما به یک هدف و آرمان مشترک معتقد بودند، از کنار هم گذاشتن رقم‌های تعداد شرکا (2 نفر)، میزان سرمایه (صفر) و هدف و ایده مشترک و واحد (یک)، عدد اسرارآمیز 201 به عنوان نماد و مظهر کارخانه عظیم ولوو ساخته و پرداخته شد. یعنی 2 شریک، بدون سرمایه اما با یک اراده و عزم توانستند کارخانه ولوو را در کشور سوئد چنان بنیان‌گذاری کنند که امروز یکی از نام‌آوران و پیشتازان صنعت ساخت خودروهای سنگین در 5 قاره جهان باشند.