فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

محمدهاشم نجفی مدیرعامل شرکت پادجم | به‌روزترین تکنولوژی با توان داخلی

طرح تأسیس شرکت توسعه­‌ی پلیمر پادجم به عنوان فاز دوم پتروشیمی جم از سال 1389 شروع به فعالیت کرده است و دلیل اصلی تأسیس آن جلوگیری از خام­ فروشی مواد پتروشیمی و تکمیل زنجیره‌ی تولید مواد پتروشیمی بوده است. به گفته­‌ی محمدهاشم نجفی مدیرعامل پادجم با افتتاح این شرکت ایران تولیدکننده‌­ی باکیفیت­‌ترین محصولات پایین­‌دستی پتروشیمی در منطقه­‌ی خاورمیانه خواهد شد. ولی به دلیل مشکلات مدیریتی و نیز مسائل مرتبط با تحریم، سیزده سال پس از آغاز ساخت، این پروژه هنوز به بهره­‌برداری نرسیده است. به گفته­‌ی نجفی طلسم افتتاح پادجم تا انتهای سال شکسته خواهد شد و پروژه تا انتهای سال آینده به بهره­‌برداری کامل خواهد رسید.

پیمان­کاری که بدون توجه به آیتم­‌های قرارداد خلع ید شد

تا سال 1393 پادجم نه به عنوان یک شرکت مجزا، بلکه به عنوان بخشی از پتروشیمی جم فعالیت می­کرد اما حجم بالای پروژه باعث شد که این پروژه برون­‌سپاری شود و پیمان­کاری برای انجام پروژه مدنظر قرار گرفت. فرآیند عملکرد این پیمان­کار به­گونه­ای پیش رفت که پس از مواجهه با شرایط تحریمی عملاً روند احداث پروژه با اختلال مواجه شد و با خروج تیم­های مهندسی و فنی خارجی از پروژه کار درگیر اختلالات جدی شد. این روند باعث شد که مسئولین وقت شرکت در سال 1400 پیمان­کار پروژه را خلع­ید کنند. اما با توجه به این­که در خلع­ید به آیتم­‌های لازم توجه کافی نشده بود، پیمان­کار پروژه با وجود عدم عمل به تعهداتش دوازده شکایت از شرکت ثبت کرد و در یک مورد موفق شد در دادگاه شرکت را محکوم به پرداخت خسارتی کلان بکند. این روند و این موضوع که پیمان­کار بسته­‌های کالایی لازم برای تکمیل پروژه را در اختیار شرکت قرار نمی­‌داد باعث خوابیدن پروژه شده بود و حتی مسئولین امر در فکر واگذار کردن پروژه به خریداران احتمالی بودند.

برون­‌رفت از بحران به همت دهه­ شصتی­‌ها

با آمدن تیم جدید مدیریتی در اولین گام هجده شکایت به ارزش چهارصدوپنجاه میلیون دلار از پیمان­کار ثبت شد و به موازات آن مذاکراتی برای تحویل گرفتن بسته­‌های کالایی صورت گرفت و بر مبنای توافق با پیمان­کار موفق شدیم تاکنون هفده بسته­‌ی کالایی شامل تجهیزات لازم برای راه­‌اندازی پروژه را دریافت کنیم. علاوه بر این با همراهی پیمان­کار جدید در فرآیند خرید کالاهای لازم تسریع صورت گرفت و با برگزاری مناقصه­‌های عمومی روند احداث شرکت به سرعت طی شد. به­ گونه­‌ای که با همت مهندسان و مدیرانی که اکثراً متولدین دهه­‌ی شصت هستند، پس از چهارده سال اکنون در آستانه­ی بهره‌­برداری از خط اول تولید ای بی اس شرکت توسعه پلیمر پادجم هستیم. امری که تا پایان سال قطعاً محقق خواهد شد

بیش از هشتاد درصد پیشرفت پروژه

در حال حاضر پروژه بیش از هشتاد درصد پیشرفت داشته و امیدواریم فاز اول را در جشن سالگرد پیروزی انقلاب مصادف با بیست و دوم بهمن ماه افتتاح کنیم. محصولاتی که ما در شرکت پادجم تولید خواهیم کرد با کیفیت‌­ترین گریدهای محصولات پتروشیمی شامل ای بی اس و رابر خواهد بود. برای تولید این محصولات ما بوتادین لازم را از پتروشیمی جم و استایرن را از پتروشیمی پارس تهیه می­کنیم. شرکت در چهار خط تولید ای بی اس و سه خط تولید رابر به تولید محصول اقدام خواهیم کرد که یک خط تولید ای بی اس تا انتهای سال به بهره­‌برداری خواهد رسید و پس از آن مابقی خطوط به فاصله­‌ی یک ماه نهایی می­شوند و تا انتهای سال 1403 پروژه تکمیل خواهد شد. در حال حاضر عملاً کارهای عمرانی پروژه را انجام داده­‌ایم و منتظر تجهیزات ابزار دقیق هستیم.

چهل و پنج درصد تجهیزات ساخت ایران است

بالغ بر چهل و پنج درصد تجهیزات پروژه ایرانی است. ما در هفته­‌های پیش برای تأمین یک قطعه بین یک شرکت خارجی و یک شرکت دانش­‌بنیان داخلی حق انتخاب داشتیم که قیمت شرکت داخلی از قیمت شرکت خارجی بیشتر بود. ما کار را به شرکت دانش‌­بنیان داخلی دادیم چرا که ورود این شرکت به چرخه در آینده دست ما را برای کم کردن وابستگی به خارج و خروج از نوسانات تحریم بازتر می­کند. یکی از مشکلات ما در کار کردن با شرکت­های ایرانی این است که برخی از شرکت­‌ها مدعی تولید کالای ایرانی هستند ولی در واقع کالا را از خارج وارد می­کنند و پس از مونتاژ نام شرکت خود را که احتمالاً پسوند دانش‌­بنیان هم دارد روی محصول می­زنند و شما مکلف می­شوید از آن­ها خرید بکنید.

بهره­‌برداری از توان داخلی را افزایش می­دهیم

در حال حاضر در حوزه­‌ی کاتالیست‌­ها ما با اعتماد به شرکت­‌های دانش‌­بنیان داخلی محصول مورد نیاز خود را از این شرکت­‌ها تأمین می­کنیم. در مورد مواد شیمیایی مورد نیاز نیز از تأمین­‌کننده‌­های داخلی یاری می­گیریم. برخی محصولات مورد نیاز ما هم با تکمیل زنجیره­ در شرکت­‌های پتروشیمی داخلی به سادگی قابل تولید است که شرکت پتروشیمی جم در این زمینه طرح­‌هایی را در دست اجرا دارد. توجه به توان داخلی هم هزینه­‌ی تمام شده را پایین می­آورد و هم وابستگی ما به خارج را کم می­کند و ما توجه جدی­‌ به این موضوع داریم.

سالانه چهارصد میلیون دلار ارزآوری خواهیم داشت

در حال حاضر چهارصد و پنجاه پرسنل به صورت مستقیم مشغول آماده­‌سازی خط اول تولیدی شرکت هستند و امیدواریم تا دهه­‌ی فجر امسال خط را به بهره‌­برداری برسانیم. در کنار این چهارصد و پنجاه نفر که با تکاپوی بسیار و با روحیه­‌ی بالا مشغول جنب و جوش برای آماده‌­سازی پروژه هستند، حدود ششصد و پنجاه نفر نیز به صورت غیرمستقیم در پروژه مشغول به کار هستند. با به بهره‌­برداری رسیدن شرکت توسعه پلیمر پادجم، سالیانه چهارصد میلیون دلار ارزآوری برای کشور خواهیم داشت. محصولی که ما تولید خواهیم کرد، از منظر کیفیت در خاورمیانه مشابه ندارد و بالاترین کیفیت را در منطقه ارائه می­کنیم. این محصول با به­‌روزترین تکنولوژی دنیا تولید خواهد شد و به بهره‌­برداری رسیدن شرکت انقلابی در مقوله­‌ی عرضه محصولات ای بی اس و رابر کشور و خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. تکنولوژی این محصول از شرکت ورسالیس که از برندهای معتبر در زمینه­ی تولید ای بی اس و رابر است تأمین می­شود و شرکت سیبور روسیه که بزرگترین تولیدکننده‌­ی این محصول است با لایسنس مشابه ما به تولید محصول مشغول است. با راه­‌اندازی شرکت امیدواریم علاوه بر بومی­‌سازی لایسنس مورد استفاده، برندی در قواره‌­های جهانی برای ایران باشیم.

دویست و شصت هزار تن ظرفیت تولید

ما در شرکت شش گرید ای بی اس و هفت گرید رابر را تولید خواهیم کرد. ظرفیت تولید رابر ما شصت هزار تن و ظرفیت تولید ای بی اس دویست هزار تن با کیفیتی بسیار بالا ارائه خواهد شد که نتیجه‌­ی عینی بالا بودن این کیفیت را در کیفیت لوله­‌های پلی­اتیلن، لوله­‌های پی وی سی، قطعات بدنه­ی خودرو و قطعات یخچال که پس از راه‌­اندازی شرکت با محصولات شرکت ما تولید خواهد شد می­بینید.

پتروشیمی جم به دنبال ساخت یک محصول جدید است

از اساس توجه به تأسیس شرکت­‌های نظیر پادجم برای جلوگیری از خام‌­فروشی تولیدات پتروشیمی جم بود و در این زمینه در حال حاضر این شرکت به دنبال راه­‌اندازی طرح تولید پی دی اچ پ پ نیز هست. این رویکرد تنها در پتروشیمی جم دنبال نمی‌­شود و دیگر شرکت­‌های پتروشیمی هم به طور جدی در پی تکمیل زنجیره‌­ی تولید محصول خود هستند.

به سرمایه‌­گذاری تازه نیازی نداریم

در حال حاضر پروژه­ی پادجم از منظر سرمایه­‌گذاری در وضعیتی است که ما نیاز به سرمایه­‌گذاری جدی نداریم و در ادوار پیشین سرمایه­‌گذاری لازم تولید صندوق بازنشستگی و پتروشیمی جم صورت گرفته است و ما امیدواریم با جدیت فراوان به سرعت این شرکت را سودرسان کنیم تا نتیجه­‌ی تلاش ما در سبد نزدیک به دو میلیون بازنشسته­‌ی عزیز قرار بگیرد و ناترازی صندوق بازنشستگی کمتر شود.

توانایی تولید تمام محصولات پتروشیمی را داریم

در حال حاضر در صنعت پتروشیمی کشور ما توانایی تولید تمام محصولات پتروشیمی را داریم و مطابق با نیاز و تقاضای مصرف‌­کننده داخلی یا خارجی به تولید محصول می­‌پردازیم. ایران در حال حاضر یک از مراجع مهم صنعت پتروشیمی در دنیاست.

با راهکارهایی می­توان آلایندگی را نزدیک به صفر کرد

مسائل محیط‌‌ ­زیستی از جمله مسائل بسیار مهمی است که باید در روند اجرای یک پروژه­‌ی صنعتی مورد توجه قرار گیرد. احترام به محیط ­زیست از فرایز دینی ماست و همچنین آینده­ی فرزندانمان از این مسیر تأمین می‌­شود. از سوی دیگر راه حفاظت از محیط­ زیست حذف توسعه نیست. ما باید با توجه ویژه به مسائل محیط ­زیستی راهکارهای عملی برای به صفر رساندن آلایندگی محیطی صنعت بیابیم و این کاری است که در صنعت کشور در حال انجام است و در دستور کار پادجم هم قرار دارد.

در امر مسئولیت اجتماعی به شکل گروهی عمل می­کنیم

اشتغال­‌زایی مهم­ترین مسئولیت اجتماعی ماست و تلاش ما برای راه‌­اندازی سریع پروژه­ی پادجم پس از چهارده سال گامی بلند در این مسیر محسوب می­شود. گذشته از این، به اعتقاد من لازم است که شرکت‌­های بزرگ صنعتی آن بخش از سود خود که به مقوله‌­ی مسئولیت اجتماعی اختصاص دارد را در کنار یکدیگر تجمیع کنند تا بتوانند کارهای بنیادی عام­المنفعه انجام دهند و این امری است که در منطقه­‌ی پارس جنوبی مورد توجه شرکت­‌هاست و ما نیز در این مسیر گام برمی­داریم.