فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

رضا گنجی مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن | ارزش‌آفرینی با تولید گریدهای تخصصی

شرکت پتروشیمی جم پیلن به عنوان یکی از شرکت­‌های پایین­‌دستی زنجیره‌­ی صنایع پتروشیمی که ارتباط جدی‌­تری با بازار مصرف دارد، در نوسانات قیمت در زمینه­‌ی محصولات پتروشیمی نقشی در سال اخیر نقش نوسان­گیر را ایفا کرده است. این شرکت یکی از هفت شرکت تولید پروپیلن در ایران و بزرگ­‌ترین شرکت در این زمینه است و رضا گنجی، مدیرعامل آن، در این گفت‌­وگو بیان می­‌کند که هدف­‌گذاری شرکت به سمت تولید محصولات تخصصی با سودآوری بالا و قابلیت صادرات تغییر کرده است. در حال حاضر به دلیل کمبود عرضه­‌ی محصولات پروپیلنی نسبت به تقاضای بازار، صادرات این محصولات ممنوع است ولی در صورت آزاد شدن صادرات، پتروشیمی جم پیلن توانایی ارزآوری قابل قبولی برای ایران خواهد داشت. گفت­‌وگوی مدیران نیوز با رضا گنجی درباره‌­ی وضعیت جم پیلن و بازار پتروشیمی را در ادامه خواهید خواند.

تغییر استراتژی برای افزایش سود

ما در شرکت پتروشیمی جم پیلن در سال 1402 طی برنامه‌ تصمیم گرفتیم با تغییر استراتژی به سمت ایجاد ارزش افزوده­‌ی بیشتر حرکت کنیم. در این راستا ما توانستیم با فروشی برابر با سال گذشته توانستیم به سود بیشتری دست پیدا کنیم. این امر با تولید محصولاتی با ارزش افزوده­‌ی بیشتر محقق شد. از آن­جا که شرکت پتروشیمی جم پیلن شرکت سهامی عام است و مهم­ترین سهام­دار آن صندوق بازنشستگی کشوری به نمایندگی از بازنشستگان عزیز می­‌باشد، افزایش سود شرکت به انتفاع بیشتر این عزیزان خواهد انجامید و این مایه‌­ی خوشحالی و امیدواری ماست.

ظرفیت تولید سیصد تن در سال

با توجه به تعداد کم شرکت­‌های تولید پروپیلن در کشور، عمده هدف ما تأمین بازار داخلی است ولی در نگاه بلندمدت به صادرات نیز می­‌اندیشیم. ظرفیت تولید ما سیصد هزار تن در سال است ولی عملاً ما در شش ماه گذشته هفتاد و دو درصد ظرفیت تولیدمان را فعال کرده‌­ایم و با این وجود به دلیل حرکت به سمت تولید گریدهایی که بازار نیازمند آنها بوده است توانسته‌­ایم سوددهی قابل توجهی داشته باشیم. ما به عنوان بزرگ­ترین تولید کننده­‌ی پروپیلن در کشور موفق شدیم آرامش قابل توجهی در بازار این محصول ایجاد کنیم.

کمبود تولید به دلیل کمبود مواد اولیه

صنعت پتروشیمی به صورت زنجیره­ای اداره می­شود. این موضوع که ما نتوانسته‌­ایم ظرفیت خود را به حداکثر برسانیم به این دلیل بوده است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان عملکرد زنجیره بر مبنای برنامه­‌های از پیش موجود محقق نشده و بار جبران نشدن هدف­‌های پیش­بینی شده در برنامه به شرکت­‌های پایین­‌دستی نظیر شرکت ما منتقل می‌­شود و ما نمی‌­توانیم به حداکثر ظرفیت خود برسیم. برنامه­‌ریزی­‌های میان­‌مدت و بلندمدت شرکت ملی پتروشیمی بی­‌شک در آینده این مسئله را حل خواهد کرد و چشم‌­انداز خوبی برای افزایش تولید و در نتیجه فعال شدن صادرات محصولات پروپیلنی فراهم خواهد کرد.

بازار مصرف باید مدیریت شود

به دلیل کمبود مواد پروپیلن در بازار داخلی، در حال حاضر صادرات این محصولات ممنوع است. اما آن­چه باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد این است که آیا تقاضای موجود در بازار واقعی است یا دلالانی در این زمینه نقش ایفا می­‌کنند و برای بهره‌­برداری از این محصولات برای قاچاق محصولات پروپیلنی و یا فروش آن­ها به قیمت بالاتر به متقاضیان، به ثبت تقاضا مشغول هستند؟ یکی دیگر از مسائلی که بازار با آن روبه‌­روست توقف تولید در اثر ورود شرکت­‌ها به مرحله­‌ی اورهال و بازسازی خطوط تولید است. به عنوان نمونه شرکت بالادستی ما که عمده تأمین کننده­‌ی خوراک شرکت ما محسوب می­شود، یعنی پتروشیمی جم از ابتدای آبان به اورهال وارد شده است و این امر شرکت ما را نیز ناگزیر می­‌کند تولید را متوقف کند. ما البته در این زمان طرح­‌هایی برای بازسازی خطوط تولید خودمان را اجرایی می­‌کنیم تا در آینده با قدرت بیشتری وارد بازار شویم و در میان‌­مدت تأثیر مثبتی در بازار بگذاریم اما همین موضوع می­‌تواند به تلاطم بازار بیانجامد و مسئولین امر باید با رصد دقیق­‌تر تقاضاها نگذارند آرامش بازار به هم بخورد.

تلاش برای مدیریت همه‌­جانبه‌­نگر

تلاش ما در شرکت جم پیلن این است که به شکل همه­‌جانبه­‌نگر مدیریت کنیم و بر این مبنا در سطوح کوتاه­‌مدت، میان­‌مدت و بلندمدت به تعریف برنامه پرداختیم. در کوتاه‌­مدت با توجه به کمبود خوراک در بازار، تلاش ما این بود که خوراک موجود را صرف تولید سودرسان­‌ترین محصولات کنیم و با مطالعه‌­ای که برای شناخت بازار انجام دادیم به شکل هدف­مند به تولید گریدهای تخصصی روی آوردیم و سود قابل­ توجهی کسب کردیم. با توجه به این­که در شش ماه دوم سال درگیر اورهال در مجموعه‌­ی بالادستی هستیم، قسمت فروش شرکت کار خود را انجام خواهد داد تا بازار به خاطر نبود ما دچار تلاطم چندانی نشود و فعال بودن قسمت فروش به دلیل ذخیره‌­ی تولیدی که ما در شش ماه اول انجام دادیم صورت خواهد گرفت.

تولیدکننده­‌ی گریدهای تخصصی خواهیم شد

در بلندمدت ما قصد داریم شرکت جم پیلن را به عنوان تولیدکننده‌­ی گریدهای تخصصی پروپیلن تقویت کنیم و گریدهای موجود را افزایش دهیم. اخیراً محصولی را به بازار عرضه کردیم که در تولید داشبورد خودرو و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می­‌گیرد و از سطح کیفیت بسیار بالایی بهره می­‌برد. هدف ما افزایش ظرفیت تولید برای ارائه­‌ی چنین محصولاتی است که هم سودآوری بیشتری دارند و هم در شرایط مساعد توان صادراتی ما را افزایش خواهند داد. نگاه ما به گریدهای تخصصی رویکردی است که کشور را از واردات بی­رویه و غیرضروری بی­‌نیاز می­‌کند.

همکاری با دانشگاه

از اتفاقات خوبی که در سال 1402 رخ داد عقد تفاهم­‌نامه با شرکت پژوهش صنایع پتروشیمی ایران برای تحقیق و توسعه در زمینه‌­ی تولید گریدهای تخصصی با نگاه دانش‌­بنیان بود. هدف­گذاری ما این است که در بلندمدت از توان و ظرفیت دانشگاه و شرکت‌­های دانش‌­بنیان بهره­‌ی ویژه‌ای ببریم. در این زمینه با دانشکده‌­ی پلیمر دانشگاه امیرکبیر وارد مراوده شده‌­ایم تا هم از توان تخصصی آن دانشکده بهره ببریم و هم زمینه­‌ای برای اشتغال فارغ‌­التحصیلان دانشگاهی فراهم کنیم. اثرات این اقدامات در بلندمدت به خوبی مشاهده خواهد شد.

توجه ویژه به تحقیق و توسعه

توجه ویژه به توسعه­‌ی تخصصی محصولات شرکت باعث شد در شش ماه اخیر، واحد تحقیق و توسعه‌­ی شرکت که پیش از این با واحد مهندسی مشترک بود، به واحدی مستقل تبدیل شود تا با توان و توجه ویژه، مقوله‌­ی تحقیق برای عرضه‌­ی گریدهای تخصصی را پیش ببرد و در این راستا تلاش ما این است که این واحد با مراکز رشد، شرکت­‌های دانش‌­بنیان و نیز دانشگاه­‌ها وارد همکاری همه‌­جانبه بشود و از توان و تخصص آن­ها نیز بهره ببرد.

مدیریت بر پایه‌­ی اعتماد و امیدآفرینی

تمام تلاش ما در حوزه­ی مدیریت بر اعتماد به توان نیروهای داخل شرکت استوار است. ما در شرکت فضا را برای شنیدن پیشنهادات کارکنان فراهم کرده­‌ایم و آن­ها با تمام توان خود به اعتماد ما پاسخ مثبت داده‌­اند. تغییرات مدیریتی‌­ای که پس از حضور من در شرکت جم پیلن صورت گرفت در حداقل ممکن بود و نگاه من به این شرکت بر این پایه شکل گرفته است که من مدیری نیستم که امروز آمده‌­ام و روزی خواهم رفت. من خودم را بخش از این خانواده می­‌دانم و نحوه­ی برخوردم با کار، به­‌گونه‌­ای است که گویی کار شخصی خودم را انجام می‌­دهم. با چنین رویکردی جو امید در شرکت به خوبی مشاهده می­‌شود و می­توان امیدوار بود که این امید باعث پیشرفت روزافزون شرکت خواهد شد.

در دوران کرونا مواد اولیه‌­ی تولید ماسک را تأمین کردیم

عمده فعالیت ما که در حوزه­ی مسئولیت اجتماعی قابل طبقه­‌بندی است، تولید گرید مخصوص ماسک در دوران کرونا بود. در ابتدای دوران کرونا ما در زمینه­‌ی ماسک کمبود فراوانی داشتیم. در آن دوران شرکت جم پیلن به سرعت خود را برای تولید گرید مخصوص ماسک آماده کرد تا بتواند خدمتی به مردم عزیز ایران انجام دهد. علاوه بر این، ما به عنوان یکی از شرکت­‌های منطقه­‌ی ویژه­ی پارس جنوبی با کمیته­‌ی ویژه­ی اجتماعی منطقه همکاری نزدیک داریم و در زمینه­‌ی خدمات اجتماعی به مردم منطقه از این مسیر کوشا هستیم. تلاش ما در این زمینه بر تأسیس زیرساخت­‌های لازم برای منطقه از قبیل مدرسه، بیمارستان و… متمرکز است.

سال­‌هاست که به عنوان صنعت سبز شناخته می­‌شویم

در حوزه­‌ی زیست­‌محیطی، شرکت جم پیلن سالیان سال به عنوان صنعت سبز شناخته می‌­شد و هنوز هم این عنوان را دارد. ما نهایت دقت را در زمینه­‌ی مسائل زیست­‌محیطی به خرج می­‌دهیم. در این زمینه ما در به چرخه برگرداندن پساب مجموعه فعالیت می­‌کنیم و پروژه­ی بزرگی در این زمینه داریم که در حال انجام است. همچنین در زمینه­‌ی کاهش مصرف انرژی و کاهش نشتی­‌های احتمالی در زمینه­‌ی مواد شیمیایی و… به دقت و با جدیت مشغول فعالیت هستیم.