فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

علی رحـمانی | به کسی راه نمی‌دهند

زمانی که جک ولش دچار سکته شده بودند، قیمت سهام جنرال الکتریک افزایش پیدا کرد زیرا همه این نکته را به خوبی می دانستند که او تمام سعی اش را به کار گرفته بود تا ده ها جانشینی که قوی‌تر از خودش باشند پرورش دهد.

یکی از مهمترین بحث های اساسی در مدیریت، نظام جانشین پروری است که متأسفانه بسیاری از مدیران توجهی به آن نداشته و به اصطلاح ” به کسی راه نمی دهند”. زمانی که من در سازمان گسترش و نوسازی مشغول به خدمت بودم، آقایی که نامشان در خاطرم نیست، در آن سازمان در زمینه پرورش مدیر، دوره های بسیار جالبی در نظر گرفته بود.
کلاس های مختلفی در روزهای آخر هفته در شهرستان های مختلف تشکیل می شد. در آن کلاس ها، بحث های مدیریتی بسیار دقیق و کاربردی برای آموزش مدیران در نظر گرفته شده بود و پس از آن، آزمون هایی برگزار می شد که مدیران، در موقعیت های مختلفی که یک مدیر ممکن است در آن قرار گیرد، ایفای نقش کرده و شیوه‌ای مدیریتی را برای مقابله با آن موقعیت اعمال می کردند. عملکرد مدیران در این مرحله توسط ارزیابان مورد بررسی قرار گرفته و در جلسه ای با حضور خود افراد، نقاط ضعف و قوت آنها مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار می گرفت.
در واقع این دوره ها، مرکزی جهت پرورش مدیران بود. آقای جک ولش نیز این گونه عمل می کردند. در زمانی که دچار سکته شده بودند، قیمت سهام جنرال الکتریک افزایش پیدا کرد زیرا همه این نکته را به خوبی می دانستند که او تمام سعی اش را به کار گرفته بود تا ده ها جانشینی که قوی تر از خودش باشند، پرورش دهد. و این، یک نکته ی اساسی است که ما افرادی را پرورش دهیم تا در صورت عدم حضور ما، سازمان را به بهترین شکل اداره کنند. در صورتی که برخلاف این امر اتفاق بیفتد و بعد از اتمام مسئولیت مدیر، سازمان دچار نابسامانی و ضرر و زیان شود، این امر نشان دهنده ضعف و ناتوانی مدیر در پرورش جانشین و ایجاد برنامه ای راهبردی محسوب می شود.
در حقیقت این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد تا در صورت حضور افراد توانمندتر، احساس نگرانی نداشته باشیم، و حضور جوانان توانمند و تازه نفسی که هم اکنون با اطلاعاتی نو در زمینه‌ی علوم روز و تکنولوژی جدید بر سر کار می آیند را، با جان و دل پذیرا باشیم.