فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

علی خسروی، مدیرعامل شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ بیان کرد: | تلاش برای برخورداری گروه‌های خاص و کم‌برخوردارها از بیمه درمان تکمیلی

بیمه روستاییان و عشایر، بازنشستگان و افراد اوتیسم، تنها بخشی از اقدامات خاص شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ است که بدون سود مالی و با هدف تحقق اهداف کلان این شرکت در توسعه پوشش بیمه تکمیلی در میان آحاد جامعه، انجام شده است.

این شرکت در 8 ماه گذشته، شاهد حضور مدیرعامل جدیدی بوده که اتفاقات مهمی را در این شرکت رقم زده است که در این زمینه می‌توان به انعقاد قرارداد با وزارت‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اشاره کرد. در این مدت، همچنین ارائه خدمات الکترونیک به بیمه‌شدگان، توسعه یافته و اقدامات کلیدی در زمینه ایجاد ارتباط الکترونیک با سازمان بیمه سلامت و راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی این بیمه انجام شده است.

به مناسبت هفته دولت، گفت‌وگویی با دکتر علی خسروی، مدیرعامل شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ داشته‌ایم که ضمن تبریک این هفته، دعوت می‌کنیم مشروح آن را در ادامه بخوانید.

آتیه‌سازان حافظ، یک شرکت بیمه درمان تکمیلی دولتی است که از این منظر، منحصربفرد محسوب می‌شود و این ویژگی، یک مزیت است چراکه بحث درمان، یکی از سه تکلیف محوری دولت‌هاست (در کنار امنیت و آموزش).

ارائه خدمات مکمل درمان به همه مردم

یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ، ارائه خدمات است و این بخش باید به وسیله یک ساختار اقتصادی پشتیبانی شود، به‌طوری‌که هم هزینه‌ها جبران شود و هم بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب، خانواده‌هایی که بیمار دارند، دغدغه درمان نداشته باشند. نقش شرکت آتیه‌سازان حافظ برطرف کردن این دغدغه است.

بیمه‌های پایه در حوزه سلامت- چه سازمان تامین اجتماعی، چه سازمان بیمه سلامت- فراهم‌کننده و تامین‌کننده سلامت مردم در حوزه اقتصادند. تلاش‌های خوبی در زمینه پوشش بیمه همگانی به‌ویژه در سازمان بیمه سلامت رخ داده است. به عنوان مثال می‌توان به پوشش بیمه سلامت برای افراد حاشیه‌نشین و کمتر برخوردار اشاره کرد.

این یک واقعیت است که هنوز مردم برای جبران هزینه‌های بیماری، نیاز به بیمه‌های تکمیلی دارند. نقش بیمه آتیه‌سازان حافظ به عنوان یک شرکت دولتی در کامل کردن این پوشش آغاز می‌شود. اتفاقی که در این زمینه افتاده و باید بیفتد، تبیین درست ماموریت و اهداف شرکت است. این هدف، شامل ارائه خدمات مکمل درمان به آحاد مردم است- در راستای اهداف مشترکی که با سازمان بیمه سلامت ایران دارد. تلاش ما این است که هر کمبودی که در پوشش هزینه‌های سلامت مردم وجود دارد، تحت پوشش آورده و جبران کنیم.

نخستین و مهم‌ترین کاری که در این زمینه باید انجام شود، تعیین منابع لازم از طریق تعیین سرانه علمی و درست، متناسب با قدرت خرید دهک‌های مختلف جامعه است.

جلوگیری از هدررفت منابع بیمه

بیمه باید از حالت تجاری صرف و رقابت‌های ناسالم که مانند آفتی به جان این صنعت افتاده است، خارج شود، این آفت موجب می‌شود سلامت مردم تحت تاثیر قرار بگیرد و بیش‌برخوردارها از پوشش‌هایی استفاده کنند که این، به معنای حیف و میل منابع در جایی است که اقتصاد سلامت به آن نیازی ندارد. درواقع فرهنگ اشتباهی در ارائه خدمات سلامت در جامعه ایجاد می‌کند. رسالت ما این است که با این وضعیت، مخالفت کنیم.

باید رقابت را سالم کرده و منابع را با قدرت خرید مردم، متناسب کنیم. همچنین لازم است از راه نظارت و همکاری با ارائه‌دهندگان خدمت، از هدررفت و هزینه‌کرد برای مواردی که تامین‌کننده سلامت نیست، پرهیز شود. این یکی از ماموریت‌های خاص شرکت آتیه‌سازان حافظ است.

پوشش بیمه 6 میلیون و 300 هزار بازنشسته

یکی از اقدامات ما این است که سراغ بخشی از جامعه رفتیم که نیاز بیشتری به ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی دارد، بخشی که شاید حوزه تجاری، استقبال چندانی از آن نکند یا با تعیین سرانه‌هایی خارج از قدرت خرید واقعی مردم، زمینه عدم بهره‌مندی را فراهم کند.

امروز تقریبا کل جامعه بازنشستگی ایران تحت پوشش شرکت آتیه‌سازان حافظ است، چه در کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی و چه در صندوق بازنشستگی کشوری. تحت پوشش قرار دادن بیش از 6 میلیون و 300 هزار بازنشسته در سراسر کشور، به عنوان یک تکلیف و رسالت انجام شد.

خدمات‌رسانی به 11 میلیون مراجعه

در سالی که گذشت برای بیش از 11 میلیون بار مراجعه مردم به موسسات درمانی، چه از طریق صدور معرفی‌نامه و چه از طریق جبران هزینه‌ها، خدمات‌رسانی کردیم.

اقدامات نوین در بستر فناوری

از آنجا که در عصر فناوری اطلاعات به سرمی‌بریم، همه خدمات، ارزیابی‌ها و… باید در بستر روزآمدی از فناوری اطلاعات ارائه شود. شرکت آتیه‌سازان حافظ در این زمینه با همکاری‌ای که با سازمان بیمه سلامت داشته و دارد، از طریق تجمیع بیمه‌های پایه و تکمیلی، زمینه‌ای را فراهم کرده تا از ترددهای اضافه و سرگردانی‌های مردم برای جبران ‌هزینه‌ها کاسته شود و مردم بتوانند جمع خدمات بیمه‌ای خود در زمینه بیمه پایه‌ای و تکمیلی را یک‌جا دریافت کنند.

توسعه خدمات به نفع کمتر برخوردارها

از دیگر فعالیت‌های مهم آتیه‌سازان حافظ این است که از طریق توسعه خدمات در میان آحاد جامعه، شامل جمعیت بیشتر برخوردار و کمتر برخوردار، زمینه توزیع عادلانه خدمات را در جامعه فراهم کند. هرچه گروه‌ها و جامعه‌های هدف، بیشتر و گسترده‌تر می‌شود، می‌توان از طریق منابعی که حاصل می‌شود و با توزیع متناسب، بخش کمتر برخوردار جامعه را، با وجود پرداخت سرانه‌ای که شاید با خدمات، تطبیق چندانی نداشته باشد، بیشتر برخوردار کرد. این هدف، با توسعه طرح‌های بیمه تکمیلی در حوزه بیمه‌های انفرادی، بیمه وزارتخانه‌ها و سایر سطوح امکانپذیر است.

گستردگی شبکه ارائه‌کننده خدمات در همه شهرها

فراهم بودن زمینه دستیابی به خدمات بیمه، امر مهمی است و مردم باید بتوانند برای جبران هزینه‌های درمانی خود، در اسرع وقت و در نزدیک‌ترین فاصله از محل سکونت خود، به بیمه دسترسی داشته باشند. همچنین دسترسی آنها به موسسات درمانی طرف قرارداد، باید آسان باشد.

رسالت ما این است که برای مردمی که در مناطقی مانند خاش، چابهار، تربت جام و… زندگی می‌کنند، با وجود مشکلات و موانع، همان دسترسی‌ای را ایجاد کنیم که در کلانشهرها و شهرهای بزرگ وجود دارد. برای تحقق این هدف، شبکه نمایندگی و شبکه ارائه‌دهنده خدمتمان را در سالی که گذشت، به میزان قابل توجهی گسترده کردیم و تقریبا هیچ شهری در ایران نیست که در آن، زمینه ارائه خدمت را-با هر میزان جمعیتی- فراهم نکرده باشیم. این از اقدامات منحصربفرد ماست.

در بحث موسسات درمانی هم نگاه ما به همین شکل است و همه تلاشمان را کرده‌ایم تا موسسه‌های طرف قراردادمان معطوف به کلانشهرها و شهرهای بزرگ نباشد و در شهرهای کوچک نیز بنا به نیاز مردم به موسسات درمانی، اقدامات لازم را برای ایجاد دسترسی، انجام دهیم.

نگاه درمان‌محور

هم در بخش ارائه‌ خدمات و هم در بخش پشتیبان بیمه، برای اینکه هزینه‌های درمانی مردم جبران شود، سطح دسترسی‌ها باید بیش از پیش افزایش یابد. در این زمینه نیاز به نیروی متخصص جوان و علاقه‌مند داریم و به فعالیت این نیروها نیز باید بها داده شود. در حوزه اقتصاد سلامت هم نگاه باید درمان‌محور باشد و رفتاری که پرستار، پزشک و سایر کادر درمان نسبت به بیماران، بر اساس قسم و اولویت‌های اخلاقی دارند، در کار ما هم باید اتفاق بیفتد.

براساس بررسی‌های واحد ارتباط با مشتریان، شرکت آتیه‌سازان حافظ در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است، هرچند هنوز جا برای کار زیاد است.

ایجاد 1600 شغل مستقیم

شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در حال حاضر 1600 شغل مستقیم ایجاد کرده و 3 هزار شغل هم به واسطه کارگزاری‌ها و نمایندگی‌ها ایجاد شده است. همچنین ایجاد 10 هزار اشتغال غیرمستقیم به دلیل فعالیت این شرکت، تخمین زده می‌شود.

قرارداد با 5 هزار موسسه درمانی

حدود 5 هزار موسسه درمانی، طرف قرارداد شرکت آتیه‌سازان حافظند. این رقم شاید در مقایسه با اعدادی که در حوزه تجاری ارائه می‌شود، متفاوت باشد، زیرا ما مطب‌های طرف قرارداد (ویزیت‌ها) را جزو آمار محاسبه نمی‌کنیم و موسسات طرف قرارداد را شامل بیمارستان‌ها، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه‌ها می‌دانیم. تعداد مطب‌ها بسیار زیاد است و اگر بخواهیم آمار آنها را نیز جزو طرف قراردادها بیاوریم، به نوعی عددسازی بوده و شاید برای جامعه گمراه‌کننده باشد.

تبدیل سرمایه 3 میلیونی به 348 میلیارد تومانی

شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ کار خود را با سرمایه 3 میلیون تومانی آغاز کرد و اکنون بیش از 348 میلیارد تومان سرمایه دارد. این توسعه، متعلق به مردم است، یعنی حق سرانه پرداختی مردم منجر به افزایش دارایی‌ها و سرمایه بیت‌المال شده است. افزایش سرمایه همچنان در دستور کار ماست، چراکه سرمایه هر شرکتی، نقطه اتکا آن شرکت در توانگری است.

البته ما فعالیت تجاری نمی‌کنیم تا بخواهیم از طریق تجدید و ارزیابی مکرر دارایی‌ها، میزان توانگری مالی خود را بزرگنمایی کنیم. اصل توانگری مالی شرکت آتیه‌سازان حافظ به سهامداران برمی‌گردد، یعنی سازمان بیمه سلامت ایران. داشتن چنین سهامدار و پشتیبانی برای مردم در این زمینه اطمینان‌بخش است که حتما از حقوق آنها صیانت می‌شود. تا امروز نیز بعد از 20 سال، یک روز اختلال در ارائه خدمات نداشته‌ایم. البته گاهی، مسائل اقتصادی عام وجود دارد که در آن زمان نیز همین پشتیبانی و توانگری است که مانع توقف در انجام وظایف می‌شود.

مسئولیت اجتماعی بیمه در قبال گروه‌های خاص

یکی از فعالیت‌های اخیر ما بحث بیمه کودکان اوتیسم بود که بیمه‌ها استقبال چندانی از آن نمی‌کردند. به طور کلی، آتیه‌سازان در چنین جوامعی ورود کرده است زیرا نگاه صرف تراز به معنی سود و زیان ندارد. ما ضمن نگاهی که به فعالیت اقتصادی برای تامین شرایط پایدار شرکت داریم، تلاش می‌کنیم از طریق تجمیع منابع و توزیع مناسب، زمینه برخورداری آحاد جامعه را از بیمه فراهم کنیم. ما غالبا در خدمت گروه‌ها و جامعه هدفی هستیم که از نظر تکلیف اجتماعی، ملزم به ایجاد خدمات درمان تکمیلی برای آنها هستیم که در راستای تحقق اهداف سازمان بیمه سلامت است.

به عنوان مثال در بحث بیمه روستاییان و عشایر، طرح‌های خوبی داریم و در این زمینه، در استان‌هایی مانند هرمزگان موفقیت‌هایی داشته‌ایم. ترویج این نوع خدمات، تا حدی به فرهنگ بیمه‌ای کشور بازمی‌گردد که هنوز در این قسمت جا برای کار زیاد داریم. در این زمینه ما به نقش خود را در زمینه تبیین بسته‌های متناسب با قدرت خرید معمول مردم، عمل می‌کنیم. از سوی دیگر، باید روی استقبال مردم هم و درک ضرورت بیمه از سوی جامعه، کار شود.

هدف عالی ما این است که ضمن توجه به گروه‌های خاص، برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه‌ای مناسب و اجرای فرامین بزرگان کشور در این زمینه است.

هدفگذاری برای کاهش مراجعات مردمی با استفاده از بستر فناوری

امروز توسعه خدمات از رهگذر فناوری اطلاعات می‌گذرد و شرکت آتیه‌سازان حافظ نیز مانند هر نهاد دیگری به دنبال این است که با به‌روز کردن خود از نظر ذخایر مدیریتی و استفاده از نیروهای جوان و بهره‌مند از دانش روز، تحول ایجاد کند. ما به تازگی برخی تغییرات مدیریتی داشته‌ایم و هدف تیم جدید نیز همین است که از نظر توسعه فناوری اطلاعات به نقطه‌ای برسیم که هزینه‌های مردم بعد از یک بار مراجعه به موسسه‌های درمانی، جبران شده و به حسابشان واریز شود و مراجعه دیگری نداشته باشند.

برای انجام این هدف، سراغ پیمانکاران مطرح در این عرصه رفتیم، به‌ویژه پیمانکارانی که در حوزه بیمه‌های پایه، پلتفرم آماده‌ای دارند، با هدف اینکه اتصال بین بیمه‌های پایه و تکمیلی فراهم شود.

در این زمینه قرارداد لازم منعقد شده و کار در دو فاز پیش رفته و فاز نهایی نیز تا پایان شهریور، اجرایی خواهد شد. نتیجه نهایی این پروژه این است که مردم بعد از یک بار مراجعه به موسسه درمانی، دیگر هیچ رجوعی برای دریافت هزینه‌های خود نخواهند داشت. یکی از الزامات این کار، مشترک شدن تمامی مراکز طرف قرارداد بیمه‌های پایه (یعنی بیش از 90 درصد موسسه‌های درمانی کشور) با بیمه تکمیلی است.

استفاده از ذخایر استراتژیک برای مواجهه با تورم

در حال حاضر در اقتصاد کشور با تورم روبه‌رو هستیم. هر شرکت بیمه‌ای حتما باید برای چنین روزهایی، برنامه  داشته و ذخایر قابل قبولی پیش‌بینی کرده باشد تا در روز مبادا آن را به نفع مردم استفاده کند.

ما توانستیم مشکلات تورمی را با استفاده از این ذخایر استراتژیک تا اندازه‌ای پشت سر بگذاریم. البته مشکلات اقتصاد کلان، تا اندازه‌ای تعادل مصارف و منابع ما را بر هم زده است. در این زمینه، سراغ تامین‌کننده‌های خدمت رفتیم و از آنها خواستیم آنها هم اندکی شرایط را تحمل کنند تا کار مردم، متوقف نشود و ما جبران هزینه‌های آنها را با توجه به تغییراتی که در آینده رخ می‌دهد، داشته باشیم. بنابراین در این شرایط، همچنان تامین منابع مالی از سایر محل‌ها را در نظر داریم و نیز اینکه به کمک بیمه‌گذاران و مردم، با توجه به شرایط فعلی، متناسب‌سازی در قیمت‌ها داشته باشیم، به شرط اینکه از قدرت خرید مردم تجاوز نکند.

پیش‌بینی ما این است که به اواخر این مرحله سخت رسیده‌ایم و مردم می‌توانند انتظار داشته باشند که در ماه‌های آینده، همان شرایط قبل را داشته باشیم، به عنوان مثال با وجود مهلت 20 روزه برای جبران خسارت، در صورت امکان، 48 ساعته هزینه را پرداخت کنیم.