فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

ابوالفضل شاه‌علی مدیرعامل هلدینگ صباعمران | از بحران تا عمران

هلدینگ عمران و ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری (صباعمران) در سال 1375 با هدف تجمیع فعالیت‌های عمرانی صندوق بازشستگی کشوری و اداره‌ی املاک این صندوق تشکیل شد و از آن زمان تا به حال با فراز و نشیب‌هایی به فعالیت خود ادامه داده است. به گفته‌ی ابوالفضل شاه‌علی مدیرعامل جدید این هلدینگ که از اردیبهشت ماه 1402، متولی اداره‌ی صباعمران شده است، تا سال گذشته صباعمران برای انجام فعالیت‌های خود نیازمند اخذ بودجه از صندوق بازنشستگی بود ولی در سال گذشته این هلدینگ به سوددهی رسید. شاه‌علی امیدوار است در بازه‌ی زمانی کوتاهی سوددهی هلدینگ به پنج هزار میلیارد تومان برسد و در این مسیر طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد که آن‌ها را در این گفتگو تشریح کرده است:

هدف ما ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگان عزیز است

هلدینگ صباعمران بدواً به عنوان هلدینگی در زمینه‌ی ساخت و ساز تأسیس شده و پس از آن متولی املاک صندوق بازنشستگی کشوری شده است و پس از آن مجدداً وارد حوزه‌ی ساخت و سازهای شهری شده است. به عبارتی در طول حدود سه دهه‌ای که از فعالیت آن می‌گذرد افت و خیزهای خاص خود را داشته است. هدفی که توسط صندوق بازنشستگی کشوری برای صباعمران تعریف شده، در درجه‌ی اول ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگان عزیز است و محور دوم این هدف تلاش برای کاهش وابستگی صندوق به دولت برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان می‌باشد.

ساخت خانه‌های امید بخشی از مأموریت ماست

در راستای این دو هدف ما دو مأموریت را به پیش می‌بریم. اولین مأموریت ما پروژه‌های تکلیفی در زمینه‌ی ساخت‌وساز خانه‌های امید برای بازنشستگان گرامی در اقصی‌نقاط کشور است. خانه‌های امید مراکزی هستند که در آن‌ها مباحث رفاهی و درمانی بازنشستگان گرامی در آن‌ها متمرکز می‌شود و در حال حاضر تعداد زیادی از این مراکز مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا در دست بهره‌برداری است. هدف از ساخت‌وساز این پروژه‌ها سودآوری و خلق ثروت نیست و در راستای اهداف اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری به ساخت آن‌ها اهتمام می‌ورزیم. ساخت خانه‌های امید بیش از یک دهه است که در دستور کار صندوق بوده و در دوره‌ی جدید مدیریتی صندوق با شدت و حدت قابل توجهی در حال انجام است.

در پی مولدسازی املاک صندوق بازنشستگی هستیم

علاوه بر مأموریت‌های تکلیفی، یکی از وظایف ما خلق ثروت برای کمک به تأمین حقوق و مزایای بازنشستگان عزیز است. در این راستا ما در چهار محور چرخه‌ی ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت را به پیش می‌بریم. در محور اول فعالیت‌ها، متناظر با فعالیت‌های دولت در بحث مولدسازی املاک، به سامان‌دهی املاک صندوق بازنشستگی کشوری پرداخته‌ایم. اولین گام در این مسیر ما سامانه‌ی اطلاعات املاک را شکل دادیم و پس از کسب اطلاعات کامل از املاک صندوق صرف نظر از آن‌که مالکیت آن به هلدینگ صباعمران یا دیگر هلدینگ‌های زیرمجموعه‌ی صندوق بازنشستگی تعلق دارد، در کمیته‌ای سناریوهای خلق ارزش از این املاک را تدوین می‌کنیم. املاک صندوق بازنشستگی کشوری در حدود 2400 پلاک است و در طول کمتر از سه ماهی که من در خدمت دوستان هستم توانسته‌ایم حدود هفتاد درصد از این املاک را سامان‌دهی کنیم و بخشی زیادی از آن‌ها را در کمیته‌ی امکان‌سنجی برای خلق ارزش افزوده مطرح کرده‌ایم.

بیست و دو پروژه‌ی ساختمانی در دست احداث داریم

محور دوم مأموریت ما سامان‌دهی به امور بیست و دو پروژه‌ی در دست احداث صباعمران و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن است. پلن اجرایی این پروژه‌ها مشخص شده و اجرای این پروژه‌ها می‌تواند بخشی از وعده‌های دولت در زمینه‌های ساخت‌وساز و عمران را محقق سازد و ارزش افزوده‌ی قابل توجهی برای مجموعه‌ی صندوق بازنشستگی به همراه داشته باشد.

متولی پروژه‌های ساختمانی دیگر هلدینگ‌های صندوق هستیم

با دستور رئیس محترم صندوق بازنشستگی کشوری ساخت طرح‌های ساختمانی دیگر هلدینگ‌ها و مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی صندوق بازنشستگی به هلدینگ صباعمران واگذار شده و این محور سوم فعالیت ماست.

تأمین سرمایه از مسیر فروش متری املاک به بازنشستگان

یکی از وظایف و مأموریت‌های ما تأمین سرمایه برای پروژه‌های عمرانی شهری است. در همین راستا برای بازنشستگان محترم مدل فروش مترمربعی را تعریف کرده‌ایم و بر این مبنا هر بازنشسته از هر استانی می‌تواند در هر پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کند و به میزان منابعی که دارد در پروژه سهیم شود. به این ترتیب امکان ورود ذی‌نفعان واقعی صندوق در پروژه‌های عمرانی این نهاد را فراهم ساخته‌ایم تا آن‌ها بیش از پیش از خلق ثروت در صندوق بازنشستگی منتفع شوند. پلت‌فرم این کار تهیه شده و یکی از پروژه‌ها به عنوان پایلوت انتخاب شده و کارهای اولیه‌ی اجرایی کردن طرح در این پروژه در حال انجام است. اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم و ظرف چند ماه آینده اجرای این طرح کلید خواهد خورد.

ارزش املاک صندوق به طور تقریبی بیش از 50 همت است

در صندوق بازنشستگی در حال حاضر به خاطر عدم به روز رسانی ارزیابی‌ها، سهم املاک در سبد دارایی‌های صندوق ده درصد است ولی در صورت ارزیابی مجدد این سهم به بیست درصد نزدیک خواهد شد که رقمی متعادل در ساختار یک صندوق مالی است. از این میزان حدود بیست درصد به صباعمران تعلق دارد و هشتاد درصد املاک دیگر هلدینگ‌های صندوق را شامل می‌شود. هنوز برآوردهای به روز رسانی شده از ارزش املاک صندوق تکمیل نشده اما به طور تقریبی می‌توان گفت ارزش این املاک بیش از 50 هزار میلیارد تومان است.

با بیست شرکت بزرگ عمرانی قرارداد همکاری داریم

در زمینه‌ی ساخت و ساز شهری بیشترین سهم بازار در اختیار بخش خصوصی است و سهمی هم از این بازار در اختیار هلدینگ‌ها و بخش دولتی قرار دارد. با توجه به وضعیت ساخت‌وساز در کشور در این قسمت رقابت متناسب و مناسبی میان سرمایه‌گذاران بزرگ و سرمایه‌گذاران کوچک بخش خصوصی وجود دارد چرا که تناسب میان عرضه و تقاضا به شکلی است که در ساخت‌وساز شهری، سازندگان همواره از میزان تقاضا برای خرید املاک عقب هستند. در این بخش ما نیز حضور داریم و به فراخور کیفیتی که ارائه می‌دهیم با اقبال شایانی از سوی متقاضیان به خرید املاک مواجه هستیم. بخش دیگری از فعالیت‌های ساخت و ساز اما به حوزه‌های عمرانی اختصاص دارد. فعالیت در این حوزه بسیار تخصصی است و تنها شرکت‌هایی که دارای درجه‌های تخصصی هستند می‌توانند در پروژه‌های بزرگ عمرانی به عنوان شریک و همکار حضور داشته باشند. نه فقط ما، هیچ هلدینگ عمرانی‌ای در ایران به طور کامل تمام تخصص‌های لازم برای انجام یک ابرپروژه‌ی عمرانی را در خود جمع نکرده است و این پروژه‌ها در سطح کشور به صورت گروه‌های همکاری انجام می‌گیرند. ما نیز از همکاری در این پروژه‌ها مستثنی نیستیم و در حاضر با حدود بیست شرکت تراز اول در کشور قرارداد همکاری داریم.

بیش از هزار شغل ایجاد می‌کنیم

در هلدینگ صباعمران و زیرمجموعه‌های آن حدود دویست نفر به طور ثابت مشغول به فعالیت هستند و این میزان اشتغال‌زایی سوای از پروژه‌های عمرانی در دست ساخت توسط صباعمران است. ما در پروژه‌های عمرانی‌مان بیش از هزار شغل ایجاد می‌کنیم.

سود هلدینگ را به پنج همت می‌رسانیم

هلدینگ صباعمران در طول مدت فعالیت خود به دلیل رویکردهای مدیریتی‌اش ناگزیر بوده از صندوق بودجه بگیرد. این هلدینگ در سال گذشته به سوددهی رسید و در حدود دویست و پنجاه میلیارد تومان به صندوق واریز کرد. هدف‌گذاری ما این است که هلدینگ را به جایی برسانیم که سالیانه تا پنج هزار میلیارد تومان از بار مالی صندوق را بر دوش بگیریم و با سامان‌دهی املاک صندوق و مولدسازی آن‌ها که مطابق پیش‌بینی‌ها سه سال به طول خواهد انجامید به این مهم دست خواهیم یافت.

از سامانه‌های نوین برای کنترل پروژه بهره می‌بریم

در راستای بهینه‌سازی مدیریت پروژه‌ها بهره‌گیری از سامانه‌های هوش تجاری و دیگر روش‌های نوین کنترل عملکرد را پیش می‌بریم. زیرساخت‌های این امر فراهم شده و در دو ماه اخیر حرکت به سمت اجرایی شدن این سامانه‌ها سرعت مناسبی گرفته است.

صباعمران منحل نمی‌شود

تا پیش از حضور مدیریت جدید در هلدینگ، با توجه به این‌که صباعمران برای مدت‌های فراوان به سودرسانی نرسیده بود صندوق محدود کردن فعالیت این هلدینگ و در نهایت انحلال آن را در دستور کار قرار داده بود. اما با برنامه‌هایی که ما ارائه دادیم و پس از جلسات متعدد با دوستان صندوق بازنشستگی به نظر می‌رسد که زمینه‌ها برای ادامه‌ی کار هلدینگ فراهم شده است.