فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

علی خسروی، مدیرعامل شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ | کرامت بازنشستگان؛ به شیوه بیمه آتیه‌سازان

بیمه بازنشستگان به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، تا سال‌ها با بی‌مهری بیمه‌های کشور مواجه بود تا اینکه شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ این مسئولیت بزرگ را بر عهده گرفت. در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر از حدود 7 میلیون بازنشسته سراسر کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظند و آنطور که مدیرعامل این مجموعه می‌گوید، مدیریت مصارف و جلوگیری از هدررفت منابع از یک سو و تعامل با بازنشستگان بر مبنای احترام، از سوی دیگر، رمز موفقیت این شرکت در راهبری و مدیریت این بخشِ غیرسودده بوده است.

به مناسبت سوم مرداد، روز ملی خانواده و تکریم بازنشستگان، با دکتر علی خسروی، مدیرعامل شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ گفت‌وگویی داشته‌ایم که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید.

یکی از مشکلات کشور این است که همیشه می‌خواهند با تزریق منابع، مشکلات را حل کنند، درحالی که اگر به چاه ویل مصارف توجه نشود، تزریق منابع، کفاف کار را نمی‌دهد، بنابراین در همه حوزه‌ها از جمله سلامت، باید توجهمان را به سمت کاهش مصارف ببریم. شرکت آتیه‌سازان نیز تلاش کرده در قراردادهای منعقدشده با موسسه‌های درمانی و پزشکان، تاکید بر ارائه خدمات لازم و ضروری به جامعه هدف باشد تا از هدررفت منابع جلوگیری شود و بر همین اساس توانسته‌ایم تا حدی در کنترل هزینه‌ها موفق عمل کرده و منابع را در جاهایی که مصرف، ضروری و لازم است، بیشتر هزینه کنیم. ما طرفدار خدمات پیشگیرانه هستیم و بیش از 60 درصد منابع ما صرف هزینه‌های بیمارستانی، بستری‌های عمومی و جراحی‌های فوق تخصصی می‌شود.

ضرورت استقرار نظام جامع سلامت

اقتصاد سلامت کشور، دچار هدررفت منابع است و ما تلاش کرده‌ایم با نظارت، جلو این هدررفت را تا حد امکان بگیریم. در این زمینه، نیاز به یک نظام جامع اقتصاد سلامت داریم که در آن، تمامی اطلاعات درمانی، با هم متصل و هر ایرانی دارای شناسنامه سلامت باشد تا جلو تجویزهای موازی و بدون توجیه گرفته شود. ما برای این کار برنامه‌ریزی و زیرساخت‌هایش را ایجاد کرده‌ایم. درواقع نخستین شرکت بیمه درمانی تکمیلی هستیم که به این سمت رفته‌ایم.

تجربه 16 سال کار عاشقانه با بازنشستگان

آمار بازنشستگان کل کشور کمتر از 7 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که از این میان، 6 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش بیمه شرکت آتیه‌سازان حافظ هستند. از سال 1384 که ما در خدمت بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری هستیم، حدود 16 سال می‌گذرد. در طول این سال‌ها‌ به معنای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بازنشستگان آیینه جمعیت شاغل هستند، رسیدیم و این مساله در ایجاد رابطه‌ای عاطفی بین ما و مجموعه‌های بازنشستگی، نقش زیادی داشت. در طول سال‌های خدمت، برخی از همکاران ما که تا دیروز به بازنشستگان خدمت می‌دادند، بازنشسته شده و به عنوان دریافت‌کننده خدمت به همین مجموعه مراجعه داشتند. همین مساله موجب شده تا فرمایش مقام معظم رهبری بین تمامی همکاران ما در سراسر کشور، تبدیل به رویکرد و نماد شود، مبنی بر اینکه به زودی نوبت ما هم می‌شود که به عنوان بازنشسته، مراجعه کرده و خدمات بخواهیم.

در طول سال‌های خدمت، مراودات ما با بازنشستگان محدود به بیمه درمان تکمیلی نبوده است. سایر مشکلات آنها را به سهم خودمان پیگیری کرده و اگر توانسته‌ایم مشورت‌هایی در زمینه‌های تخصصی خودمان به آنها داده‌ایم. در سوی دیگر، آنها نیز نواقص ما را با رویکرد اصلاحی به ما تذکر داده‌اند و اگر جایی خدمتی صادقانه ارائه شده و نیاز به دفاع داشته، جانانه‌تر از خودمان از عملکرد ما دفاع کرده‌اند. این سال‌ها، سال‌هایی پر از روابط دوستانه و عاطفی و کار عاشقانه‌ای بوده که از آنها آموخته‌ایم. در تعامل با مجموعه‌های بازنشستگی، یاد گرفته‌ایم که همیشه احترام سرلوحه کارمان باشد و منصفانه اقدام کنیم، به طوری که احقاق حق به معنای کامل رخ دهد و از خدا هم سپاسگزاریم که این توفیق را در طول سال‌های خدمت به ما داده است.

احترام، احترام و احترام

نزدیک به 10 سال است به عنوان نماینده شرکت آتیه‌سازان حافظ در این مجموعه بوده‌ام. بازنشستگان از صبورترین گروه‌ها هستند اما خیلی مهم است که ما صبورانه با این ارتباط برخورد کنیم. پدران و مادران ما به عنوان بازنشستگان، چه در صندوق تامین اجتماعی و چه در صندوق بازنشستگی کشوری، وقتی با احترام از سوی خدمت‌دهندگان روبه‌رو شوند، بسیار عادلانه‌تر و مهربانانه‌تر با ما همراه می‌شوند. تجربه من در این سال‌ها ثابت کرده که موضوع اصلی‌ رابطه ما با بازنشستگان اقتصاد نیست، بلکه احترام است و هرگاه ما چارچوب احترام و کرامت آنان را رعایت کردیم، از لطف آنان شرمنده شدیم. به همکاران جوان‌تر خود نیز می‌گویم که احترام، احترام و احترام می‌تواند در هر رابطه کاری معجزه کند، به‌ویژه در رابطه با بازنشستگان!

جبران تمامی هزینه‌های کرونا بدون قید و شرط‌های مرسوم

برای توضیح شرایط آتیه‌سازان حافظ در روزگار کرونا، ابتدا باید یادی کنیم از خیل کثیری از هموطنان که در اثر این ویروس دار فانی را وداع گفتند و تکریم ویژه‌ای داشته باشیم از کادر سلامت که جانانه در این سال‌ها کار کردند.

در زمینه کرونا با پدیده عجیب و جدیدی روبه‌رو بودیم که جهان نسبت به آن شناختی نداشت. پروتکل‌ها و الگوهای درمانی، مرتب تغییر می‌کرد و این تغییرات، نیازمند واکنش‌های متناسب در بیمه بود. به عنوان مثال برخی داروها ممکن بود زمانی در سیستم درمانی به عنوان داروی موثر شناخته شده و زمانی از دستور کار خارج شود اما تجویز آن همچنان ادامه پیدا کند و اینکه جبران هزینه‌های درمانی در این مواقع باید به چه شکلی باشد، چالش بزرگی بود.

در این زمینه عبارت نجات‌بخشی که در قراردادهای شرکت آتیه‌سازان حافظ پیش‌بینی شد، جبران تمامی هزینه‌های کرونا بدون قید و شرط‌های مرسوم بود. به همین دلیل در حدود سه سالی که درگیر کرونا هستیم، درباره این بیماری با کمترین مشکل و موارد اعتراضی روبه‌رو بودیم. درواقع کرونا را هم مانند بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته و تلاش کردیم در سرویس‌های ویژه به شکل خاص، جبران هزینه‌ در این بیماری انجام شود و با وجود اینکه گروه بازنشستگان، میانگین ابتلای بالاتری نسبت به بقیه جامعه داشتند، با جبران تمامی هزینه‌های بستری و دارو، این دوران را طوری سپری کردیم که با کمترین میزان نارضایتی جامعه هدف روبه‌رو بودیم.

خدمات‌رسانی بدون تعطیلی در زمان کرونا

جا دارد یاد و خاطره مرحوم نهوری، مدیر شعبه سیستان و بلوچستان آتیه‌سازان حافظ را گرامی بدارم. او از شهدای این عرصه است که وقتی برای پیگیری‌ امور بیمه به بیمارستان‌ها و موسسه‌های درمانی رفته بود، به کرونا مبتلا شده و درگذشت. همچنین ما شاهد ابتلای مکرر همکاران خود به بیماری کووید بودیم. در دوران کرونا، بر اساس تکلیفی که داشتیم، هیچ روز و هیچ ساعتی، واحدهای ما تعطیل نشد. البته نگرانی درباره ابتلا وجود داشت چراکه اسناد درمانی از بیمارستان‌ها می‌آمد و به همین دلیل با اسناد درمانی، بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مرسوم در بیمارستان‌ها برخورد می‌کردیم. ضرورت جبران هزینه‌های درمانی را در روزهایی که فعالیت‌های اقتصادی نیمه‌تعطیل بود، می‌دانستیم و خداوند توفیق داد و نگذاشتیم خللی در روند بازپرداخت هزینه‌ها در این ایام ایجاد شود.

تغییر سقف خدمات بیمه، متناسب با تورم

در بسته‌های فعلی بیمه بازنشستگان، معمولا آنچه به عنوان بسته خدمات ضروری و لازم تعریف می‌شود، وجود دارد و اقدام خوبی که در این سال‌ها شده این است که سقف این خدمات و بسته‌ها، همواره متناسب با تورم، تغییر کرده است. به عنوان مثال، خدماتی نظیر آزمایش و پاتولوژی با رشد خوبی مواجه بوده و سهم خوبی در اهداف پیشگیرانه به خود اختصاص داده‌اند. برخی خدمات مانند آندوسکوپی و کولونوسکوپی هم که به تجربه فهمیده‌ایم سقف قبلی، کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، به بخش خدمات عمومی با سقف‌های بالاتر انتقال پیدا کرده‌اند. ما

همان رویکردی را که در برخورد با بازنشستگان داریم، در برخورد با سایر گروه‌هایی که پوشش بیمه درمان تکمیلی آنها توجیه اقتصادی ندارد، در پیش گرفته‌ایم. درواقع همه تلاش ما این است که با افزایش میزان پوشش بیمه‌ای در میان افراد جامعه، زمینه انتشار از قسمت‌های مثبت را به قسمت‌هایی که نیازمند تامین منابع هستند، فراهم کنیم.

طرفدار تجمیع بیمه‌های تکمیلی هستیم

ما تلاش می‌کنیم صندوق‌های بیمه‌ای، بیمه‌های تکمیلی خود را هم به صورت تجمیع‌یافته دربیاورند، البته این تجمیع، الزام شرکت بیمه آتیه‌سازان نیست اما طرفدار تجمیع هستیم. درواقع باید میزان پوشش و انتشار هزینه‌ها از قسمت‌های بیشتر برخوردار به کمتر برخوردارها منتقل شود. هدف این اقدام، آنطور که قانونگذار هم پیش‌بینی کرده، رعایت عدالت در ارائه خدمات درمانی به آحاد ایرانیان است. براساس قانون اساسی، امنیت، آموزش و درمان متعلق به آحاد ایرانیان است و نباید در این زمینه‌ها، تبعیضی بین افراد وجود داشته باشد. در امنیت به نقطه جامعی رسیده‌ایم اما در بحث آموزش و سلامت، هنوز جای کار زیادی وجود دارد. در حوزه سلامت نیازمند تجمیع منابع و تعریف بسته‌های خدمت ضروری سلامت برای آحاد ایرانیان به شکل عادلانه هستیم.

عملکرد ویژه دولت فعلی در زمینه بیمه بازنشستگان

تاثیر عملکرد دولت فعلی در مشارکت و تامین منابع، به‌ویژه برای گروه‌های بازنشستگان، نسبت به دولت‌های قبل، ویژه بوده است. از 91 هزار تومان سرانه کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، 50 درصد آن را سازمان تامین اجتماعی می‌دهد. این برای نخستین بار است که 50 درصد هزینه منابع را تامین اجتماعی می‌دهد، پیش‌تر این رقم 21 درصد بود.

دولت فعلی همه تلاش خود را برای واقعی‌سازی تعرفه‌های درمان به کار گرفته و امیدواریم شاهد توفیق روزافزون برای انجام اقدامات بیشتر در زمینه سلامت و اجرای عدالت در درمان که جزو شعارهای ریاست جمهوری و وزارت بهداشت هم بوده و هست، باشیم. ما نیز برای هر کمکی در این زمینه آماده‌ایم.