فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

مهندس یداللّه مصدقی‌فرد گزارش داد | گام‌های بلند پتروشیمی امیرکبیر در جهش تولید

شرکت پتروشیمی امیرکبیر از نخستين بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ایران است که در نخستین روز کاری سال ١۴٠١، با انتشار اقدامات، کارنامه و دست‌آوردهای خود درباره تحقق ‌شعار سال ١۴٠٠(تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها)، عزم جزم خود را برای برنامه‌ریزی و اقدام عملی در جهت پیاده‌کردن شعار سال جاری(تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) اعلام کرد.

مهندس یدالله مصدقی‌فرد مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر که در روز انتصابش به مدیریت‌عالی این مجموعه‌ وعده داده است: «یک پارچه‌تر از گذشته به سمت اهداف عالی شرکت حرکت‌ خواهیم کرد»، کارنامه توفیق خود و همکارانش را در پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید توضیح داده است که می‌خوانید.

پتروشیمی امیرکبیر تولیدکننده متنوع‌ترین گریدهای پلی‌اتیلن و محصولات پلمیری است که در بندر ماهشهر استان خوزستان قرار دارد. 52 درصد این مجموعه تولیدی متعلق به هلدینگ توسعه سرمایه رفاه زیر مجموعه بانک رفاه کارگران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

مهندس یدالله مصدقی‌فرد، مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در تشریح عملکرد این مجتمع تولیدی در سال 1400 اعلام کرد: پتروشیمی امیرکبیر در سال گذشته توانست در شاخص‌های کلیدی عملکرد از جمله تولید کل، دریافت خوراک و نیز کاهش توقفات واحدهای تولیدی آمار چشمگیری را از خود به ثبت رساند. تولید 1 میلیون و 610 هزار و 192 تن انواع محصولات هیدروکربنی، دریافت 1 میلیون و 263 هزار و 390 تن انواع خوراک و کاهش توقفات به میزان 3644 ساعت، از جمله رکوردهای این مجتمع تولیدی در سال گذشته است؛ آماری که نسبت به مدت مشابه در سال 1399 از رشد قابل ملاحظه‌ای حکایت می‌کند.

حمایت از تولید دانش‌بنیان داخلی
مدیرعامل این مجتمع تولیدی گفت: پتروشیمی امیرکبیر، یکی از تولیدکنندگان انواع محصولات پلی‌اتیلنی محسوب می‌شود که در سال گذشته علاوه بر توجه بر مسئله تامین خوراک با صرفه اقتصادی و افزایش تولید با کاهش بهای تمام شده، موضوع تامین قطعات در راستای حمایت از تولید داخل و بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، رفع گلوگاه‌های تولید، ارتقای تکنولوژی تولید و نیز توسعه زنجیره ارزش را ذیل برنامه‌های خود قرار داده است.
مهندس مصدقی‌فرد افزود: پتروشیمی امیرکبیر در زمینه تامین خوراک، پروژه‌های متنوعی را جهت دریافت انواع خوراک اقتصادی در دستور قرار داده و در این راستا پروژه ساخت مخازن اتیلن و خوراک مایع جهت ذخیره اتیلن تولیدی و دریافتی را در دستور کار دارد.

تمهید صرفه‌جویی اقتصادی‌
وی گفت: این مجتمع تولیدی همچنین در راستای خودکفایی و حمایت از تولید داخلی، اقدامات موثری را در زمینه تامین تجهیزات و قطعات و برخی کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی در سال 1400 به انجام رسانید. به‌عنوان نمونه پتروشیمی امیرکبیر در سال گذشته بیش از 600 آیتم در زمینه تامین قطعات را سفارش داده و تهیه کرده که صرفه اقتصادی آن یعنی اختلاف ساخت قطعات با خرید آنها، 3 میلیون و 787 هزار و 83 یورو معادل 984،837،638،778 ریال است.
مدیرعامل امیرکبیر همچنین اضافه کرد که این مجموعه تولیدی برای تهیه برخی اقلام پرمصرف تاسیساتی و فنی صنعت پتروشیمی نیز در حال دریافت پیشنهادات فنی جهت بررسی، تایید و نهایتاً سفارش است.

به سوی افزایش تولید
مهندس مصدقی‌فرد به موضوع افزایش تولید در پتروشیمی اشاره کرد و در توضیح فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: افزایش ضریب دسترسی فنی به واحدهای تولیدی، پایش مداوم فرآیند تولید و کاهش حداکثری توقفات واحدها، انجام پایش به هنگام فعالیت‌های تعمیراتی، پایش و کنترل مصارف انرژی، تامین به موقع مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها و تشکیل کمیته خوراک از جمله مواردی بوده است که مجموعه امیرکبیر در جهت افزایش تولید به آنها توجه کرده و البته در این مسیر برای بهبود و ارتقای تکنولوژی تولید نیز تمهیداتی را نظیر افزایش ارزش افزوده از محل ظرفیت واحد پلی اتیلن سبک با تولید گرید‍‌های EVA و نوسازی و افزایش ظرفیت(Revamp) واحدهای تولیدی در نظر گرفته است.

توسعه همه‌جانبه امیرکبیر
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر همچنین در حوزه توسعه زنجیره ارزش این شرکت گفت: این مجتمع تولیدی اداره پژوهش و فناوری را فعال و مأمور کرده است تا توسعه محصولات، تولید گریدهای جدید و بهینه‌سازی استفاده از کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی را با استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های معتبر داخلی دنبال کرده و محقق کند.
وی ادامه داد: در این حوزه اداره طرح‌های توسعه‌ای نیز جهت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در طول زنجیره ارزش فعال شده است. پتروشیمی امیرکبیر همچنین در همین زمینه کوشیده تا زنجیره تامین خود را چابک کند و در این راستا، اداره تامین منابع مامور است تا شرکت‌های فعال و دانش‌بنیان داخلی را شناسایی کرده و با آنها جهت تامین قطعات حساس و تحت تحریم وارد انعقاد قرارداد شود.

پایش مداوم و بازنگری راهبردها
مهندس مصدقی‌فرد درباره تامین مالی طرح‌های پیش بینی شده در این مجتمع تولیدی نیز گفت: در این رابطه برگزاری جلسات با بانک‌های طرف حساب جهت دریافت تسهیلات کم‌بهره را به‌عنوان یکی از برنامه‌ها مدنظر قرار داده‌ایم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه امیرکبیر به‌طور مداوم پایش محیط کسب و کار شرکت را در دستور دارد تا فرصت‌ها و تهدیدهای تاثیرگذار بر سازمان شناسایی و اعلام گردد. بر همین اساس است که استراتژی‌ها و سیاست‌های سازمان در قالب بازنگری‌های دوره‌ای در برنامه استراتژیک شرکت تدوین و در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.