فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان | بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یار و یاور دولت است

در حال حاضر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرای طرح‌های متعددی در شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان را بر عهده دارد. حضور پررنگ در نهضت ملی مسکن، اجرای طرح‌های هادی روستایی، ساماندهی و رفع حاشیه‌نشینی در پیرامون شهرهای زابل، زاهدان، چابهار و کنارک جهت افزایش ایمنی و پایداری شهری و بازسازی و نوسازی مناطق سیل و زلزله‌زده، بخشی از خدمات این نهاد انقلابی است. این در حالی است که این مجموعه همواره نسبت به مسئولیت اجتماعی خود مانند توسعه و ساخت فضاهای عمومی چون پارک، زمین چمن مصنوعی، کتابخانه و مواردی از این قبیل متعهد بوده است. حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این مطالب عنوان می‌کند: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یار و یاور دولت است و حضور متعدد اکبر نیکزاد رییس این مجموعه انقلابی در استان بیانگر توجه ویژه به این استان است. در ادامه گزارش گفت و گوی پایگاه خبری و تحلیلی “مدیران و روسا” را با استاندار سیستان و بلوچستان می‌خوانید:

استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور دو ویژگی دارد. در ابتدا اینکه این استان جوانترین استان در کشور است. به عبارت دیگر  66.4 درصد جمعیت در سیستان و بلوچستان کمتر از ۳۰ سال سن دارند. نکته دیگر اینکه نسبت جمعیت شهری و روستایی در این منطقه برابر است و حتی تا حدودی تعداد روستاییان بیشتر است.

سیستان و بلوچستان رتبه اول نهضت ملی مسکن را دارد

لذا عرصه برای فعالیت بنیاد مسکن در این استان کاملاً فراهم است به گونه‌ای که می‌توان گفت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یار و یاور دولت است. استان سیستان و بلوچستان در حوزه نهضت ملی مسکن رتبه اول را کسب کرده است. اکنون در بخش مسکن روستایی تعداد ۱۰ هزار واحد در حال ساخت است و 4 هزار مسکن روستایی نیز در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. از این میان ساخت ۳ هزار مسکن تحت عنوان نهضت ملی مسکن نیز از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقبل شده است. این تعداد مسکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ساخته می‌شود و میتوان گفت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بخشی از تعهد سالانه دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن را به دوش گرفته است که از این تعداد 100 واحد نیز بهره‌برداری شده است.

اتمام ساخت خانه‌های منطقه سیل‌زده کنارک تا پایان سال

 ساخت و بهره‌برداری خانه‌های سیل‌زده در محدود کنارک برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود. هنگامی که در این محدوده سیل اتفاق افتاد مردم اطمینان نداشتند که ما نسبت به جمع‌آوری تبعات سیل اقدام کنیم اما نه تنها نسبت به ساماندهی این مناطق اقدام کردیم بلکه لوازم خانگی را برای ۳  هزار خانوار نیز تهیه کردیم؛ این در حالی است که در دی ماه سال ۹۸ نیز در این منطقه سیل اتفاق افتاده بود و مردم عنوان می‌کردند هیچ رسیدگی نسبت به شرایط آنها انجام نشده است. امروز از میان 2 هزار و 100 واحد مسکونی که یک هزار و 500 واحد آن در روستا و 600 واحد آن در شهر آسیب دیده بود، یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی آسیب دیده تعیین تکلیف شده‌اند و ۱۱۷ واحد از این تعداد را نیز در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد. مابقی این تعداد در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و تصور می‌شود تا انتهای سال تمام واحدهای آسیب دیده سیل کنارک توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته و تکمیل شود. این امر جای تقدیر از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جناب آقای دکتر نیکزاد به عنوان رئیس این بنیاد دارد. ایشان تاکنون دفعات بسیاری به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اند و این امر بیانگر آن است که موضوعات مربوط به این استان را با حساسیت ویژه پیگیری می‌کنند.

اجرای 290 طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن در سیستان و بلوچستان

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعداد ۹۰ طرح هادی روستایی را برای اجرای عملیات آسفالت نیز تقبل کرده‌اند که 40 مورد آن را در هفته دولت افتتاح خواهد شد. می‌توان گفت نسبت به تعداد ۷ هزار روستا که در این استان وجود دارد این تعداد طرح هادی کم است؛ در نتیجه بنیاد مسکن تعهد کرده است که طرح هادی  ۲۰۰ روستای اولویت‌دار را با معرفی استاندار اجرا کند.

 می‌توان گفت تمامی این اقدامات به نقش مدیریتی مرتبط است در حال حاضر ما از نظر منابع مالی تفاوتی با دوره‌های قبل نداریم و اگر اتفاقات مثبتی انجام شده قطعاً به دلیل کارکرد مثبت مدیریتی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است به گونه‌ای که می‌توان گفت اقداماتی که صورت گرفته از جنس اراده، توجه به مناطق روستایی و اولویت‌بندی است.

 استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که شاهد جمعیت قابل توجهی از هم وطن و برادران سنی مذهب خود هستیم. قطعا پروژه مقاوم‌سازی و ساخت مسکن روستایی نیازمند اخذ تسهیلات بانکی از سوی این عزیزان بود اما از نظر شرعی محدودیت‌هایی از سوی برخی از برادران سنی مذهب ما طرح می‌شد. خوشبختانه از طریق جلسه‌های مشترکی که ما و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با علما و بزرگان سنی مذهب داشتیم توانستیم به راه حل مناسبی دست یابیم. در نتیجه تعداد بسیار زیادی از ساکنان منطقه کنارک که سنی مذهب هستند، توانستند از طریق دریافت تسهیلات و همکاری استانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خانه‌دار شوند.

عملکرد چشمگیر بنیاد مسکن حاصل حذف بروکراسی اداری است

 خوشبختانه با وجود آنکه صنایع بزرگ در این استان چندان زیاد نیست اما در حوزه ایجاد اشتغال رتبه چهارم کشور را دریافت کرده‌ایم. تمرکز ما بر مشاغل خانگی و روستایی بوده است. همچنین با وجود آنکه در سامانه اشتغال‌زایی دولت ۱۳ هزار شغل را ثبت کرده‌ایم اما در حال حاضر ۲۲ هزار نفر فقط در پروژه‌های عمرانی مربوط به استانداری مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد 5 هزار نفر در حوزه مسکن که طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را نیز شامل می‌شود، مشغول به فعالیت هستند.

در انتها باید تاکید کرد یکی از دلایلی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توانسته در استان‌های مختلف و مناطق محروم کارآمدی چشمگیری داشته باشد به این دلیل است که این مجموعه هیچ گاه در انتظار بروکراسی اداری نمانده و عملیات اجرایی همواره اولویت آن بوده است.