فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

غلامعلی جهانگیری عضو هیات عامل و معاون اتکائی بیمه مرکزی | بیمه اتکائی؛ چالش‌ها و راهکارهای برون‌رفت

اصلی‌ترین معضل بیمه اتکائی کشور نداشتن رتبه‌بندی‌های استاندارد جهانی است.

معاون اتکائی بیمه مرکزی در گفتگو با «پایگاه خبری مدیران و روسا» افزود صنعت بیمه برای مطرح شدن و کسب اعتبار، باید از سبد ایران خارج شده و در جهان شناخته شود و برای مطرح شدن در جهان به دریافت رتبه‌بندی بین‌المللی از متولیان معتبر جهانی که اکثرا امریکائی هستند، نیاز دارد. دریافت این رتبه‌بندی نیازمند استاندارد‌سازی نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، سرمایه‌گذاری و حتی آموزش نیروی انسانی است. اگرچه دریافت رتبه جهانی اکنون به دلیل تحریم‌ها امکان‌‎پذیر نیست اما شرکت‌های بیمه همچنان باید در راستای استاندارد‌سازی زیرساخت‌ها قدم بردارند تا بعد از رفع تحریم‌ها، فرآیند دریافت رتبه جهانی سریع‌تر انجام گیرد. تحریم، مشکل ثانویه است و رسیدن به استانداردهای جهانی نیازمند زمان است.

جهانگیری دغدغه اصلی حال حاضر خود را نبود تخصص لازم در ارزیابی ریسک در شرکت‌های بیمه عنوان کرد. وی معتقد است صنعت بیمه باید بتواند ارزیابی ریسک را صحیح و اصولی انجام دهد. نبود تخصص کافی در ارزیابی ریسک می‌تواند عواقب جبران ناپذیری چه برای بیمه‌گذار و چه شرکت‌های بیمه به دنبال داشته باشد. برای مثال کارشناسی که ارزیابی ریسک آتش‌سوزی منزل مسکونی را انجام می‌دهد ممکن است تخصصی در زمینه خطر آتش‌سوزی در کارخانجات خودروسازی یا سایر صنایع نداشته باشد. ارزیابان بیمه باید بر اساس میزان تخصص و تجربه رتبه‌بندی شوند و شرکت‌های مختلف بیمه اعم از خصوصی و غیرخصوصی باید در این راستا به هم کمک کنند. اگر برای انجام این رتبه‌بندی نیاز به وجود یک آئین‌نامه است، باید نسبت به تهیه این آئین‌نامه اقدام شود و اگر مشکل عدم وجود یک بانک اطلاعات است، تهیه این بانک اطلاعات باید با کمک شرکت‌های بیمه محقق گردد.

 هنگامی که میزان ریسک پایین است، از هر کارشناسی با هر میزان تجربه می‌توان استفاده کرد اما اگر این میزان از حدی بیشتر شد کارشناسی موضوع بیمه باید از طریق برون‌سپاری و استفاده از نیروی متخصص و با تجربه انجام شود.

از نظر جهانگیری یکی از معضلاتی که گریبانگیر صنعت بیمه گشته کمبود نیروی انسانی متخصص است و صنعت بیمه بویژه در بخش دولتی به شدت با این مشکل مواجه است. از نظر او صِرفِ داشتن مدرک دانشگاهی برای متخصص دانستن یک نیروی انسانی در صنعت بیمه کفایت نمی‌کند. همچنین او مدیر کارآمد را کسی دانست که در سلسله مراتب این صنعت از مدارج پایین آغاز به فعالیت کرده و پس از کسب تجربه لازم به مدیریت رسیده است. همچنین در صورت انتساب مدیران و نیروی انسانیِ بدونِ تجربه کافی چه در بخش مدیریت و چه در بخش ارزیابی و کارشناسی، موجب بروز مشکلات بسیاری در شرکت‌های بیمه شود.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.