فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی | کابینه سیزدهم نیاز به تغییر دارد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است با توجه به اینکه دولت سیزدهم، دست به جراحی بزرگ اقتصادی زده، باید در کابینه خود تغییراتی ایجاد کند تا به نتایج مطلوب برسد. از نظر او، برخی مشاوره‌های نادرست به رئیس دولت سیزدهم، در انتخاب‌های نامناسب برای کابینه نقش داشته است. چکیده گفت‌وگوی ما با حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان را در ادامه می‌خوانید.

مشکلات داخلی و فشارهای خارجی

دولت سیزدهم همه تلاش خود را برای حل مشکلات کشور به کار گرفته، البته مشکلات، زیاد است و تحریم‌ها را نیز داریم. به همین دلیل شاید انتظاراتی که مردم از دولت داشتند، برآورده نشده باشد که با توجه به مشکلات، امری طبیعی است. به هرحال همه چیز دست دولت و مجلس نیست و فشارهای خارجی نیز در این وضعیت نقش دارد.

جراحی اقتصادی، کار بزرگ دولت

این دولت دست به یک جراحی بزرگ اقتصادی زده است. دولت شهامت لازم را برای این اقدام داشت و هر دولت یا رئیس جمهوری، زیر بار این کار نمی‌رفت. آقای رئیسی این اقدام بزرگ را آن هم در اوایل کار خود انجام داد و همه ریسک آن را هم پذیرفته است. مردم در حال حاضر تحت فشار بالایی هستند اما رئیس جمهور می‌دانست که باید این کار بزرگ انجام شود، حتی اگر برای دولت هزینه داشته باشد. امیدواریم دولت بتواند این مساله را به خوبی مدیریت کند، مشکلات از پیش پای دولت برداشته شود و مردم احساس کنند که کارها رو به پیشرفت است تا امیدواری در آنها ایجاد شود.

تیم رئیسی نیاز به تغییر دارد

اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم، باید اشاره کنیم که تیم دولت نتوانسته پا به پای آقای رئیسی حرکت کرده و به ایده‌های او جامه عمل بپوشاند. اگر آقای رئیسی تیم بهتر و همراه‌تری داشت، در جراحی اقتصادی موفق‌تر بود و شاید مشکلات را بهتر می‌توانست حل کنند. امیدواریم رئیس دولت در بخش‌هایی از کابینه که نیاز است، تغییراتی بدهد تا روند کارها پیشرفت سریع‌تر و بهتری داشته باشد.

مشاوره درست به رئیس دولت نمی‌دهند

شاید یکی از عوامل اصلی مشکلات کابینه این باشد که تیمی که به رئیس جمهور مشاوره می‌دهد، کارایی لازم را نداشته است. ما نیروهای توانمند در کشورمان کم نداریم اما از آنها استفاده نمی‌شود، درحالی که تیم مشاوره باید در انتخاب افراد، مشاوره درست به رئیس جمهور بدهد.

در حال حاضر در برخی کشورها، برای انتخاب مدیرگروه‌های پزشکی، فراخوان و آگهی می‌دهند اما چنین مسائلی در کشور ما جا نیفتاده است. مشاوران دولت باید از شخصیت‌های علمی و توانمند شناخت داشته باشد و بتوانیم از همه شخصیت‌های توانمند کشورمان استفاده کنیم. این کار را با یک فراخوان ساده هم می‌توانیم انجام دهیم اما چنین اتفاقاتی در کشور ما نمی‌افتد و سنتی عمل می‌کنیم. متاسفانه در انتخاب افراد، شایسته‌سالاری نداریم و بیشتر بر مبنای تفکر خودمان عمل می‌کنیم، حتی اگر اشتباه باشد.

مقاومت نمایندگان در برابر تغییر آیین‌نامه‌های مجلس

برخی از مشکلات شاید به خاطر وجود مشکلات در ساختار نهادهایی مانند مجلس باشد. مجلس یک آیین‌نامه داخلی دارد که اوایل تشکیل این نهاد نوشته شده است و بازنگری می‌خواهد اما بازنگری در این آیین‌نامه، کار بسیار سختی است و رای دو سوم نمایندگان را می‌خواهد. تاکنون چندین بار مجلس خواسته این آیین‌نامه را بازنگری کند اما چون نمایندگان تصور می‌کنند با این کار اختیار و قدرتشان کم می‌شود، به این اصلاح، رای نمی‌دهند. به هر حال بالاترین قوانین بعد از قانون اساسی، آیین‌نامه‌های داخلی مجلس است که نیاز به بازنگری دارد و تا وقتی اراده واقعی در نمایندگان برای اصلاح آنها وجود نداشته باشد، بحث اصلاح نهاد قانونگذاری را شاهد نخواهیم بود.

مردم از نمایندگان انتظار رفتار صادقانه دارند

نمایندگان مجلس باید وعده غیرواقعی به مردم ندهند و برای احقاق حقوق آنها تا حدی که در توانشان است، تلاش کنند. مردم چیز زیادی از یک نماینده مجلس نمی‌خواهند، فقط انتظار پاسخگویی و رفتار صادقانه دارند.