فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

جواد توسلی­‌مهر مدیرعامل ایران­‌خودرو دیزل | جهش تولید برای مهار تورم در ایران خودرو دیزل

ایران­‌خودرو دیزل یکی از بزرگ­ترین شرکت­‌های تولیدکننده­‌ی خودروی تجاری(شامل انواع کامیون، اتوبوس، ون و…) در کشور است. شرکتی که از ترکیب کامیون‌سازی خاور و اتوبوس‌­سازی ایران­‌خودرو در سال 1378 پدید آمده است. ایرانیان از کامیون­‌های خاور و اتوبوس‌­های بنز ایران­‌خودرو خاطره­‌ خوبی در ذهن دارند و اکنون شرکت ایران­‌خودرو دیزل میراث­‌دار خاطره­ ایرانیان است. چنان­که جواد توسلی­‌مهر در این گفت­‌وگو بیان می­‌کند، شرکت ایران­‌خودرو دیزل در دهه­‌ی نود شمسی دچار بحران­‌های کمرشکنی شده بود که شرکت را تا مرحله­‌ی انحلال به پیش برده بود. اما پس از ورود او در آبان ماه سال 1399 به این شرکت، تمام روندها برعکس شد. ایران­‌خودرو دیزلی که در دهه­‌ی نود شش هزار و پانصدمیلیارد تومان زیان به بار آورده بود، در سال 1401 هفت هزار میلیارد تومان سود خالص حاصل کرده است و این خود نمودی از ابعاد تحول شگرف در این شرکت است. تحولی که در سخت­‌ترین شرایط اقتصادی و بدون تغییر قابل توجه در سطوح میانی مدیریت شرکت پدید آمد. ایران­‌خودرو دیزل اکنون چهل درصد سهم بازار خودروی تجاری کشور را در اختیار دارد و از این میان سهم این شرکت در تولید اتوبوس و کامیون بیش از هشتاد درصد است. در این گفت­‌وگو جواد توسلی­‌مهر مدیرعامل موفق ایران­‌خودرو دیزل روندی که باعث شد یک شرکت زیان­ده ظرف دو سال رکورد تولید در دوران فعالیت شصت­‌وسه­ ساله­ را جابه­‌جا کند می­گوید. امری که نشان­گر امکان­پذیری تحقق فرامین مقام معظم رهبری در زمینه­‌ی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است.

تولید شرکت دیزل یک‌­ششم شده بود

در سال 1399، زمانی که من به ایران­‌خودرو دیزل آمدم، میزان فروش این شرکت در حدود 900 میلیارد تومان بود که از این میزان حدود 270 تا 280 میلیارد تومان به حق­‌العمل­‌کاری رنگ خودروی آریسان اختصاص داشت و درآمد حاصل از فروش خودروهای تجاری نبود. این وضعیت، شرکت را از مجموعه­‌ی بنگاه­‌های بزرگ اقتصادی خارج کرده بود. افت درآمدزایی در ایران­‌خودرو دیزل از ابتدای دهه‌­ی نود و پس از شدت گرفتن تحریم­‌های ظالمانه آغاز شد. تولید شرکت به یک ششم کاهش یافت. ایران­‌خودرو دیزل به سرعت در سراشیب سقوط قرار گرفت و این وضعیت تا آبان سال 1399، زمانی که من به این مجموعه وارد شدم ادامه داشت. در طول دهه‌­ی نود بسیاری از دارایی­‌های ایران­‌خودرو دیزل فروخته شد و شرکت با قرض و وام و در نتیجه­‌ی مساعدت سهام­دار عمده یعنی شرکت ایران‌خودرو اداره می­شد.

شرکت در آستانه‌­ی انحلال بود

برای مدتی طولانی حقوق ماهانه­‌ی کارکنان ایران­‌خودرو دیزل توسط شرکت ایران­‌خودرو پرداخت می­‌شد. این وضعیت تا جایی پیش رفت که تمام ذی­نفعان شرکت ایران­‌خودرو دیزل آسیب دیدند. دولت مالیات چندانی از شرکت دیزل دریافت نمی­‌کرد، صنعت حمل­‌ونقل از رکود فعالیت دیزل آسیب دید، سهام­داران خرد به شدت عصبانی بودند و اموال خود را در معرض نابودی می­‌دیدند. سهام­داران خرد برای انحلال شرکت شکایت کرده بودند و سهام­دار عمده یعنی ایران­‌خودرو دیزل هم وضع مناسبی نداشت. ایران­‌خودرو پنج هزار میلیارد تومان از دیزل طلب داشت در صورتی که ارزش سهمش در دیزل در آن زمان بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان برآورد نمی­‌شد. زیان انباشته‌­ی دیزل به شش هزار و پانصد میلیارد تومان رسیده بود و یکی از نگرانی­‌های ایران‌­خودرو این بود که دیزل ایران­‌خودرو را هم همراه خودش غرق بکند. کار به جایی رسیده بود که در ایران­‌خودرو این پیشنهاد طرح شده بود که شرکت دیزل به یک ریال واگذار شود تا ایران­‌خودرو بیش از این برای آن هزینه نکند. مدیران پیشین ایران­‌خودرو بعدها به من گفتند ما تلاش بسیاری برای نجات دیزل انجام دادیم ولی راهکاری برای نجات آن نیافتیم. در آن زمان وضع امروز دیزل حتی در آرزوهای مدیران ایران‌­خودرو نیز جایی نداشت. در ابتدای حضور من، انتظار ایران­‌خودرو از ما فقط این بود که زیان شرکت دیزل را افزایش ندهیم. آن­ها باور نمی­‌کردند که روزی دیزل به جایی برسد که کمک­‌حال ایران­‌خودرو شود.

در شرایط رشد منفی تولید، 252 واحد رشد داشته‌­ایم

واقعیت این است که فضای کسب و کار امروز بسیار سخت­‌تر از فضای دهه­‌ی نود است که مباحثی نظیر برجام مطرح بود و امیدهای اقتصادی در کشور شکوفا شده بود. قاعدتاً با توجه به سخت‌­تر شدن وضع کسب‌­وکار، وضع امروز دیزل باید بدتر از وضع آن در دهه­‌ی نود می­‌بود. این­که چرا ما توانستیم وضع دیزل را در سال 1401 در شرایطی که ارزش تولید ناخالص ملی نسبت به سال 1395 دو واحد منفی شده بوده است و در طول شش سال بنگاه­‌های بزرگ صنعتی 17 واحد رشد کرده بوده‌­اند به جایی برسانیم که میزان رشد این شرکت با رشد 252 واحدی مواجه شود امری نیست که من درباره­‌اش سخن بگویم. واقعیت آن است که شرکت ایران­‌خودرو دیزل از سال 1399 به بعد جور 9 بنگاه بزرگ صنعتی را کشیده و در تولید ناخالص ملی نقشی اثرگذار ایفا کرده است و این کار را بدون آن­که تغییر عمده‌­ای در نیروی انسانی حاضر در شرکت صورت بگیرد انجام داده است. تمام معاونین اصلی شرکت که هم‌­اکنون با من مشغول به فعالیت هستند کسانی هستند که پیش از این نیز در مجموعه مشغول به فعالیت بودند و در دوران پیش از من نیز هسته­‌ی اصلی مدیریت شرکت را شکل می­‌دادند.

هفت هزار میلیارد تومان سود با فعال کردن ظرفیت­‌ها

من از ابتدای حضور در شرکت ایران­‌خودرو دیزل باور داشتم که ظرفیت­‌های لازم برای رشد و پیشرفت هم از نظر نیروی انسانی، هم از نظر دانش و هم از نظر بازار در شرکت وجود دارد و تنها باید این ظرفیت­‌ها را فعال کرد. نتیجه­‌ی فعال کردن این ظرفیت را هم ما به سرعت دیدیم و شرکتی که شش هزار و پانصد میلیارد تومان زیان انباشته داشت ظرف دو سال به جایی رسید که هفت هزار میلیارد تومان سود خالص به بار آورد.

تولید را به بیست­‌وپنج هزار دستگاه در سال می‌­رسانیم

این ظرفیت از همان سال 99 فعال شد. در چهار ماه پایانی آن سال تولید ما به نسبت هشت ماه ابتدایی سال 4 برابر شد. ما در هشت ماه ابتدایی سال 750 دستگاه محصول تولید کرده بودیم و در چهار ماه پایانی، 1500 دستگاه. در همان سال، با توجه به عملکرد چهار ماه پایانی سال، دیزل برای اولین بار در دهه­‌ی نود به سود عملیاتی رسید و با عملکرد چهار ماهه، زیان کل سال را جبران کرد و 394 میلیارد تومان سود برای کل سال 1399 رقم زد. این سود عملیاتی اعتماد به نفس را به شرکت بازگرداند و نتیجه­ی آن را ما در سال بعد مشاهده کردیم. در سال گذشته میزان تولید ما هجده هزار دستگاه خودرو بود و برای تولید بیست و پنج هزار دستگاه در سال فعلی برنامه داریم.

جذب حدود سه هزار نیروی کار ظرف دو سال

در دهه­‌ی نود 1200 نفر از پرسنل دیزل که از بهترین نیروهای سازمان بودند از شرکت خارج شدند و این موضوع آسیب زیادی به ساختار شرکت وارد کرده بود. به هنگام ورود من، نیروی انسانی شرکت 23 مطالبه­‌ی به حق معوق داشت و وضع خود را با نیروهای گروه صنعتی ایران­‌خودرو مقایسه می­‌کرد. در همان هفته­‌ی اول حضور من شورای کارگری این مطالبات را در جلسه‌­ای با من مطرح کرد و از من خواست به ­آن­ها جواب بدهم. ولی وقتی کارگران مشاهده کردند روند کار به سمتی پیش می­رود که تولید در حال راه افتادن است بهترین همراهی را با ما کردند و نتیجه­‌ی این همراهی را هم به خوبی دیدند. تجربه­‌ی سال اول حضور من در دیزل من را به این نتیجه رساند که شعور کارگر بسیار بالاست و اگر احساس کند روند کار درست است حتماً همراهی می­‌کند. تنها تجمع کارگری اعتراضی در دوران مدیریت من در همان هفته­‌ی اول اتفاق افتاد و پس از آن ما دیگر هیچ مشکلی با کارگران نداشته‌­ایم. علاوه بر این، با افزایش تولید، برای رفع نقصان خروج نیرو، در طول دو سال گذشته 2812 نفر نیروی جوان را با حقوق مکفی در مجموعه­‌ی ایران‌­خودرو دیزل استخدام کردیم. بهبود وضعیت اشتغال در منطقه‌­ی اسلام­‌شهر که وابسته به استخدام­‌های دیزل است تأثیرات اجتماعی مناسبی هم داشته که تبلور آن را در آرامش نسبی این منطقه در زمان ناآرامی­‌های سال گذشته می­توان مشاهده کرد.

هیچ بدهی معوقی به قطعه‌­سازان نداریم

مشکلات دیزل به شرکت‌­های زیرمجموعه‌­ی آن نظیر ایدم که تنها شرکت تولیدکننده­‌ی موتور بنز در ایران است یا چرخشگر و محورخودرو نیز سرایت کرده بود و کمبود تولید در دیزل این شرکت­‌ها را نیز از مدار تولید خارج کرده بود. این موضوع در مورد کیفیت قطعات خودرو نیز گریبان­گیر ما بود. قطعه‌­سازان بزرگ به دلیل تیراژ پایین محصولات با شرکت دیزل همکاری نمی­‌کردند و شرکت مجبور بود از تولیدکنندگان زیرپله‌­ای قطعه تهیه کند. با راه افتادن تولید و افزایش تیراژ قطعه­‌سازان مشاهده کردند که ما هم تیراژ بالایی از آن­ها می­‌خواستیم و هم روند پرداخت­مان به موقع و منظم شده بود و همین امر باعث شد ارتباط ما با آن­ها مناسب شود و افزایش تولید دیزل در بهبود روند کسب­‌وکار آن­ها نیز تأثیر داشت. در حال حاضر ما هیچ بدهی معوقی به قطعه­‌سازان نداریم و به اذعان قطعه­‌سازان دیزل در میان خودروسازان از این منظر استثنایی عمل کرده است و آن­ها برای تأمین قطعات دیزل سرمایه­‌گذاری کلان و نیروی انسانی زیادی جذب کرده‌­اند.

سال گذشته 37 هزار میلیارد تومان فروش داشته‌­ایم

ما در سال گذشته رکورد شصت و سه ساله‌­ی دیزل را در زمینه­‌ی تولید شکستیم. میزان فروش شرکت در سال گذشته 37 هزار میلیارد تومان بوده است در صورتی که میزان فروش آن در سالی که من دیزل را تحویل گرفتم 900 میلیارد تومان بود. رشد چهل برابری درآمد و رشد بیش از ده برابری تولید، دستاورد دیزل در دو سال اخیر بوده است. ما همچنین تولید را به سمت محصولات سنگین و محصولاتی که قطعات آن­ها هر چه بیشتر در داخل کشور تولید می­‌شود بردیم تا به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.

توجه به الگوی دیزل می­تواند راهی برای مهار تورم باشد

در سال گذشته ما بیش از 5 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخته‌­ایم و گمرکات از محل واردات ما بیش از 2800 میلیارد تومان درآمد داشته است. به گمان من اگر تعداد شرکت­‌هایی که همانند دیزل به دولت سود برسانند به پنجاه تا صد واحد تولیدی برسد، مشکل کسری بودجه‌­ی سیصد هزار میلیاردی دولت حل خواهد شد و از محل تکاپوی اقتصادی حاصل از این تولید تورم کنترل می­‌شود. ما اگر بخواهیم مسائل و مشکلات را به صورت ملغمه­‌های غیرقابل­‌حل تبدیل کنیم، امکانش به راحتی فراهم است و با این شیوه مشکلات هیچ­گاه حل نخواهد شد. ولی تجربه­‌ی دیزل نشان می‌­دهد با ساده کردن مسئله و دست گذاشتن روی جای درست، می­توان مسئله را حل کرد. به گمان من کلید حل مسائل اقتصادی و اجتماعی ایران رشد تولید است و دست گذاشتن روی این مسئله، جای درست برای حل مسائل ملی ماست.

اتوبوس برقی ایران­‌خودرو دیزل وارد مدار تولید شده است

در حال حاضر ما برای تولید ده محصول تازه برنامه داریم و از جمله اتوبوس برقی ما وارد مدار تولید شده و حدود پنجاه دستگاه از آن را به شهرداری کرج فروخته‌ایم. با این وجود هنوز هم عده­‌ای در کشور اصرار به واردات اتوبوس برقی دارند که منطق کلامشان برای من نامشخص است. صنعت خودروی تجاری، صنعتی بسیار ضروری برای کشور است. در سال­‌های گذشته به دلیل ضعف این صنعت، سیاست­‌گذاران مجبور شدند 14 هزار کشنده‌­ی دست دوم به کشور وارد کنند و این یک تراژدی برای اقتصاد ایران بود که ما در عمل به نوسازی صنعت حمل­‌ونقل کشورهای دیگر و گرفتار کردن صنعت خودمان دست زدیم. این موضوع نشان می­دهد که بازار خودروی تجاری در ایران بازاری تشنه است و اگر شرکتی که در این زمینه فعالیت می­‌کند کار خود را به درستی انجام دهد، بازار مناسب برای فروش محصولات خود را دارد.

321 هزار دستگاه خودروی تجاری فعال در کشور فرسوده هستند

طبق آمار وزارت صمت، کل خودروهای تجاری کشور 750 هزار خودروست و از این میان ما 321 هزار خودروی تجاری از رده خارج داریم و نوسازی ناوگان حمل­‌ونقل امری ضروری است. در این شرایط اگر کل ظرفیت خودروسازی تجاری ما به صورت تمام و کمال مشغول به کار شود، ده سال برای نوسازی ناوگان زمان لازم است. علاوه بر نوسازی ناوگان، بر مبنای برنامه‌­های توسعه­‌ای دولت، کشور به ورود سالانه دوازده تا چهارده هزار خودروی تجاری جدید به ناوگان احتیاج دارد. این وضعیت نشان می­‌دهد که بازار برای صنعت خودروی تجاری بسیار مساعد و فراهم است و ما اگر بتوانیم به خوبی به تولید محصولات­مان بپردازیم، به خوبی می­‌توانیم این محصولات را به فروش برسانیم. در چنین شرایطی، به گمان من زمین خوردن صنعت خودروی تجاری در ایران دلیل منطقی­ ندارد.

از دولت کمک نمی­‌خواهیم تسهیل­‌گری می­‌خواهیم

عمده­‌ی مشتریان ما مربوط به بخش خصوصی هستند و کل تولید ما برای دولت تنها پنج درصد است. واقعیت این است که صنعت خودروی تجاری نیاز به کمک دولت ندارد و دولت تنها باید نقش تسهیل­‌گیری ایفا کند. هر عاملی در دولت که تیراژ تولید را پایین بیاورد باید خط قرمز باشد. موضوعاتی نظیر وارد کردن خودروی دست دوم و یا مسائلی که در زمینه‌­ی تخصیص ارز وجود دارد مسائلی است که با نقش تسهیل­‌گیری دولت منافات دارد. همچنین در مسئله­‌ی استاندارد، به گمان ما سیاست­گذاری­‌ها باید واقع‌­گرایانه شود. تمام تولیدات ما در چهارچوب استاندارد به مشتریان ارائه می­‌شود و ما موظف هستیم تمام استانداردهای اجباری را رعایت کنیم. ولی این به این معنا نیست که در مورد مواردی که اداره‌­ی استاندارد برای ما اجباری کرده است حرفی نداریم. ما موظف به رعایت استاندارد یورو 6 در موتور خودروها شده‌­ایم در صورتی که سوخت یورو 6 در کشور وجود ندارد. یا موظف شده‌­ایم سیستم تشخیص خط را روی خودروها پیاده کنیم در صورتی که خط­‌کشی استاندارد در جاده­‌های کشور وجود ندارد. تجویزهایی از این دست از سوی سازمان استاندارد تنها به گران­تر شدن خودرو می­‌انجامد و حتی رانندگان برخی از اقلام تجویزی توسط اداره­‌ی استاندارد، نظیر ترمز هوشمند را از کار خواهند انداخت. با توجه به وضع رانندگی در جاده‌­های ایران شما تصور کنید یک کشنده‌­ی سنگین بخواهد با پیچیدن یک موتور به جلوی وسیله­‌ی نقلیه به طور خودکار ترمز کند و از حرکت بایستد. این موضوع می­‌تواند حتی فاجعه‌­آفرین باشد. به گمان من تصمیمی که ذی­نفعان از آن راضی نباشند در جایی اشکال دارد و باید در مورد آن بیشتر فکر کرد تا به نتیجه­‌ی درست برسیم