فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران | کار ی کنید ایرانی در ایران بماند

چرا باید سالانه بین 9 تا 11 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود؟ دلیل این معضل چه می‌تواند باشد؟ طبعا در وهله نخست نبود احساس امنیت شغلی است. لذا ما باید کاری کنیم که کشورمان برای جماعتی که ناراحت و دلخورند، جایی باشد برای زندگی و سرمایه‌گذاری. دغدغه اصلی ما باید این باشد که این همه پول و نیروی انسانی نه تنها از کشور نرود، بلکه بالعکس حتی آن پولهایی هم که در خارج دارند بیاورند داخل کشور خودشان و سرمایه‌گذاری کنند. الان کارآفرین تا می‌آیند کمی قد بکشند، هزاران اتهام به آنها می‌زنند، مشکلی که قبلا برای ایروانی‌ها افتاد.
ما اگر فضا بدهیم و بگذاریم اینها کارشان را انجام بدهند و مدام به پر و پایشان نپیچیم، خیلی بیشتر از ایروانی‌های قبل از انقلاب خواهیم داشت. چرا راه دور برویم خانم دکتر حامدی‌فر مدیرعامل شرکت سیناژن، کسی بود که توانست واکسن را درست بکند و فرمولاسیونش را به ترکیه و الجزایر صادر بکند. ما اگر کارآفرین ایرانی را اذیت نکنیم و بگذاریم کارش را انجام بدهد، مطمئنا چندین برابر بزرگان قبل از انقلاب می‌توانیم نیروی کارآمد داشته باشیم که الان هم داریم.
اینکه تصور می‌شود کارآفرین ما بدهکاران بانکی هستند و … دلیلش این است که ما بعضی چیزها را درست ندیدیم. مثلا در دنیا شرکت جنرال موتورز 85 درصد منابعش از وام بانکی تامین می‌شود. ضمن آنکه ما در اینجا وقتی می‌بینیم کسی دارد کار بزرگی انجام می‌دهد، بلافاصله تا با مجموعه قواعد و مقررات و دادگاه‌ها به جانش نیفتیم و از پایش نیندازیم دست برنمی‌داریم.
نگاه ما به مسائل از جمله صنعت باید یک نگاه تطبیقی باشد، اما جامعه نتوانسته است به درستی این مسائل را درک کند؛ بنابراین ما لازمست خودمان را تغییر بدهیم. خداوند می‌فرماید ان الله لا یغیرما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم لذا اگر این تغییر، این بینش و آگاهی در جامعه ما به وجود نیاید، باز همین آش است و همین کاسه. اگر کسی آمد و سرمایه‌گذاری کرد و ثروت زیادی هم کسب کرد، آیا اینها را با خودش به گور می‌برد؟ یقینا خیر. با این پول کار و کارخانه تولید می‌کند و قانون هم تکلیف را روشن کرده است. اجازه بدهید کار کند و درآمد داشته باشد و از درآمدش مالیات بگیرید تا جامعه هم از مالیاتش بهره‌مند شود. با این شیوه می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. ناامیدی گناه بزرگی است. باید راه‌های بسیاری را برویم تا بالاخره راه درست را پیدا کنیم. نکته دیگر اینکه اتفاقا مدیرانی در بخش خصوصی داریم که پیشرفته و به روز هستند.
ما در اتاق بازرگانی به تمامی آنها گفتم یادمان باشد هیچ کس جز ذات اقدس الهی کامل نیست و همه باید مرتب به روز بشویم. بنده این را از سازمان جهانی کار که به مدت پنج سال نماینده کارفرمایان ایران بودم آموختم. این آموزش برای همه مدیران کشور لازم است. چند سال قبل که مدیر رنو در ایران کار می‌کرد، با وجود داشتن 50 سال سن و اینکه مدیر برجسته رنو بود گفت برای من یک ماه آموزش در انگلستان گذاشتنه‌اند که باید بروم و این دوره را بگذرانم. ما که اعتقادمان این را می‌گوید از قول پیامبر اکرم(ص) که فردوسی می‌فرماید:چنین گفت پیغمبر راستگوی/ ز گهواره تا گور دانش بجوی پس ما باید همیشه در حال آموختن باشیم استثنا هم ندارد. هیچ کس با رمل و اسطرلاب موفق نمی‌شود.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.