فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

عمید شهبازی، مدیرعامل توسعه‌گرای شرکت نیرو آتیه صبا | مدل «نیرو آتیه صبا» برای توسعه نیروگاه حرارتی تبریز

عمید شهبازی مدیرعامل توسعه‌گرای شرکت نیرو آتیه صبا مالک نیروگاه حرارتی تبریز، در برنامه سیمای تدبیر پایگاه خبری- تحلیلی مدیران‌نیوز به مناسبت هفته دولت، از یک مدل توسعه‌ای کارآمد برای افزایش بازدهی و تولید نیروگاه تحت مدیریت خود پرده برداشته و خبرهای امید بخشی برای کفایت تأمین برق کشور، به ویژه در بخش تولید و صنعت بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی و کاهش میزان مصرف آب در داخل نیروگاه به هم‌میهنان و صاحبان صنایع داده است.

شهبازی در این گفتگو وعده می‌دهد با آغاز طرح توسعه‌ی نیروگاه تبریز ظرف سال آینده برق تولیدی این نیروگاه ششصد مگاوات افزایش خواهد یافت و همچنین این شرکت به سرعت به سمت بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق صنایع مرتبط با صندوق بازنشستگی حرکت خواهد کرد. به گفته‌ی شهبازی طرح‌های توسعه‌ای نیروگاه حاشیه‌ی سود آن را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد و راندمان آن را بهبود خواهد بخشید.

چکیده‌ای از این گفتگو پیش روی مخاطبان «مدیران‌نیوز» است

نیروگاه تبریز بیش از هفتصد مگاوات برق تولید می‌کند

نیروگاه تبریز یکی از نیروگاه‌های قدیمی و باسابقه‌ی کشور است که دو واحد بخار با ظرفیت اسمی هر کدام حدود 360 مگاوات و دو واحد گازی هر کدام به ظرفیت اسمی حدوداً 30 مگاوات دارد. این نیروگاه کمتر از چهل سال عمر دارد و با مجموع ظرفیت اسمی حدود 800 مگاوات نقشی اساسی در تأمین برق کشور دارد. بیش از 700 مگاوات از این ظرفیت اسمی به شکل عملی به تولید برق مشغول است و ما به دنبال بهبود راندمان برای عملی کردن هر چه بیشتر ظرفیت اسمی نیز هستیم.

به دنبال حذف مازوت هستیم

چالش انرژی موضوعی است که کل دنیا با آن دست به گریبان هستند و کشور ما هم از آن مستثنی نیستند. یکی از مسائل عمده‌ی ما شدت مصرف برق در کشور است که بالاتر از میانگین‌های جهانی است. نیروگاه‌های ما در حال حاضر به جز زمان پیک گرما در تابستان ناترازی در زمینه‌ی تولید برق ندارند و این کمبود برق هم حدود چند ساعت را شامل می‌شود. یکی از راه‌های گذار از این شرایط و بهبود آن افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود است. در حال حاضر راندمان نیروگاه تبریز قابلیت افزایش دارد و این امر با تبدیل انرژی نیروگاه به سیکل ترکیبی محقق خواهد شد. ما در حال حاضر تمرکز خود را به طور ویژه به استفاده از سوخت گاز داده‌ایم اما در زمان‌هایی نظیر پیک سرمای زمستان ناگزیر هستیم از سوخت‌های غیرپاکی نظیر مازوت بهره ببریم که برای گزار از این وضعیت برنامه‌هایی داریم.

قیمت‌گذاری مانع حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

ما در کشورمان بالغ بر سیصد روز آفتابی داریم و می‌توانیم از انرژی حاصل از این آفتاب در تأمین سوخت نیروگاه‌ها بهره ببریم. این تنها یکی از الگوهای عمل ما برای حرکت به سمت کنار گذاشتن انرژی فسیلی و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. عمده عاملی که باعث می‌شود نتوانیم به خوبی به سمت جایگزین کردن انرژی‌های پاک به جای انرژی فسیلی حرکت کنیم ثابت نگاه داشته شدن قیمت برق توسط دولت است. قیمت تمام شده‌ی برق تولیدی ما چندین برابر قیمتی است که با آن برق را به مشترکین می‌فروشیم. برای گذار از این وضعیت، دولت در حال تلاش است که قیمت برق صنایع انرژی‌بر را به قیمت واقعی نزدیک بکند که این گام بسیار مهمی برای واقعی شدن قیمت‌هاست. البته دولت محترم تدابیری در زمینه‌ی ورود نیروگاه‌های مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر به بورس اندیشیده که می‌تواند در این زمینه چاره‌ساز باشد و از سوی دیگر قرار است صادرات برق تولیدی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز آغاز شود. این دو گام می‌تواند در مسیر توسعه‌ی نیروگاه‌های تجدیدپذیر موثر واقع شوند. در حال حاضر ما با تدبیر صندوق بازنشستگی کشوری درخواست خود را مبنی بر ورود به بازار تولید برق از انرژی تجدیدپذیر به وزارت نیرو تقدیم کرده‌ایم و در مرحله‌ی مشخص کردن محل احداث نیروگاه هستیم. برنامه‌ریزی ما این است که در طول یک سال آینده از مسیر برق خورشیدی یک تا پنج درصد برق مورد نیاز شرکت‌های زیرمجموعه‌ی صندوق بازنشستگی کشوری را تأمین کنیم.

اولین نیروگاه حرارتی‌ که چرخه‌‎ی سوختش را ترکیبی می‌کند

نیروگاه تبریز اولین نیروگاه حرارتی‌ای خواهد بود که چرخه‌ی سوخت آن به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد. نیروگاه‌های گازی‌ای که به سیکل ترکیبی تغییر الگو داده‌اند در کشور فراوان هستند اما نیروگاه بخاری که به سیکل ترکیبی تبدیل شود تاکنون نداشته‌ایم. این موضوع در دولت جدید آغاز شده و در حال اخذ مجوزهای لازم برای آن هستیم. هر کدام از واحدهای بخار ما در نیروگاه تبریز قابلیت اضافه کردن تا 700 مگاوات واحد گازی دارند و با حفظ ظرفیت موجود می‌توانیم نزدیک به هزار و چهارصد مگاوات ظرفیت تولید برق مجموعه را افزایش دهیم و ظرفیت تولید مجموعه را نزدیک به سه برابر افزایش می‌دهیم.

مدل توسعه شرکت نیرو آتیه صبا

قیمت فروش برق به مصرف کننده، براساس سیاست‌های دولت ها ثابت نگاه داشته شده، زیرا افزایش قیمت برق بر دیگر عناصر تولید و اقتصاد کشور تأثیر آنی می‌گذارد. البته اخیراً دولت تلاش می‌کند نرخ برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر را به قیمت واقعی تولید نزدیک کند.

در حالی که یک نکته کلیدی صنعت برق، اختلاف فاحش نرخ تکلیفی و قیمت آزاد تولید آن است، در سراسر کشور از جمله در درون خانواده بزرگ صندوق بازنشستگی کشوری، صنایع بزرگی به دلیل کمبود برق در ماه‌های گرم سال شامل عدم النفع می‌شوند.

مدل توسعه شرکت نیرو آتیه صبا مالک نیروگاه حرارتی تبریز بر این مبنا استوار است که سرمایه‌گذاری برای تبدیل نیروگاه حرارتی به سیکل ترکیبی و افزایش تولید برق از سوی همین صنایع زیرمجموعه سازمان بازنشستگی انجام می‌پذیرد و در ازای این سرمایه‌گذاری، آن بخش از برق که با طرح توسعه به دست می‌آید، با نرخ واقعی به همین شرکت های سرمایه‌گذار اختصاص می‌یابد.

برهمین اساس، این دسته از صنایع زیرمجموعه سازمان بازنشستگی کشوری برای اجرای فاز اول این طرح توسعه در مدت 14 ماه تا 300 میلیون یورو سرمایه خواهند گذاشت.

سابقه این مدل توسعه هم به توافق وزرای صمت و نیرو در سال 1400 برمی‌گردد که براساس آن صنایع زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند برای تأمین برق مورد نیازشان، در ساخت یا توسعه نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و باتوجه به این که قیمت فروش برق به صنایع، معادل متوسط خرید تضمینی برق و چندین برابر نرخ فروش آن به مشترکین خانگی است؛ درواقع این حاشیه سود به سوی توسعه نیروگاه‌ها هدایت می‌شود و شرکت‌های سرمایه‌گذار به نوعی همان هزینه برقی را که قرار است به وزارت نیرو پرداخت نمایند، صرف توسعه نیروگاه‌ها، افزایش تولید برق و بهره‌مندی از این توسعه خواهند کرد.

این را هم بیفزاییم که طرح توسعه نیروگاه تبریز قرار است توسط شرکت مپنا به عنوان یکی از شرکت‌های تراز اول و صاحب دانش جهان در تأمین تجهیزات و ساخت نیروگاه و با استفاده از محصولات و دست‌آوردهای جدید آن جامه عمل بپوشد.

ورود نیروگاه تبریز به انرژی خورشیدی

سرمایه‌گذاری برای تولید برق با انرژی‌های تجدید‌پذیر در مقایسه با سوخت‌های فسیلی بسیار بالاست، اما اگر نرخ فروش برق حداقل برای صنایع واقعی شود، تولیدکنندگان برق در کشورهم به آن سمت حرکت خواهند کرد.

دولت هم برای ورود نیروگاه‌های تجدید‌پذیر به بورس و امکان صادرات برق تولید شده از انرژی‌های تجدید‌پذیر تمهیداتی اندیشیده است که این دو تصمیم می‌تواند گام بزرگی در توسعه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر باشد.

در این زمینه شرکت نیرو آتیه صبا هم درخواستی برای احداث نیروگاه‌ تجدید‌پذیر و تأمین برق از طریق نیروگاه خورشیدی به وزارت نیرو ارسال کرده که این طرح در مرحله مشخص کردن محل احداث نیروگاه خورشیدی است.