فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

مهدی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی | قرارداد جدید درمان؛ رفع دغدغه‌های معلمان

قولی است محکم و عالم‌گیر که می‌گوید: «آینده ملت‌ها و کشورها در دست معلمان آن سرزمین است………» اما معلمان هم برای ایفای این نقش سرنوشت ساز خود به حداقل امنیت خاطر و آسایش و رفاه در زندگی نیاز دارند و نمی‌توانند با دغدغه‌های معیشتی روزمره، رسالتی را که تاریخ و جامعه برای آنها تعریف کرده است؛ به کمال انجام دهند. در وطن ما در حال حاضر نگاه مجلس و اهتمام دولت برای ارائه خدمات گسترده‌تر به معلمان و فراهم آوردن حداقل رفاه و رضایت این قشر آینده‌ساز مثبت  و رفع دغدغه‌های معلمان است. در این راستا اخیرا هم وزارت آموزش و پرورش با هدف ارائه خدمات بیمه درمان باکیفیت‌تر از گذشته، قرارداد مهمی منعقد کرده است که قابل تحسین است.
مهدی اسماعیلی که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شعار «باهم به فردایی بهتر بیندیشیم» توانست با جلب‌ اعتماد مردم شریف شهرستان میانه راهی مجلس شود و اکنون نایب رئیس اول کمیسیون آموزش مجلس است؛ با ذکر مطالب عنوان شده، می‌گوید: انتظار ما این است که معلمان بازنشسته که در زندگی تحت فشار بیشتری قرار دارند نیز زیر پوشش خدمات بیمه درمان قرار گیرند.
گفتگوی «مدیران و رؤسا» را با مهدی اسماعیلی می‌خوانید:

در جهان برای معلم رسالت بسیار مهمی تعریف شده است که در یک عبارت کوتاه شامل تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است. بدیهی است آینده کشور هم به کیفیت آموزش و پرورش این دانش آموزان بستگی دارد. شأن و منزلت معلمان اقتضا می‌کند که مجموعه حکومت در تمام زمینه‌ها این قشر آینده‌ساز را دریابد. به این معنا که معلم نباید دغدغه پایداری شغل، درآمد معقول و متناسب با خدمات، تأمین هزینه‌های درمان، گذران دوران بازنشستگی و مواردی از این قبیل را داشته باشد.
با بررسی وضعیت اجتماعی و میزان توسعه و منزلت کشورهای جهان، متوجه می‌شویم که میزان نیکبختی و توسعه کشورها نسبت مستقیم با میزان توجه و سرمایه‌گذاری دولت‌ها روی نظام آموزش و پرورش و تأمین کرامت و حرمت و آسایش مادی و معنوی معلمانش دارد.
توصیه‌های مکرر رهبری در خصوص معلمان
خوشبختانه مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف، ضمن تکریم مقام والای معلمان کشور به مسئولان تاکید می‌کنند که برای رفع مشکلات و دغدغه‌های معلمان کشور و سیستم آموزش و پرورش اهتمام ورزند. البته در جهت فراهم آوردن حداقل کرامت و رفاه معلمان کشور، اقدامات خوبی انجام شده و یکی از اولویت‌های نظام نیز توجه به جامعه معلمان است؛ اما با توجه به رسالت عظیم آنان باید بسیار بیش از این، به آموزش و پرورش و زندگی معلمان پرداخته شود.

غول هزینه‌های دارو و درمان و حقوق نازل معلمان
اعتلای آموزش و پرورش باید دغدغه اول مسئولین کشور باشد؛ به طوری که در قالب یک سیستم پیشرفته تمام دغدغه‌های معلمان از تأمین معیشت روزمره گرفته تا گذران بازنشستگی و تأمین سلامتی و هزینه‌های بهداشتی و درمان برطرف گردد.
خوشبختانه رویکرد مجلس فعلی به این موضوع مثبت است؛ دولت نیز مصمم است برنامه‌های خود را در جهت رفع دغدغه‌های معلمان به اجرا بگذارد که قطعاً یکی از مهم‌ترين این دغدغه‌ها پوشش خدمات بیمه‌ای درمانی است زیرا با توجه به تورم جهانی و به تبع آن تاثیری که کشور ما از این تورم جهانی پذیرفته، هزینه‌های درمان و دارو رقم قابل توجهی از سبد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد که با توجه به حقوق ناکافی معلمان، تامین هزینه‌های دارو و درمان فشار مضاعفی را به این قشر زحمتکش و مؤثر وارد می‌کند. بنابراین کشور نیازمند توجه جدی و عملیاتی در جهت ایجاد یک نظام بیمه‌گر شایسته برای فرهنگیان است که بتواند جامعه معلمان را تحت پوشش کامل قرار دهد. این نظام باید به ویژه معلمان بازنشسته کشور را که وجود خود را فدای تعلیم و ترییت دانش آموزان کرده‌اند به تمامی بپوشاند.
البته از دیدگاه مجلس شورای اسلامی تفاوتی ندارد که خدمات بیمه‌ای به معلمان، توسط چه شرکت بیمه‌گری ارائه شود. مهم این است که این خدمات به طور کامل و گسترده و با حفظ کرامت و در شان معلمان عرضه شود. در این مسیر بدون شک هر شرکت‌ بیمه‌گری که بتواند خدمات با کیفیت‌تری ارائه دهد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت. نکته مهم دیگر این است که تعهدات بیمه دانا باید شامل معلمان بازنشسته نیز بشود.
در راستای تحقق اهداف ذکر شده اخیرا وزارت آموزش و پرورش قرارداد مهمی با شرکت‌ بیمه دانا منعقد کرده تا براساس آن خدمات بیمه درمانی مناسب‌تری را در اختیار جامعه بزرگ فرهنگیان کشور قرار دهد. البته این قرارداد در حال حاضر فقط شامل افراد شاغل و مشغول خدمت در آموزش و پرورش می‌شود، اما تاکید مجلس بر این است که تعهدات نظام بیمه‌گر در سطح گسترده‌تری باشد و فرهنگیان و معلمان بازنشسته را هم که نیازمند حمایت وسیع‌تری هستند پوشش دهد.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.