فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

علی­‌اصغر آهنی­‌ها مدیرعامل شرکت آپادانا سرام | سیاست‌های اقتصادی تولیدمحور نیست، دلال‌محور است

ایران به عنوان یک از چهار کشور برتر در زمینه­‌ی تولید کاشی و سرامیک شرکت­‌های فعالی در این زمینه دارد. با این وجود، علی‌­اصغر آهنی­‌ها مدیرعامل شرکت آپادانا سرام معتقد است ظرفیت­‌های کشور در این صنعت، به دلیل ناقص بودن چرخه­‌ی تولید کاشی و سرامیک در ایران به میزان لازم شکوفا نشده است. آهنی­‌ها که توانسته است در مدت کوتاه مدیریتش در شرکت آپادانا سرام رکوردهای درخشانی در تولید کاشی و سرامیک در این شرکت از خود به جا بگذارد، درباره‌­ی روند توسعه­‌ی آپادانا سرام و وضعیت صنعت کاشی و سرامیک در کشور با مدیران نیوز به گفت­‌وگو نشسته است.

اختلاف سهام­دار و سازنده آپادانا سرام را با مشکل مواجه کرد

ساخت شرکت آپادانا سرام از سال 1381 آغاز شد و این شرکت در اواسط دهه­ی هشتاد به بهره‌­برداری رسید. سازنده­‌ی این شرکت یکی از بهترین شرکت­‌های ایتالیایی در صنعت کاشی و سرامیک بود. این شرکت بنا بود در سه بخش شرکت را بسازد. بخش دیوار، بخش پروسلن و بخش توئین­پرس. شرکت ایتالیایی بخش دیوار را به طور کامل تحویل داد، بخش پروسلن را ناتمام گذاشت و ورودی به ساخت بخش توئین­پرس نداشت. اختلافات به وجود آمده میان سهام­داران شرکت و شرکت ایتالیایی باعث شده بود از سال 1388 تا سال 1402، شرکت در زمینه‌­ی تامین قطعات یدکی در وضع ناگواری قرار بگیرد، به صورتی که قطعات از یک وسیله باز می­شد و به وسیله‌­ای دیگر بسته می‌­شد تا کار به شکل موقت راه بیفتد و خط تولید متوقف نشود.

وضعیت شرکت سخت و شکننده ارزیابی می­‌شد

من در سال 1402 مدیریت این شرکت را با هدف بازیابی جایگاه شرکت برعهده گرفتم و در زمینه با مسائل و مشکلاتی زیادی مواجه بودم. نبود نقدینگی، انباشت مشکلات گذشته و فرهنگی که در شرکت شکل گرفته بود از جمله مسائلی بود که با آن روبه‌­رو بودم. در ابتدای کار، من در یک بررسی سریع وضعیت شرکت را بسیار سخت و شکننده ارزیابی کردم. اولین گام برای بهبود وضعیت همراه ساختن لایه‌­های نیروی انسانی شرکت بود و پس از آن به تغییر سیاست فروش اقدام کردیم. فروش شرکت به صورت مدت­‌دار انجام می­‌گرفت و دلیل مشکلات نقدینگی شرکت همین موضوع بود. در اولین گام فروش را از مدت­‌دار به نقدی تغییر دادیم و با این سیاست تا امروز موفق شده­‌ایم بخش­‌های بزرگی از شرکت که هنوز راه­‌اندازی نشده بودند را به چرخه­‌ی تولید وارد کنیم. راه‌­اندازی اسپری­درایر، راه‌­اندازی چند خط پرس، راه‌­اندازی خط لعاب، راه‌­اندازی کوره، بازسازی کامل چنفر­های شرکت و… از جمله مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت و خطوط جدیدی هم برای چنفر، بسته‌­بندی و تولید راه‌­اندازی شد. خط بسته­‌بندی را از یک شرکت دانش­‌بنیان داخلی که در یزد مشغول به فعالیت است خریداری کردیم.

تولید بیش از یک میلیون متری

یکی از اولین هدف­‌گذاری­‌های ما برای نوسازی و احیای آپادانا سرام افزایش ظرفیت تولید است. در حال حاضر ما در تولید کاشی و سرامیک دیواری حرف­‌های بسیاری برای گفتن داریم و مشتریان بسیاری در این زمینه از محصولات ما استقبال می­‌کنند. در حال حاضر ما روزانه سیزده هزار متر محصولات مخصوص دیوار تولید می­‌کنیم و با خرید یک خط چنفر مخصوص سرامیک دیواری، ظرفیت این بخش را افزایش خواهیم داد و بیش از ده هزار متر تولید روزانه را افزایش خواهیم داد. در حال حاضر زیرساخت لازم برای تولید کاشی دیواری تا سی هزار متر در روز را داریم. آمارهای ما در بهترین شرایط، تولید حدوداً پانصد هزار متر در ماه را ثبت کرده­‌اند. در حال حاضر این تولید به بیش از هشتصد و بیست و پنج هزار متر در ماه گذشته تولید کرده­‌ایم و در ماه آذر پیش‌­بینی می­‌کنیم که تولید را به بیش از یک میلیون متر در ماه برسانیم.

راه‌­اندازی بخش تحقیق و توسعه

یکی از محصولاتی که حاشیه­‌ی سود شرکت را به شکل قابل توجهی بالا می‌­برد محصولات پولیشی است. در ابتدا ما قصد داشتیم خط تولید این محصولات را وارد کنیم ولی پس از راه­‌اندازی بخش تحقیق و توسعه در شرکت که در زمان مدیریت من افتتاح شد به این نتیجه رسیدیم که با راه­‌اندازی بخشی از دستگاه‌­ها که تاکنون از مدار تولید خارج بوده‌­اند توانایی تولید این محصولات را خواهیم داشت و ظرف دو ماه آینده تولید این دسته از محصولات را آغاز می‌­کنیم.

خروج شرکت از وضعیت تک­‌منبعی

شرکت آپادانا سرام در زمینه‌­ی مواد اولیه به نوعی وابسته به یک منبع بود. از جمله اقداماتی که در دوران مدیریت من انجام شد، تنوع­‌بخشی به منابع تأمین مواد اولیه بود که در این زمینه نیز بخش تحقیق و توسعه بسیار به کمک ما آمد و رقابتی شدن بحث تأمین منابع، به ما در کم شدن هزینه­‌های تولید و در نتیجه افزایش حاشیه­‌ی سود کمک شایانی خواهد کرد.

تلاش برای تغییر فرهنگ کار

ما در زمینه­‌ی کیفیت باید وضعیت خود را ارتقا بدهیم و به تولید محصولات درجه اول بپردازیم. یکی از لوازم اساسی این امر تغییر فرهنگ کار در کارخانه است و در این زمینه با برگزاری کلاس­های آموزشی برای لایه‌­های مدیریتی شرکت از سرشیفت به بالا تلاش جدی­ای انجام داده‌­ایم و امیدواریم این دوره­‌های آموزشی فرهنگ ارتقای کیفیت در کارخانه را نهادینه کند.

افزایش پنجاه درصدی تولید تا پایان سال

امید ما این است که تا پایان امسال مرز تولید را تا بیش از پنجاه درصد افزایش دهیم و تولید را به یک میلیون و دویست هزار متر در ماه برسانیم و در حال حاضر جلوتر از اهداف حرکت می­‌کنیم. در این زمینه ما علاوه بر استفاده­‌ی تمام و کمال از نیروهای شرکت در بخش تولید، به جذب نیروی انسانی تازه نیز نیاز خواهیم داشت. در حال حاضر تعداد کارکنان شرکت 730 نفر است که نزدیک به ده درصد از این تعداد در ماه­‌های اخیر جذب شرکت شده­‌اند و در آینده نیز تعداد نیروی انسانی متناسب با افزایش تولید، افزایش پیدا خواهد کرد. برای رسیدن به مرز تولید یک میلیون و دویست هزار متر طبیعتاً باید جذب نیروی انسانی داشته باشیم. حتی نیروهایی که به دلیل مشکلات پیشتر از کارخانه رفته بودند اکنون علاقه‌­مند به بازگشت هستند.

تولید چهار برابری تا پایان 1403

امیدواریم در سال 1403 بتوانیم تولید را به مرز یک میلیون و هشتصد هزار متر مربع در ماه برسانیم. برای رسیدن به این مرز ما نیازمند حل مشکلات جذب منابع مالی در شرکت هستیم. اختلافاتی که بین سهام­دار و شرکت سازنده وجود دارد باعث شده است شرکت آپادانا سرام نتواند تسهیلات بانکی دریافت کند و این موضوع به روند توسعه آسیب جدی وارد می‌­کند. از جمله اقداماتی که باید صورت بگیرد و امیدواریم با حمایت صندوق بازنشستگی و هلدینگ آتیه صبا در این مسیر گام برداریم حل این اختلاف است تا بتوانیم میزان تولید را ظرف کمتر از دو سال نزدیک به چهار برابر کنیم.

سهم دو تا سه درصدی در بازار داخلی

در حال حاضر آپادانا سرام یکی از کارخانه‌­های گروه دوم تولید کاشی و سرامیک است. شرکت­‌هایی هستند که در گروه یک این صنعت به سر می­‌برند و محصولاتی با کیفیت بالاتر تولید می­‌کنند و ما نیز در بعضی محصولات به این گروه نزدیک هستیم. هدف‌­گذاری ما ورود به گروه یک تولید و ارائه­‌ی کاشی با بهترین کیفیت است. در حال حاضر ما سهمی در حدود دو تا سه درصد بازار داخلی را داریم.

صادرات شصت درصدی محصولات

در زمینه­‌ی صادرات نیز شرکت ما فعال است و بالای شصت درصد محصولاتمان صادر می­‌شود. بازار عمده­ی صادراتی­مان کشور عراق است و شبکه­‌های توزیع شرکت به طور مستقیم در این بازار به فعالیت مشغول است. ما حتی از عراق پروژه­ه‌ای بزرگ دولتی گرفته‌ایم و به عنوان نمونه در زمینه‌­ی ساخت یک شهرک مسکونی در کربلا به طور مستقیم ورود کرده­‌ایم و با حذف واسطه جنس را به دست خریدار می­‌رسانیم. همچنین در زمینه­‌ی بازسازی مدارس با دولت عراق مشغول همکاری هستیم. علاوه بر این در بازارهای آسیای میانه و به‌­ویژه روسیه مشغول به فعالیت شده­‌ایم و نیز در کشورهای حوزه­‌ی خلیج فارس به کشور عمان به عنوان یک بازار هدف نگاه می­‌کنیم و بازاری را در آن­جا برای محصولات خودمان شکل داده‌­ایم. کاشی و سرامیک وزن زیادی دارد و بازارهای آن به شکل عام منطقه‌­ای هستند. ما نیز در این زمینه با تمرکز بیشتری ورود داشته­‌ایم و تلاش­مان کسب سهم هر چه بیشتر در بازارهای منطقه است.

تنگناهای ناشی از انتقال ارز

یکی از مهم­ترین مسائل و مشکلات ما در زمینه‌­ی صادرات مسئله­‌ی انتقال ارز به کشور است. شرکت­‌های بزرگ نظیر پتروشیمی­‌ها و… در این زمینه دست بازتری دارند ولی شرکت­‌های کوچک و متوسط به دلیل مسائل و مشکلات بانکی با تنگنای قابل توجهی مواجه هستند. لازم است که دولت در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد و با امضای تفاهم­‌نامه‌­هایی با کشورهایی که بازار عمده­‌ی هدف محصولات صادراتی ایران هستند به صادرکنندگان کوچک­تر یاری برساند. ما در حال حاضر برای تأمین مواد اولیه مشکلات بسیاری داریم و همین مشکلات از جمله باعث کاهش نقدینگی کشور می­‌شود. ما در حال حاضر نمی­‌توانیم برای واردات مواد اولیه ال. سی.­های مدت­‌دار باز کنیم و این موضوع و موضوعات دیگری از این دست بسیار آسیب­‌رسان است.

میانگین قیمت کاشی ایران در بازارهای جهانی پایین است

ایران چهارمین تولیدکننده­ی کاشی و سرامیک در دنیاست اما به این دلیل که استراتژی جامع این صنعت هنوز تدوین نشده است، ما از منظر قیمت فروش در بازارهای بین‌­المللی نتوانسته‌­ایم هم­پا با رقبا پیش برویم. میانگین قیمت کاشی و سرامیک ایران در بازارهای جهانی 2 تا 4 دلار است، در صورتی که کاشی و سرامیک ترکیه به قیمت 7 تا 8 دلار به فروش می‌­رسد و میانگین قیمت رقبای اروپایی ما در حدود 15 یورو است. دلیل این ضعف، نقصان­‌های ما در بحث تولید است که با یک استراتژی صحیح می­‌توان آن را جبران کرد. ما چرخه­‌ی تولید کاشی و سرامیک را در ایران تکمیل نکرده‌­ایم و به همین دلیل در بخش­‌هایی نیازمند واردات مواد اولیه هستیم، در صورتی که امکان بومی‌­سازی تمامی اجزای چرخه­‌ی تولید در ایران وجود دارد. از سوی دیگر سوبسیدهایی که در بحث واردات به دلیل تفاوت قیمت دلار وجود دارد، باعث می‌­شود که مسئله‌­ی واردات در این صنعت سودآور و انگیزه‌­بخش باشد و همین موضوع باعث می­‌شود که عرصه‌­های تولیدی این صنعت با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه باشد.

ضعف­‌های ناشی از فقدان استراتژی

خاک مورد نیاز برای تولید کاشی و سرامیک داخلی است و لعاب آن نیز در داخل تولید می­‌شود اما بخشی از مواد اولیه­‌ی لعاب وارداتی است. شاید درصد مواد اولیه­‌ی وارداتی کم باشد اما این مواد وارداتی ارزش بالایی دارند. شاید اگر پنج درصد مواد اولیه وارداتی باشد، ارزش این مواد وارداتی به اندازه‌­ی پنجاه درصد کل مواد مورد نیاز تولید کاشی و سرامیک باشد. در استراتژی جامع صنعت کاشی و سرامیک برای انگیزه‌­بخشی در زمینه­‌ی تولید مواد اولیه‌­ای که اکنون وارد می‌­شود باید تشویق­‌ها و انگیزه‌­بخشی­‌هایی صورت بگیرد و به دلیل فقدان این استراتژی در حال حاضر انگیزه­ای برای ورود به این بخش­ها وجود ندارد و به همین دلیل زنجیره تکمیل نمی­‌شود. در دنیا امکان­‌پذیر نیست که همه­‌چیز را در یک کشور ساخت و تبادل اقتصادی جزء لاینفک اقتصاد است، ولی می‌­شد که بخش قابل­‌توجهی از این مواد را در داخل تولید کرد. یکی از مسائل و مشکلات ما این است که متولی مشخصی برای صنعت کاشی و سرامیک نداریم. هر بخش از یک زاویه به این صنعت نگاه می‌­کند و عدم وجود یک متولی باعث می­‌شود نتوانیم به استراتژی واحد برسیم. اولین گام در مسیر رسیدن به استراتژی مشخص شدن یک متولی واحد برای سیاست­گذاری در این صنعت است.