فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

کارنامه شعار سال به روایت مرتضی سلطانی | مانع‌زدایی و پشتیبانی؛ رونق تولید و طلب ما از دولت

در واپسین روزهای سال موسوم به « رونق تولید ؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» با فعالان برجسته عرصه اقتصاد و تولید کشور، پرونده دست‌آوردها و ضعف‌ها و میزان اجرایی شدن این شعار چاره ساز را بررسی می کنیم. در مطلب پیش‌رو در این پرونده با مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی_پژوهشی زر هم کلام شده‌ایم. هموطنی که با همه موانع و سنگ‌اندازی‌ها هرگز از توسعه تولید و کارآفرینی کوتاه نمی‌آید.

ابتدا باید بر این نکته تاکید کنم دغدغه و حساسیتی که حضرت آقا برای اقتصاد، رونق تولید و اشتغال مردم دارند، هیچ مسئولی نداشته و ندارد. همه تلاش ایشان این است که اقتصاد کشور سر و سامان پیدا کرده و زندگی مردم رونق بگیرد. بنابراین هر سال انتخاب شعار سال هم بر همین مبناست.
در این میان اگرچه مسئولین و مدیران ارشد کشور نیت خیر دارند و تلاش‌هایی هم می‌کنند، ولی اگر هماهنگ با هم فرمایشات حضرت آقا را اجرا می‌کردند وضعیت رشد اقتصادی‌مان امسال فرق می‌کرد و بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته می‌بود. بنابراین ما مردم، مسئولین و همه باید بدانیم که رهبری چقدر خون جگر می‌خورند که اقتصاد مملکت درست شود ولی متأسفانه گویا برخی مدیران و کارگزاران اهمیت‌ موضوع رونق تولید را درک نمی‌کنند.
امسال علی رغم تمام آنچه اتفاق افتاد و با توجه به تحریم‌های بیرونی پیش بینی می‌شد که سختی‌ها و مشکلات بیشتر از آنچه هست باشد اما به لطف خدا، این سال را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم که سال آینده در جهت تولید بیشتر و هماهنگ‌تر از امسال کار کنیم.
از سوی دیگر با تغییر دولت و تا تسلط مدیران جدید بر عرصه اقتصاد کشور، تولید نیز دستخوش تغییر شد. بالاخره بخش تولید کشور -خوب یا بد- در یک ریل و مسیر در حال حرکت بود، اما تا مسئولین جدید سوار کار شدند افت و خیزهایی اتفاق افتاد و تولید در جاهایی صدمه خورد که خوشبختانه کم کم آقایان دارند بر اوضاع مسلط می‌شوند و امیدواریم با حسن نیتی که دارند بتوانند رشد مورد ادعای خود را در حوزه تولید ملی تحقق بخشند و زمینه‌های اشتغال پایدار را فراهم آورند.
علاوه بر آنچه گفته شد، باید از مزیت‌های نسبی و همه ظرفیت‌های موجود خود استفاده کنیم. بنده همواره بر این موضوع تاکید دارم که کار تیمی، همدلی و امیدواری می‌تواند کشور را به اوج عزت، اشتغال و رونق برساند و در گفتمان و رفتار خود نیز همواره بر همین سیاق عمل کرده‌ام.
نباید غافل شد که خواست همه مردم‌ رفع موانع اداری است؛ به عبارتی کاغذبازی‌ها و مانع تراشی‌هایی که درصد بالای آن بیهوده و نالازم است، باید برداشته شود تا تولید کننده بتواند همچون رقبای خارجی‌اش در شرایط برابر و بدون محدودیت کار کند؛ در این صورت خواهید دید چه تحولی اتفاق می‌افتد. به باور اینجانب رفع موانع یعنی همین حذف موانع بروکراسی که سال‌ها نیز آن را فریاد زده‌ایم اما هنوز خیلی در این مورد موفق نشده‌ایم و امید است که بتوانیم در سال آینده در این مورد توفیق بیشتری داشته باشیم.
این نکته را نیز باید گفت که پشتیبانی از تولید و تولیدکننده همواره طلب ما بوده است! با این حال به نظرم تمام مشکلات جزءِ طبیعت تولید و کار است و در اصل تولید یعنی حل مشکلات. هر کس این ادبیات تولیدی را نداند، هم برای خود و هم برای منابع و منافع ملی زحمت ایجاد می‌کند.
به عنوان آخرین نکته از بحث رونق تولید نیز باید به مشکل فرهنگی در مسیر تولید اشاره کرد؛ برخی تصور می‌کنند که می‌توان تولید را بدون مدیران آشنا به مباحث آکادمیک و بی‌تجربه اداره کرد. دانش و تجربه مکمل هم هستند و بدونه این دو نمی‌شود دکان بقالی را اداره کرد، اگر هم بشود دیگر محصول‌مان راندمان، کیفیت و قیمت تمام شده مناسب و به صرفه نخواهد داشت. بر همین اساس باید دانش روز و مدیر برجسته با تجربه را برای تولید اقتصادی و پایدار در کنارهم داشته باشيم.

اشاره:
با همت و سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی ١٠ هزار میلیارد تومانی مرتضی سلطانی، مالک و بنیانگذار برند زر، در آینده نزدیک، مجموعه عظیم و کم‌نظیر تولید شیرینی و شکلات زر به وسعت ٣٠٠ هزار متر مربع در هشتگرد توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
به گفته سلطانی این مجموعه با به خدمت گرفتن تکنولوژی برتر و به روز تولید شیرینی و شکلات در جهان، امکان ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۵ هزار نفر را فراهم می‌کند و یکی از قطب‌های تولید شیرینی و شکلات مطرح در سطح منطقه و جهان خواهد بود.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.