فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

دکتر علی صالح آبادی | در انتخاب مدیران جديد بانک‌های دولتی «ضوابط» معیار است؛ نه «روابط»

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، عباس معمار نژاد، علی صالح آبادی، محمدرضا فرزین، علی نظامی و مهدی اسماعیلی را به عضویت «کمیته انتصابات بانکی وزارت اقتصاد و دارایی» منصوب کرده و به آنان مأموریت داده است شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکردافراد پیشنهادی برای مدیریت ارشد بانک های دولتی را تدوین کرده و افراد صاحب صلاحیت برای احراز این مسئولیت ها را هرچه زودتر به ایشان معرفی کنند.
دکتر علی صالح آبادی یکی از ۵ عضو این کمیته در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری _ تحلیلی «مدیران و رؤسا»، اطلاعات مفیدی درباره مأموریت و شیوه عمل کمیته انتصابات بانکی وزارت اقتصاد منتشر کرده است.
دکتر صالح آبادی ۴٣ ساله که در سال‌های ٨۴ تا ٩٣ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بوده، اکنون مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق است و از ایشان به عنوان یکی از گزینه های اصلی ریاست کل بانک مرکزی نام برده می شود.
کمیته به طور مشخص چه معیارهایی را برای انتصاب مدیران عامل بانک های دولتی در دولت سیزدهم تعیین کرده است؟
_ به طور کلی مبنا و معیار گزینش مدیران ارشد بانک ها مثل هر مسئولیت دیگری شایسته سالاری است. این عبارت کلی شایسته سالاری هم از جمله شامل سوابق تجربی، دانش ذيربط، کارنامه و میزان توفیق حرفه ای در مسئولیت های قبلی می شود.
معیارهای مهم دیگر در انتصاب مدیران عامل بانک های دولتی، طرح و برنامه ایشان برای راهبرد مسئولیت جدید و سلامت، پاک دستی، خوشنامی و میزان انگیزه و تلاش و پشتکار و کارنامه افراد در مسئولیت های مدیریتی پیشین است.
مدیران عامل بانک ها همچنين باید برنامه محور و در حوزه کاری خودشان اهل تحول و ارائه و اجرای ایده های نو باشند.
میزان پایبندی مدیران به عدالت محوری هم شاخصه مهم دیگری در انتخاب آنان است که نمود آن در مدیریت بانک ها التزام آنان به رعايت انصاف در تخصیص تسهیلات بانکی است. البته هر کدام از ویژگی هایی که عرض شد، زیر محورهای متعددی هم دارند که باید مراعات شوند.
آیا این معیارها به طور مشخص تدوین شده است؟
_ بله ؛ این مبانی و معیارها به عنوان یک دستورالعمل طبقه بندی و تدوین و مکتوب شده و کمیته انتخاب مدیران عامل بانک ها هم در چارچوب آن عمل خواهند کرد. به این ترتیب که براساس این معیارها به یکایک نامزدان مدیریت بانک ها از طرف اعضای کميته انتخاب، امتیاز داده می شود و هرکس امتیاز بیشتری کسب کرد، برای تصدی مسئولیت مورد نظر معرفی خواهد شد. در این کمیته نظر و رأی تک تک اعضا مؤثر است اما تصميم نهایی منوط به نظر جمعی است. البته حاصل این گزینش جمعی هم در اختیار وزیر اقتصاد و دارایی قرار می گیرد و آقای وزیر براساس صلاحدید تصميم نهایی را اتخاذ می کنند.
 چه تمهیدی اندیشیده اید که‌در گزینش مدیران بانک های دولتی « شایسته سالاری» به « شایسته پنداری» تبدیل نشود؟
_ معیارهای کلی انتخاب مدیران بانک ها از طرف وزیر محترم اقتصاد به کمیته انتخاب ابلاغ و تدوین شده است.
در چارچوب این مبانی پرسش نامه ای در اختیار نامزدهای تصدی مدیریت بانک ها قرار گرفته و تا آنجا که امکان داشته ، سعی شده معیارها و ضوابط قابل شمارش و عینی و کمّی بوده و سلیقه ای نباشند.