فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

هاشم نظام‌آبادی مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس | ارزش‌آفرینی و محرومیت‌زدایی با گسترش صنایع معدنی

هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس یکی از زیرمجموعه‌­های شاخص و قوی بنیاد مستضعفان است که توانسته با اتکا به توان داخلی، در شرایط تحریمی به توسعه­‌ی فعالیت­‌های خود در زمینه­‌های تولیدی، مهندسی و بازرگانی بپردازد و یک سوم درآمد بنیاد مستضعفان که در خدمت رسالت­‌های اجتماعی این بنیاد قرار می­گیرد را تأمین کند. این هلدینگ که هفده سال از شروع فعالیت آن می­گذرد در این مدت رشد بسیار پرشتابی را تجربه کرده و با توجه به سیاست‌گذاری‌های پویایی که دارد، با وجود همه‌­ی موانع به این رشد ادامه خواهد داد. مهندس هاشم نظام‌­آبادی مدیرعامل این هلدینگ که از سال 1390 فعالیت خود در هلدینگ را آغاز کرده و چهار سال است مدیرعاملی آن را برعهده دارد، در این گفت­‌وگو به تبیین ابعاد فعالیت و بخشی از دستاوردهای هلدینگ کاوه پارس می‌­پردازد.

سی­‌وسه درصد منابع مالی بنیاد مستضعفان را تأمین می­‌کنیم

در حال حاضر هشت هلدینگ در زیرمجموعه­‌ی بنیاد مستضعفان مشغول به فعالیت است که در این میان کاوه پارس بزرگ­ترین هلدینگ زیرمجموعه­‌ی بنیاد است و سی و سه درصد درآمد بنیاد در این هلدینگ تأمین می­‌شود. هلدینگ کاوه پارس در سال 1385 تأسیس شده است. فعالیت هلدینگ در ابتدا متمرکز در حوزه‌ی سیمان بوده است ولی از سال 1390 با تغییر رویکردی که در سطح مدیریت بنیاد مستضعفان رخ داد، حوزه­ی فعالیت کاوه پارس گسترده‌­تر شد. در حال حاضر 24 شرکت زیرمجموعه‌­ی هلدینگ کاوه پارس هستند و در این میان تنها شرکت سیمان تهران پیش از تأسیس هلدینگ مشغول به فعالیت بوده است، دیگر شرکت­‌های زیرمجموعه همگی به همت هلدینگ و در سال­های پس از تأسیس آن شکل گرفته‌­اند. در حال حاضر هلدینگ کاوه پارس علاوه بر رشته­‌فعالیت سیمان، در حوزه­‌های فولاد، کاشی و سرامیک، معدن، آهک و مهندسی و خدمات بازرگانی مشغول به فعالیت است.

پانزده درصد بازار سیمان کشور را در اختیار داریم

یکی از اقداماتی که ما در هلدینگ انجام دادیم، بازسازی و نوسازی شرکت سیمان تهران بود که تنها در چهار خط به فعالیت می­‌پرداخت و با تکنولوژی قدیمی به تولید سیمان تر می­‌پرداخت. از جمله توفیقات ما در هلدینگ کاوه پارس بازسازی رشته­‌فعالیت سیمان در مجموعه­‌ی فعالیت­‌های بنیاد مستضعفان بود. در حال حاضر ما حدود ده میلیون تن سیمان تولید می­کنیم پیش از بازسازی، تولید سیمان ما حدود دو میلیون تن بوده است. این تولید علاوه بر سیمان تهران، ناشی از فعالیت دیگر شرکت­‌های سیمانی هلدینگ از قبیل سیمان نهاوند، سیمان هگمتان، سیمان ایلام، سیمان گیلان سبز و سیمان پیوند گلستان نیز هست. در این شرکت‌­های سیمانی، علاوه بر مباحث اقتصادی، مباحث زیست­ محیطی نیز همواره مدنظر بوده است. در شرکت سیمان تهران از بهترین تجهیزات روز دنیا برای از میان بردن آلایندگی محیطی استفاده می­شود و میزان آلایندگی آن نزدیک به صفر است. دودکش­‌های سیمان تهران به طور مستقیم، همواره توسط اداره­‌ی محیط­ زیست تهران مونیتور می­شود. در دیگر شرکت­‌های سیمانی هلدینگ نیز همین وضعیت رعایت می­‌شود. در حال حاضر ما پانزده درصد تولید سیمان کشور را انجام می­‌دهیم.

ده درصد فولاد کشور را تولید خواهیم کرد

در زمینه­‌ی فولاد، هدف­گذاری ما تولید ده درصد فولاد کشور است. زنجیره­‌ی تولید فولاد در هلدینگ ما از سنگان آغاز می­‌شود و در بندرعباس و خرمشهر به پایان می­‌رسد. کارخانه‌­ی فولاد سنگان که در کنار معدن تأسیس شده است وظیفه­‌ی تولید کنستانتره را بر عهده دارد و تا کنون دو و نیم میلیون تن آن به بهره‌­برداری رسیده و دو و نیم میلیون تن دیگر آن در دست بهره‌­برداری است. در کارخانه­‌ی فولاد سنگان، علاوه بر کنستانتره، تولید گُندله هم صورت می­‌گیرد. تولید گندله در کنار کنستانتره هم از منظر زیست­ محیطی و هم از منظر صرفه­‌جویی در مصرف آب اهمیت دارد. کنستانتره در هنگام تولید نه تا یازده درصد رطوبت دارد که اگر ما برای تبدیل آن به گندله بخواهیم جابه­‌جایی مکانی پرمسافتی داشته باشیم، این میزان رطوبت از بین خواهد رفت. نه تا یازده درصد رطوبت کنستانتره آب پیشنیاز برای گندله­‌سازی را فراهم می‌­سازد. در عین حال، از آن­جا که فولاد صنعتی آب­بر است، ما چهار کارخانه از کارخانه‌­های فولادی­مان را در بندرعباس و کنار خلیج فارس تأسیس کرده‌­ایم. این چهار کارخانه دو واحد تولید آهن اسفنجی هر کدام با ظرفیت تولید یک میلیون تن و دو واحد فولادسازی هر یک با ظرفیت تولید یک میلیون و دویست هزار تن را در بر می‌­گیرد. برای ایجاد تعادل در زنجیره­‌ی تولید، ما ساخت کارخانه‌­ی سوم تولید آهن اسفنجی را نیز در بندرعباس آغاز کرده‌­ایم. در کنار این کارخانه­‌ها، ما واحدی را برای شیرین کردن آب دریا تأسیس کرده‌­ایم که روزانه پنجاه و پنج هزار متر مکعب آب را شیرین می­‌کند و هم برای مصرف کارخانه‌­های خودمان و هم در دیگر کارخانه‌­های منطقه از این آب استفاده می‌­شود. آخرین حلقه‌­ی زنجیره‌­ی فولاد ما در خرمشهر واقع شده است. هم سنگان و هم خرمشهر مناطق محروم محسوب می­‌شوند و تأسیس کارخانه در این مناطق بخشی از مسئولیت اجتماعی ما را شامل می‌­شود و در مسیر اهداف بنیاد مستضعفان در زمینه­ی محرومیت­‌زدایی این کارخانه‌­ها نقش موثری دارند. ما در خرمشهر خط نورد میل­گرد را راه­‌اندازی کرده‌­ایم و در حال حاضر سالانه ششصد هزار تن میل­گرد تولید می‌کنیم و در کنار آن در سال صد و بیست هزار تن مفتول هم تولید می­‌شود. قصد ما این است که زنجیره­‌ی تولید فولاد هلدینگ تا رسیدن به ده درصد تولید فولاد کشور در خرمشهر گسترش بیابد.

برند اول کاشی و سرامیک کشور

ما در دو کارخانه حدود پانزده میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید می­‌کنیم که حدود هفتاد درصد آن صادر می­‌شود و در این زمینه از نظر تکنولوژی و کیفیت برند اول کشور هستیم. شرکت­‌های سینا کاشی و کاشی پارس زیرمجموعه­‌های هلدینگ در این بخش هستند.

فعالیت­‌های معدنی هلدینگ

معادنی که هلدینگ ما بهره‌­برداری از آن­ها را بر عهده دارد، سرب، برم، سنگ، پوکه و آهک را شامل می­‌شود. یکی از شرکت­‌های مهم ما در این زمینه شرکت معدنی دماوند است که محصولات آن هم در بازار داخلی خریدار دارد و هم بخشی از آن صادر می‌­شود.

شرکت­‌های مهندسی و بازرگانی هلدینگ

در کنار رشته­‌فعالیت­‌های تولیدی، ما برای انجام فعالیت­‌های مهندسی و ساختمانی و نیز فعالیت­‌های بازرگانی مرتبط با شرکت­‌های زیرمجموعه‌­ی هلدینگ، شرکت­‌هایی را تأسیس کرده‌­ایم. به عنوان نمونه شرکت مهندسی سامیک در حوزه­ی طراحی و اجرای پروژه‌­های ساختمانی مشغول به فعالیت است. فعالیت‌­های بازرگانی شرکت­‌های زیرمجموعه از قبیل خرید قطعات و خدمات و… نیز در خود هلدینگ از طریق شرکت­‌های متخصص در این امر اجرایی می­‌شود.

توجه به بومی‌­سازی و اتکا به شرکت­‌های دانش­‌بنیان

ما در تمام صنایع، به مقوله­‌ی بومی­‌سازی توجه ویژه‌­ای داریم و از شرکت­‌های دانش‌­بنیان در این زمینه بهره‌­ی فراوانی می­‌بریم. به عنوان نمونه به هنگام ساخت کارخانه­‌ی فولاد در بندرعباس، به دلیل شرایط تحریمی شرکت‌­های خارجی حاضر به همکاری با ما نبودند و ما با بهره­‌گیری از نیروهای جوان و دانشگاهی توانستیم برنامه­‌ریزی و اجرای راه­‌اندازی کارخانه را بدون خطا و بدون ریسک پیش ببریم و خط تولید را راه­‌اندازی کنیم و در همان ذوب اول، صد و هفتاد تن فولاد با استانداردهای مناسب برای صادرات تولید شد. پیش‌­بینی شرکت خارجی این بود که خط تولید در یازده ماه افتتاح خواهد شد ولی ما با اتکا به توان داخلی و شرکت‌­های دانش‌­بنیان توانستیم آن را در چهار ماه افتتاح کنیم

هلدینگی در خدمت رسالت‌­های اجتماعی بنیاد مستضعفان

یکی از رسالت‌­های اجتماعی ما در همراهی با بنیاد مستضعفان تأمین رایگان سیمان و میل­گرد برای بازسازی مناطق سیل­زده یا زلزله­‌زده­ی کشور است و این یکی از گام­‌هایی است که هلدینگ در مسیر محرومیت‌­زدایی برمی­‌دارد. ما در دوران مدیریت مهندس فتاح بر بنیاد مستضعفان، به طور مستقیم در تحقق رسالت‌­های اجتماعی بنیاد درگیر شده‌­ایم. بخشی از سود سالانه فعالیت­‌های اقتصادی ما از طریق بنیاد به هلدینگ تخصیص داده می­‌شود و هلدینگ از طریق شرکت­‌های زیرمجموعه مناطق محروم را شناسایی می­‌کند و پروژه­‌های محرومیت‌­زدایی را رأساً اجرایی می­‌کند.

هلدینگ به بورس می‌­پیوندد

تاکنون شش شرکت از شرکت‌­های زیرمجموعه‌­ی هلدینگ به بورس راه یافته‌­اند و فعالیت­‌های حسابرسی آن­ها به طور کاملاً شفاف در معرض دید عموم قرار دارد و ما فعالیت­‌های اولیه برای وارد کردن خود هلدینگ به بورس را هم انجام داده­‌ایم و در آینده هلدینگ کاوه پارس به بورس خواهد پیوست. از همان ابتدای تأسیس هلدینگ، بر پایه‌­ی مطالعاتی که صورت گرفته، تلاش ما این بوده است که فعالیت­‌های هلدینگ کمترین ریسک را داشته باشد و تمامی شرکت­‌های زیرمجموعه برای ورود به بورس آماده شوند.

هشتاد و پنج درصد نیروهای ما جوان و بومی هستند

تمامی سرمایه­‌گذاری­‌های ما برای توسعه­‌ی هلدینگ از درآمدهای حاصل از فعالیت هلدینگ تأمین می­‌شود و ما از هیچ بودجه‌­ای در مسیر توسعه بهره نمی­‌بریم. سیاست کلی بنیاد بر این است که سی درصد سود هر شرکت برای توسعه­‌ی شرکت مورد بهره‌­برداری قرار بگیرد. سیاست کلی هلدینگ این است که فعالیت‌­های خود را در مناطق محروم متمرکز کند و در زمینه­‌ی اشتغال‌­زایی نیز از نیروهای بومی و جوان آن مناطق از مسیر آزمون­‌های دقیق و متعدد جذب نیروی انسانی بکند. هشتاد تا هشتاد و پنج درصد نیروهای ما جوان و بومی است و میانگین سنی نیروهای ما سی­وپنج سال است.

اشتغال‌­زایی مستقیم و غیرمستقیم برای حدود هشتاد هزار نفر

در حال حاضر هفت هزار و صد نفر نیروی انسانی به طور مستقیم در شرکت­‌های زیرمجموعه­‌ی هلدینگ مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر این، با توجه به گستره­ی فعالیت شرکت­‌ها در حوزه­‌های سیمانی، فولادی و… هلدینگ برای چیزی در حدود ده برابر این تعداد به طور غیرمستقیم اشتغال‌­زایی می­کند. به عبارت دیگر نزدیک به هشتاد هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در هلدینگ مشغول به کار هستند.

در تلاطم‌­ها طرف مصرف­‌کننده را می­‌گیریم

در سال گذشته ما حدود هفتصد میلیون دلار در زمینه­ی فولاد ارزآوری داشته­‌ایم و تمام این ارزآوری در سامانه‌­ی نیما ثبت شده است. تلاش ما این بوده که در تلاطم­‌های کشور کمترین آسیب به مصرف کننده وارد شود. به عنوان نمونه در شرایطی که تأمین سیمان به دلیل مشکلات ناشی از کمبود انرژی با مسائلی روبه‌­رو بود ما حتی یک روز هم در تولید سیمان با وقفه مواجه نشدیم و حتی در آن شرایط عرضه‌­ی مستقیم سیمان به مصرف­‌کننده را در شرکت سیمان تهران اجرایی کردیم تا تأثیر مثبتی بر بازار سیمان بگذاریم.