فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

علی محمدی مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان | اشتغال‌زایی و خودکفایی با طرح‌های تو‌سعه‌ای

فولاد اکسین یکی از شرکت‌های مهم و استراتژیک فولادی ایران محسوب می‌شود. این شرکت که در سال 1388 به بهره‌برداری رسیده است به عنوان تنها شرکت تولیدکننده‌ی ورق عریض در خاورمیانه، یکی از هشت شرکتی است که در دنیا به تولید چنین ورق‌هایی مشغول هستند و به گفته‌ی علی محمدی مدیرعامل شرکت، در میان این هشت شرکت یکی از چهار شرکت برتر محسوب می‌شود. در گفتگو با محمدی که تنها 6 ماه از دوران مدیریتی‌اش در شرکت فولاد اکسین می‌گذرد، به وضعیت کنونی شرکت و روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای آن پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

از معدود صادرکنندگان ورق عریض در دنیا هستیم

فولاد اکسین از ابتدای آغاز به کار خود نه تنها توانسته است کشور را از نیاز به واردات ورق‌های عریض که مختص تولید لوله‌های نفت و گاز است بی‌نیاز بکند، بلکه ایران را به یکی از معدود صادرکنندگان ورق عریض در دنیا تبدیل کرده است. این فعالیت با همت حدود 1500 کارشناس حوزه‌ی فولاد که در کارخانه‌ی فولاد اکسین مشغول به کار هستند صورت می‌گیرد. کار فولاد اکسین به نحوی است که انجام آن نیازمند دانش فنی بالایی است و به حمدالله از منظر بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند با مشکلی مواجه نیستیم.

برای رسیدن به ظرفیت اسمی نیازمند توسعه‌ایم

فولاد اکسین در سال 1401 سالیانه حدود 650 هزار تن ورق تولید می‌کند. ظرفیت اسمی کارخانه حدود یک میلیون و پنجاه هزار تن است و برای رسیدن به ظرفیت اسمی نیازمند توسعه‌ای در زنجیره‌ی تأمین مواد اولیه است. مواد اولیه‌ی تولید ورق عریض اسلب‌های 23 تنی است که در هیچ شرکت ایرانی‌ای تولید نمی‌شود. در حال حاضر ما ورق‌های 10 تنی را از فولاد مبارکه و دیگر شرکت‌های فولادسازی می‌گیریم و این ورق‌ها را به انواع ورق‌های عریض تبدیل می‌کنیم. برای افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی نیاز است که ما مواد اولیه‌ی ورق عریض را خودمان تولید بکنیم.

طرح توسعه‌ی فولاد اکسین ظرف سه سال به بهره‌برداری می‌رسد

طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد اکسین از ده سال پیش در دستور کار بوده ولی به دلایل مختلف اجرایی نشده است. اما با روی کار آمدن مدیریت جدید در صندوق بازنشستگی و هلدینگ صباانرژی مسئله‌ی توسعه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. به نحوی که در اردیبهشت ماه 1402 همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری به استان خوزستان کلنگ طرح توسعه‌ی فولادسازی در شرکت اکسین با حضور وزیر محترم کار به زمین زده شد و قرار است در بازه‌ی زمانی سه ساله طرح توسعه به بهره‌برداری برسد. در حال حاضر فولاد اکسین تولیدکننده‌ی محصول فولادی نهایی است که در صنایع دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. با توسعه‌ی فعالیت شرکت ما علاوه بر محصول نهایی، توانایی تولید محصول میانی فولادی را هم خواهیم داشت. این پروژه حدود 2000 نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهد داشت و برای انجام آن حدود 500 میلیون یورو سرمایه‌ی اولیه نیاز است که موافقت‌های اولیه‌ی صندوق توسعه‌ی ملی برای تأمین آن را اخذ کرده‌ایم.

در رامهرمز برای 1200 نفر اشتغال‌زایی می‌کنیم

ما دو پروژه‌ی توسعه‌ای دیگر را نیز در دستور کار داریم که در هفته‌ی دولت کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن‌ها به زمین خواهد خورد. اولین پروژه، پروژه‌ی مخازن تحت فشار در شهرستان محروم رامهرمز است که حدود 120 میلیون یورو سرمایه نیاز دارد و برای 1200 نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد و در بازه‌ی زمانی یک ساله به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین پروژه‌ی تولید مخزن و اسکلت‌سازی را نیز در خوزستان به بهره‌برداری خواهیم رساند. این پروژه که به 80 میلیون یورو سرمایه احتیاج دارد برای 1000 نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

رشد بیست و دو درصدی داشته‌ایم

در طول شش ماهی که بنده مسئولیت مدیریت فولاد اکسین را برعهده داشته‌ام توانسته‌ایم دو بار رکورد تولید مجتمع را جابه‌جا کنیم و تولید چهار ماهه‌ی ابتدایی امسال به نسبت تولید چهار ماهه‌ی ابتدایی سال 1401 حدود 22 درصد رشد داشته است. همچنین در این چهار ماه به نسبت همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته 58 درصد رشد سود عملیاتی داشته‌ایم.

امسال تا سقف صد هزار تن صادرات خواهیم داشت

در حال حاضر اولویت اول ما تأمین نیاز داخلی است و از 650 هزار تن تولید فعلی ما 450 تا 500 هزار تن مصرف داخلی دارند. در حال حاضر قرارداد 500 هزار تنی تولید ورق برای شرکت ملی گاز را به امضا رسانده‌ایم. این قرارداد که بزرگ‌ترین قرارداد امضا شده در نمایشگاه نفت و گاز و انرژی بود، فولاد لازم برای خط دوم انتقال گاز کشور را تأمین خواهد کرد. ما ظرف 18 ماه باید بخشی از زیادی از محصولات خودمان را به این پروژه اختصاص بدهیم. علاوه بر این برای پروژه‌های شرکت ملی نفت نیز تأمین ورق می‌کنیم. علاوه بر تأمین نیاز داخل ما به صادرات هم مشغول هستیم و برنامه‌ی امسالمان این است که تا سقف صد هزار تن محصولاتمان را صادر کنیم و البته اگر نیاز داخل بیشتر از پیش‌بینی ما باشد، حجم صادراتمان کاهش خواهد یافت.

یکی از چهار تولیدکننده‌ی برتر دنیا هستیم

در میان هشت کشور تولیدکننده‌ی ورق عریض، ایران و شرکت فولاد اکسین جزو چهار تولیدکننده‌ی برتر دنیاست و از لحاظ کیفیت به دلیل تعهد و دانش نیروی انسانی ما، یکی از بالاترین کیفیت‌ها را در دنیا داریم.

تنها شرکت فولادی دانش‌بنیان کشور هستیم

فولاد اکسین تنها شرکت فولادی دانش‌بنیان کشور است و بخش اعظمی چرخه‌ی تولیدی ما به طور کامل بومی‌سازی شده است. بسیاری از مشتریان ما در مقام مقایسه میان محصولات ما و محصولات دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی ورق عریض، محصول ما را دارای کیفیت بالاتری ارزیابی می‌کنند.

ظرف ده سال زنجیره‌ی تولید فولاد را تکمیل می‌کنیم

هدف‌گذاری ما برای آینده اولاً رسیدن به ظرفیت اسمی است و دوماً تکمیل زنجیره‌ی تولید فولاد از معدن تا نورد است. در حال حاضر یک قسمت از این زنجیره محقق شده و در طرح توسعه‌ای قسمت دوم زنجیره را تا سه سال آینده عملیاتی خواهیم کرد و به تولید آهن اسفنجی خواهیم پرداخت. هدف ما این است که در یک برنامه‌ی ده سال زنجیره‌ی تولید فولاد از معدن تا نورد را تکمیل کنیم.

به دنبال تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاران هستیم

ما برای تأمین سرمایه‌ی پروژه‌های توسعه‌ای علاوه بر صندوق توسعه‌ی ملی با سرمایه‌گذاران خصوصی و خارجی هم مشغول مذاکره هستیم و با توجه به سودآوری بالای پروژه‌هایی از این دست اشتیاق بالایی برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها وجود دارد. سودآوری بالای این طرح‌ها، توانمندی ایران در زمینه‌ی تولید فولاد و نیز بستر مناسبی که ایران برای انتقال محصولات فولادی دارد، یکی از دلایلی است که علی‌رغم مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد می‌کند برخی کشورها هنوز اشتیاق همکاری با ایران داشته باشند.

با کمک دانش‌بنیان‌ها مصرف انرژی را کاهش داده‌ایم

یکی از چالش‌های بزرگ ما بحث تأمین انرژی است. در این زمینه از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک گرفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم با اجرای طرح‌هایی در میزان برق مصرفی شرکت صرفه‌جویی انجام دهیم. تجهیزات دانش‌بنیان ما کمترین مصرف انرژی ممکن را دارند تا جایی که میزان مصرف برق ما 15 میلیون وات است در صورتی که شما نمی‌توانید شرکت فولادی دیگری را پیدا کنید که کمتر از سیصد تا سیصد و پنجاه میلیون وات برق مصرف کند. در حوزه‌ی گاز نیز فولاد اکسین خوزستان با کمک دانش‌بنیان‌ها صرفه‌جویی بسیار زیادی انجام داده است. در زمینه‌ی برنامه‌های توسعه‌ای هم از کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برده‌ایم تا بیشترین بهره‌وری را با کمترین هزینه داشته باشیم.

تصفیه‌خانه‌ی فولاد اکسین در هفته‌ی دولت افتتاح می‌شود

یکی از پروژه‌های ما که در هفته‌ی دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، پروژه‌ی تصفیه‌خانه‌ی آب است. با این پروژه ما می‌توانیم حدود شصت درصد آب مصرفی را با تصفیه‌ی مجدد بازچرخانی کنیم و دوباره از آن بهره‌مند شویم. با این طرح میزان تولید محصول با مقدار آبی که پیش از تأسیس تصفیه‌خانه مصرف می‌کرده‌ایم دو و نیم برابر خواهد شد.

از تعدد دستورالعمل‌ها آسیب می‌بینیم

یکی از مسائلی که شرکت‌های فولادی با آن دست به گریبان هستند بحث تعدد دستورالعمل‌ها در حوزه‌ی عرضه و صادرات به دلیل عدم ثبات مدیریتی در نهادهای بالادستی است. سیاست‌گذاری دستوری باعث می‌شود که شرکت‌ها نتوانند برنامه‌ی خود را به درستی پیش ببرند. بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که تعامل میان سیاست‌گذاران و صاحبان صنایع بیشتر شود تا بتوانیم چرخه‌ی صنعت را به شکل بهتری پیش ببریم.