فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

ابوالفضل فلاح، معاون پاسخگوی شهردار تهران | نظام مالی فرسوده شهرداری را شفاف و کارآمد می‌کنیم

انتشار شایعاتی در فضای مجازی در مورد پاسخگو نبودن مدیران ارشد شهری به افکار عمومی، و حتی پرسش‌ها و مطالبات مسئولان و اعضای دیگر نهادهای مدیریت شهر،«پایگاه خبری–تحلیلی مدیران و رؤسا» را بر آن داشت بر اساس وظیفه ذاتی خود – پایش و رصد و انتشار عملکرد مدیران کشور – در صدد ارزیابی صحت و سقم این شایعات برآید. برای این آزمون یکی از پر مشغله‌ترین مدیران شهرداری تهران را بعنوان نمونه برگزیدیم و با تلفن همراشان تماس گرفتیم.

ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران برخلاف شایعات، با آن که شماره تلفنی نا آشنا زنگ گوشی همراهش را به صدا در آورده بود؛ با ادب و خشوع بسیار با ما همکلام شد و بار دیگر این فرضیه سواد رسانه‌ای را به رخ کشید که در فضای مجازی درکنار مطالب صحیح و ارزشمند و قابل اعتنا، دروغ و دغل و غرض‌ورزی هم بسیار است و هرخبری را نباید بدون اطمینان از درستی آن باور کرد و به اشتراک گذاشت.

فرصت را برای چند پرسش از معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره نقاط قوت و ضعف مدیریت پایتخت و برنامه‌های ایشان برای اصلاح امور و زمینه‌سازی برای رفاه و آسایش شهروندان، مغتنم شمردیم که برگزیده پاسخ‌های شفاف و کارشناسانه ایشان را می‌خوانید.

شهرداری تهران از لحاظ نیروی‌ انسانی و دارایی قابلیت بسیار بالایی برای مدیریت شهر و خدمت به شهروندان دارد؛ به این شرط که ساختارها و زیر ساخت‌های آن اصلاح و شفاف شود.

به طورخلاصه برنامه معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران که پس از آسیب‌شناسی دقیق به آن رسیده‌ایم، شفاف‌سازی و هوشمند‌سازی سیستم مالی و فعال کردن همه ظرفیت‌های موجود و بالقوه است.

زمانی که ما در شهرداری تهران مسئولیت پذیرفتیم، سیستم مالی شهرداری بسیار فرسوده، ناهمگن و غیرمنسجم بود.

درحوزه املاک که حرف و حدیث بسیاری در مورد واگذاری‌های غیر‌قانونی در این حوزه بر سر زبان‌هاست؛ اصلاح امور را با شناسایی، مستند‌سازی و ساماندهی املاک شهرداری تهران آغاز کرده‌ایم.

کار مهم و پایه‌ای که مشغول انجام آن هستیم؛ تدوین طرح جامع نظام مالی شهرداری تهران است که با روح مولدسازی دارایی‌ها شامل اقداماتی چون سرمایه‌گذاری مولد، استفاده از ابزار شفاف بورس برای تهاتر و راه‌اندازی سامانه شفاف مدیریت بدهی‌ها خواهد بود.

این نظام مالی همچنین یک پیوست اقتصادی شامل ظرفیت‌سنجی اقتصادی، روش تأمین مالی، محاسبه هزینه – فایده و تعیین نرخ برگشت سرمایه پروژه‌ها دارد که بر اساس آن شهرداری تهران دیگر وارد پروژه‌های ناموجه از لحاظ اقتصادی نخواهد شد.

 به طورخلاصه و مفید اینکه معاونت مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران و نیز دیگر بخش‌های شهرداری پایتخت طرح‌ها و برنامه‌های عالمانه و گسترده‌ای برای مدیریت انسان‌محور شهر و رفاه و آسایش شهروندان دارند که البته اجرایی شدن بخش بزرگی از این برنامه‌ها منوط به نظر مثبت و تصویب شورای اسلامی شهر تهران است.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.