فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

کارنامه شعار سال به روایت یونس ژائله | با وجود مشکلات می‌مانیم و می‌سازیم

پایگاه خبری-تحلیلی «مدیران نیوز» در روزهای پایانی سال موسوم به «تولید، پشتیبانی‌ها-مانع‌زدایی‌ها»پرونده‌ای را برای رصد و ارزیابی توفیقات یا تعلل دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور در اجرای این شعار گشوده است.

در مطلب پیش‌رو یونس ژائله بنیانگذار و مالک گروه صنایع غذایی شیرین عسل و رئیس اتاق بازرگانی تبریز در موضوع این پرونده اظهار نظر کرده است.

یونس ژائله اهل تبریز که به «نخبه اقتصادی جهان اسلام» شهره است، در خطوط تولید و فروشگاه‌های گروه شیرین عسل برای بیش از بیست هزار نفر به طور مستقیم کار و درآمد ایجاد کرده و از همین رو اخیرا در ششمین دوره «نشان و تندیس کارآفرینی امین‌الضرب» عنوان کارآفرین برتر ملی را به افتخارات خود افزوده است.

ابتدا باید گفت که موانع تولید بسیار است. یک روز با کمبود مواد اولیه مثل گندم و ذرت و شکر و روغن و روز دیگر با مشکلات الزامات تولید مثل برق و گاز مواجه هستیم. سازمان تعزیرات هم که با دستورالعمل‌های خلق الساعه خود بر مشکلات تولید و تجارت دامن می‌زند.

حضرت آقا امسال را به درستی نامگذاری کردند و هدف‌گذاری را درست انجام دادند. ایشان نگرشی بلند و میدان دیدی وسیع دارند و فواصل دور را خوب می‌بینند، در نتیجه از ابتدای سال با انتخاب شعار مناسب مسیر راه را تعیین می‌کنند. در واقع مثل یک ناخدای مجرب و دلسوز مشکلات و سختی‌ها را می‌بینند و در نتیجه دستوراتی که صادر می‌کنند بسیار مهم و لازم الاجرا و کارساز است. حمایت ایشان از تولید و توصیه به پشتیبانی و مانع‌زدایی هم در همین راستا بسیار اندیشمندانه و درست است. اما کسانی در میان کارگزاران اصلا گویی شغل‌شان این است که برعکس فرمایشات ایشان عمل کنند. بنابراین باید از آن گروه کارگزاران پرسید آیا در سالی که  گذشت مانع‌زدایی کرده‌اند؟ یا مانع‌تراشی!

با توجه به آنچه گفته شد، امسالی که گذشت حمایت و پشتیبانی درخوری از تولید و کارآفرینی وجود نداشت. یک عده مانع درست می‌کنند و البته یک عده نیز به رفع آن موانع کمک می‌کنند. اما باید توجه داشت دیوار موانع هر روز بلندتر می‌شود و این مانع‌تراشی‌ها شتاب تولید و صادرات را پایین می‌آورد.

البته در سالی که گذشت و پس از حضور آقای اژه‌ای بر مسند قوه قضائیه، شاهد هستیم که این قوه تمام و کمال در حال کمک به تولید است و جمعاً روند حرکت مثبت بوده است. هرچند شاهد بروز مشکلی برای شیرین عسل بودیم که در این باره باید توضیح دهم ما خطایی نداشتیم، بلکه چیزی را از طریق عرضه عمومی خریداری کرده‌ایم که پنج بار در روزنامه‌ها آگهی مزایده زده بودند و همه اطلاع داشتند. نه رشوه‌ای در کار بوده است و نه زد و بندی. قوه قضائیه هم بررسی کرد و مشخص شد شیرین عسل نقطه ضعفی در این معامله ندارد؛ پرونده هم فعلاً در دست رسیدگی و صدور رای نهایی است.

اما در بخش تولید برای رونق کسب و کارها و کارآفرینی نکاتی اساسی وجود دارد؛ همانطور که حضرت آقا در دیدار با کارآفرینان فرمودند باید نقشه راه مشخص شود. باید معماری صنعت کشور با دنیا مشخص و بر اساس آن حرکت شود. اما متاسفانه در سالی که روبه پایان است، این اتفاق نیفتاد. اشکال کار این است که نقشه راه نداریم و افراد هر چند دلسوز اما غیر متخصص در مصدر امور هستند و چون این افراد فاقد تخصص و نقشه هستند، فکر می‌کنند مسیر حرکتشان درست است و پس از یک دوره آزمون و خطا پی می‌برند که مسیر را خطا رفته‌اند. به طور کلی وقتی می‌خواهیم یک مدیر ارشد انتخاب کنیم باید سوابق حرفه‌ای و کارنامه او را ارزیابی کنیم و نمی‌شود بدون انتخاب مناسب، انتظار معجزه از افراد داشت. به عبارتی بحث عدم تخصص یکی از معضلات اصلی کشور ما در مدیریت کلان است.

نمونه بارز آنچه گفته شد مربوط به بحث قیمت تولید کننده است. تاکید ما این است که چرا کالاهای یکسان و مشابه باید چندین نوع قیمت داشته باشد؟ چرا یک کیک با یک فرمول و کیفیت واحد چند قیمت به فروش می‌رسد؟ بر همین اساس باید گفت که سیاست‌گذاری‌ها در کشور خوب است اما اجرا و مدیریت ضعیف است. در همین بحث قیمت تولید کننده، آیا آن مدیری که چنین طرحی را ارائه داده، خود حاضر است جای آن مغازه‌دار بنشیند و اجاره بدهد؟ همین بحث‌ها را ساعت‌ها با مسئولان سازمان حمایت داشتیم اما راه به جایی نبرد و بنده هشدار می‌دهم که با ادامه این وضعیت نیروها و سرمایه‌گذاران خود را از دست خواهیم داد.

علی‌رغم تمام آنچه که گفته شد و با وجود این موانع و مانع‌تراشی‌ها ما تولیدکنندگان و کارآفرینان ایستاده‌ایم و در کشور مانده‌ایم و می‌مانیم، چه آنکه بعد از شصت و چند سال زندگی که عملا بازنشسته شده‌ایم، دیگر دلیلی هم برای رها کردن و رفتن وجود ندارد. بنابراین اگرچه شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های خارجی و مانع‌تراشی‌های داخلی بر کشور تحمیل شده اما ما فرزند این کشوریم، در جنگ هم ماندیم و امروز نیز با وجود تمام مشکلات خواهیم ماند.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.