فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

مهدی آل‌­ابراهیم مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران | قوام مدیریت با دوام مدیریت امکان‌پذیر است

انبارداری و ارائه­‌ی خدمات گمرکی یکی از بازوهای اساسی رشد تولید در کشور است که توجه ویژه به آن می­‌تواند در مسیر جهش تولید نقشی اساسی ایفا کند. شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با بیش از 60 سال سابقه­‌ی خدمت در زمینه­‌ی انبارداری و ارائه­‌ی خدمات گمرکی به عنوان یک شرکت سهامی عام تا پیش از سال 1378 به عنوان زیرمجموعه‌­ی وزارت اقتصاد و دارایی مشغول به فعالیت بود و پس از آن بر مبنای تدابیری که اندیشیده شد، سهام آن به وزارت رفاه انتقال یافت و زیرمجموعه‌­ی صندوق بازنشستگی کشوری شد. مهدی آل‌ابراهیم مدیرعامل 45 ساله‌­ی این شرکت که از نه ماه پیش این مسئولیت را بر عهده گرفته است، در گفت­‌وگو با مدیران نیوز از گام­‌هایی که در مسیر تحول خدمات‌­رسانی در این شرکت برداشته شده می­‌گوید.

نود درصد سهم در حوزه­‌ی هوایی و شصت درصد در حوزه‌­ی زمینی

هم‌­اکنون شرکت انبارهای عمومی در بیش از 60 نقطه­‌ی کشور به ارائه­‌ی خدمات انبارداری و گمرکی مشغول است و می­‌توان گفت در تمامی نقاط مرزی و برخی نقاط در مناطق مرکزی کشور به فعالیت می­‌پردازد. شرکت 13 شرکت و 45 شعبه­‌ی زیرمجموعه دارد. اساس شرکت خدمات‌رسانی در حوزه­‌ی زمینی بوده است و بالغ بر شصت درصد ظرفیت بازار در این حوزه توسط شرکت انبارهای عمومی پوشش داده می‌­شود و در سال حاضر دو درصد دیگر از سهم بازار حوزه­‌ی زمینی را نیز به خود اختصاص دادیم. از سال 1387 پس از ورود به صنعت حمل­‌ونقل هوایی، شرکت نود درصد کار خدمات گمرکی و تخلیه و بارگیری و انبارداری و حفاظت و ایمنی کالا از مرزهای هوایی را برعهده دارد.

در حوزه­‌ی خدمات دریایی فعال خواهیم شد

شاید بشود گفت نقطه ضعف این مجموعه­‌ی بزرگ خدماتی حضور کم­رنگ­‌تر در حوزه­‌های بندری و دریایی است. شرکت از اوایل دهه­‌ی نود با آغاز به فعالیت در بندر لنگه و بندر امام خمینی به خدمت‌­رسانی در زمینه­‌ی حمل­‌ونقل دریایی ورود کرده است و از آنجا که هشتاد درصد بار کشور از مسیرهای دریایی منتقل و جابه‌­جا می‌­شود سرمایه‌­گذاری و تمرکز در این حوزه بسیار مهم است. در حال حاضر، به خلاف حوزه­‌های خدمات زمینی و هوایی، ما در حوزه‌­ی خدمات دریایی حضور پررنگ و موثری نداریم و تمرکزمان بر گسترش حضور در این حوزه است.

ساختار شرکت تغییر می­‌کند

دلیل اصلی حضور کم­رنگ‌­تر شرکت در حوزه­‌ی خدمات دریایی را می­‌توان به وضعیت مناسب مالی شرکت در حوزه‌­ی خدمات زمینی و هوایی مرتبط دانست. از آنجا که شرکت با فعالیت در این دو حوزه همواره شرکتی سودده بوده است، این موضوع که مدیران به اهمیت فعال کردن امکان­‌ها و پتانسیل­‌های جدید به اندازه‌­ی کافی توجه نکرده‌­اند چندان به چشم نیامده است و توسعه چندان مورد توجه شرکت نبوده است. ما اعتقاد داریم که باید با توجه و تمرکز جدی به سمت حوزه‌­ی حمل‌­ونقل دریایی و بندری حرکت کرد و حتی برای حضور هر چه بهتر در این حوزه، در حال ایجاد تغییراتی در ساختار شرکت نیز هستیم. در حال حاضر ما در حال تدوین برنامه‌­ی راهبردی برای حضور در بخش خدمات بندری هستیم و در این زمینه رقبای بسیار قدرتمندی نیز داریم. پس از تدوین استراتژی شرکت برای حضور در حوزه­‌ی بندری می­‌توان چشم­‌انداز حضور در این بخش و سهمی که شرکت در این بازار می‌­تواند کسب کند و چگونگی به دست آوردن این سهم را شناسایی کرد. یکی از مهم­‌ترین برنامه­‌های من این است که روزی که می­‌خواهیم شرکت را به مدیریت بعدی تحویل دهیم، تناسبی در سبد بازار ما میان خدمات زمینی، هوایی و دریایی برقرار باشد.

بین سودآوری و مسئولیت اجتماعی ما انطباق وجود دارد

در حال حاضر بالغ بر دو هزار نیرو در شرکت مشغول به فعالیت هستند که اکثریت این افراد در مناطق مرزی و محروم کشور به خدمت­‌رسانی مشغول هستند. از اساس یکی از دلایل من برای پذیرش مسئولیت شرکت همین موضوع بود که ما در مناطق مرزی و محروم به فعالیت مشغولیم و پایداری و ثبات این مجموعه در نهایت می­‌تواند سهمی در امنیت­‌بخشی به کشور داشته باشد. این موضوع که سودآوری شرکت با مأموریت­‌های اجتماعی آن هماهنگی و انطباق دارد از جمله لذت­‌بخش‌­ترین وجوه فعالیت در کشور است. در حال حاضر ما مشغول به گسترش فعالیت شرکت در مرز پاکستان هستیم و این موضوع هم به امنیت­‌بخشی برای آن منطقه­‌ی مرزی منجر خواهد شد و هم از منظر شاخص­‌های اقتصادی برای شرکت و سهام­دارانش که بازنشستگان عزیز هستند سودآوری خواهد داشت. اگر بتوانیم حتی بیست تا سی اشتغال در آن منطقه که هیچ­گونه فعالیت اقتصادی­‌ در آن انجام نمی‌­شود ایجاد کنیم، وابستگی مرزنشینان به حیات اقتصادی مملکت را بیشتر می­‌کنیم و در واقع به ثبات و امنیت کشور یاری می­‌رسانیم.

هشت شعبه‌­ی تازه در دست احداث است

در حال حاضر ما در سطح کشور 43 شعبه­‌ی زمینی و دو شعبه­‌ی هوایی داریم. امیدواریم در آینده­‌ی نزدیک سومین شعبه­‌ی هوایی ما در فرودگاه اصفهان افتتاح شود و در زمینه­ی گسترش شعبه­‌های زمینی هم مشغول رصد و امکان­‌سنجی هستیم. در برنامه­‌ی ما تأسیس پنج شعبه­‌ی زمینی دیگر در یک سال پیش رو گنجانده شده است. علاوه بر این، طرح مطالعاتی افتتاح دو شعبه‌­ی بندری نیز در حال انجام است.

تا پایان سال سه انبار دمایی در تهران افتتاح می­‌شود

برنامه­‌هایی که ما برای شرکت داریم چند محور را شامل می­‌شود. در محور توسعه توجه به ظرفیت­‌ها و امکان­‌های موجود و مولد کردن این امکان­‌ها از جمله فعالیت­‌های مورد توجه ماست. به عنوان نمونه، یکی از سودآورترین وجوه فعالیت شرکت، انبارهای دمایی است. ما در تهران این امکان را داشتیم و داریم که انبارهای دمایی خود را گسترده کنیم که در این زمینه فعالیتی صورت نگرفته بود و من تلاش کردم روند ساخت و افتتاح این انبارها تسهیل و تسریع شود و تا پایان سال سه انبار دمایی در شرکت­‌های ما در تهران افتتاح خواهد شد.

ماشین‌­آلات شرکت را نوسازی می­‌کنیم

از دیگر وجوه توسعه­‌ای مدنظر ما، نوسازی ماشین‌­آلات است. در بیست سال گذشته شرکت تنها دو جرثقیل خریداری کرده بود و باید توجه داشت که جرثقیل در حوزه­‌ی لجستیک و خدمات انباری از وسایل بسیار مهم است. با حمایتی که از سوی بنگاه­‌های بالادستی یعنی هلدینگ آتیه صبا و صندوق بازنشستگی از ما صورت گرفت، قرارداد خرید بیست جرثقیل سنگین را امضا کردیم و امیدواریم در چهار ماه آینده این جرثقیل­ها که خرید آن­ها یک هزار میلیارد تومان هزینه داشته به مجموعه اضافه شود. علاوه بر آن در شش ماه گذشته بالغ بر 37 لیفتراک به مجموعه اضافه کرده­‌ایم.

تجمیع فعالیت‌­های خدماتی هلدینگ

با تأکیداتی که هلدینگ آتیه صبا و صندوق بازنشستگی دارند، مقرر شده است دیگر شرکت­‌های زیرمجموعه‌­ی هلدینگ و صندوق که در حیطه­‌ی فعالیت تخصصی ما مشغول به فعالیت هستند، به شرکت خدمات الحاق شوند. دستورات لازم برای انجام این کار ابلاغ شده است و کارهای مطالعاتی آن نیز صورت گرفته و امیدواریم طی ماه­‌های آینده و در همین سال مالی این مهم عملی شود تا ما با توان بیشتری به فعالیت مشغول شویم.

افزایش صد در صدی درآمد

در حال حاضر درآمد شرکت خدمات در شش ماه‌ه­ای که از سال مالی گذشته است به میزان صد در صد نسبت به شش ماهه‌­ی سال مالی گذشته افزایش یافته. ما نسبت به بودجه­‌ی ابلاغی سهام­دار عمده و میزان درآمدی که موظف به کسب آن بوده‌­ایم صد و چهل و نه درصد جلوتریم و می‌­شود این نوید را داد که تا پایان سال مالی، از منظر سود ما به باشگاه هزار میلیاردی­‌ها وارد می‌­شویم. اگر میزان درآمد لازم برای پرداخت مطالبات بازنشستگان عزیز چیزی در حدود دویست و چهل تا دویست و پنجاه همت باشد، ما در این سال مالی یک همت از این میزان را تأمین خواهیم کرد ولی این تنها بخشی از ظرفیت شرکت است و امیدواریم با اجرای طرح­‌های توسعه‌­ای در سال­‌های آینده میزان سوددهی شرکت به شکل چشم­گیری افزایش پیدا کند.

تقویت نظارت داخلی و شفافیت

یکی دیگر از محورهای برنامه‌­ی ما در مدت زمان تقریباً نه ماهه در مجموعه، توجه به مقوله­‌ی کنترل­‌های داخلی در شرکت است. در این زمینه ما حسابرسی داخلی را تقویت کرده‌­ایم و به آن استقلال بخشیده‌­ایم. کمیته‌­ی حسابرسی بسیار حرفه­‌ای و فعال ما در این مدت بالغ بر ده بار جلسه گذاشته است همه چیز را زیر نظر دارد. یکی دیگر از اقدامات ما در این زمینه پیاده­‌سازی سامانه‌­ی عملیاتی شرکت بود که اقدامات مقدماتی آن پیشتر انجام گرفته بود ولی از اردیبهشت ماه در روند اجرایی قرار گرفت. این سامانه به سامانه­‌ی جامع انبارهای کشور، سامانه‌­ی گمرک، سامانه‌ی بیمه­‌ی مرکزی و… متصل است و در شفاف­‌سازی و تسهیل فعالیت­‌های ما نقش موثری ایفا می­‌کند. علاوه بر این در تغییر ساختار، معاونت نظارت بر شرکت­‌ها را نیز به مجموعه اضافه می‌­کنیم تا نظارت مالی بر همه­‌ی اجزای مجموعه تقویت شود. در مسیر افزایش شفاف­‌سازی در پی این هستیم که امکان ورود شرکت به بورس را هم فراهم کنیم. در این میان ابتدا شرکت‌­های زیرمجموعه را برای ورود به بورس آماده خواهیم کرد تا بعدتر بتوانیم شرکت مادر را نیز وارد بورس کنیم تا فعالیت‌­های شرکت در شفافیت کامل صورت بپذیرد.

برای مولدسازی دارایی‌­ها فعالیت می­‌کنیم

میزان دارایی شرکت حدود سی هزار تا شصت هزار میلیارد تومان ارزیابی می­‌شود. اگر از من به عنوان یک کارشناس بپرسید با توجه به سود هزار میلیارد تومانی­‌ای که امسال حاصل خواهد شد میزان دارایی به سود این شرکت چگونه است خواهم گفت در مقایسه با دیگر شرکت­‌هایی از این دست عالی است. بخش اعظم دارایی ما شامل دو زمین یکی در شهریار و دیگری در غرب تهران واقع شده است. شرکت ما در شهریار شرکت بسیار سوددهی است اما به نظر می­‌رسد این شرکت همین میزان سوددهی را در جایی دیگر با ارزش مادی کمتر هم می­‌تواند ارائه بدهد. ما به مدیریت این شرکت ابلاغ کرده‌­ایم برای جابه­‌جایی شرکت برنامه به ما ارائه دهند تا بتوانیم زمین شصت هکتاری این شرکت را به شرکت مولدتری مورد بهره‌­برداری قرار دهیم و تناسب میان دارایی و سود شرکت را افزایش دهیم. علاوه بر این گونه از مولدسازی، ما در پی مولدسازی سرمایه‌­ی معنوی خود نیز بوده‌­ایم. از جمله­ اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است تجمیع حساب­‌های مالی شرکت در بانک رفاه کارگران که بانک زیرمجموعه‌­ی وزارت تعاون است بوده است. با این اقدام سود حاصل از رسوب ریال در مجموعه­‌ی وزارت رفاه مورد بهره‌­برداری قرار خواهد گرفت و در کنار آن ما از تسهیلات بانک رفاه به خوبی بهره خواهیم برد. علاوه بر این، بیمه­‌های شرکت که بیشتر در زمینه­‌ی آتش­‌سوزی هستند را نیز به بیمه­‌ی ملت که آن نیز زیرمجموعه­‌ی وزارت رفاه است منتقل کردیم و از این مسیر در یک سال مالی بالغ بر سه هزار میلیارد ریال سود وارد مجموعه­‌ی صندوق بازنشستگی کشوری می‌­کنیم.

به دنبال سهم‌­بری عادلانه کارگران از درآمد هستیم

در ابتدای حضور ما بالغ بر یک سوم کارکنان ما با شرکت­‌های پیمان­کاری قرارداد داشتند. ما در یک اقدام برای تحقق عدالت اجتماعی در سطح شرکت، کل این نیروهای پیمان­کاری را به شرکت مادر متصل کردیم و این افراد وارد طرح طبقه­‌بندی مشاغل شدند و حقوق­شان افزایش پیدا کرد بدون آنکه هزینه‌ی اضافه‌­ای به مجموعه تحمیل شود. میزان افزایش حقوق این پرسنل با سرانه­‌ای که ما به شرکت‌های پیمان­کاری برای ارائه‌­ی خدماتی که گاه کیفیت مناسب را نداشتند می­‌پرداختیم برابر بود. همچنین در زمینه­‌ی امور رفاهی ما بر مبنای الگوی سهم­‌بری عادلانه از درآمد برای کارگران که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود را مدنظر قرار دادیم و علاوه بر آن در مقوله‌­ی بیمه، به عنوان آفر انتقال بیمه‌­های آتش­‌سوزی به بیمه­‌ی ملت، برای کارگران مجموعه بیمه‌­ی تکمیلی بدون سقف فراهم کردیم که باعث رضایت آنان شد.

تدابیری برای کنترل رسوب کالا در گمرک

در حوزه‌­ی انبارداری ما از ظرفیت وجود انبارهای متعدد در سطح کشور استفاده کردیم و برای کم کردن از رسوب کالا در انبارها با مشتریان عمده‌ی شرکت یعنی ایران­‌خودرو و سایپا تفاهم‌­نامه‌­ای امضا کردیم تا اجناس وارد شده به گمرک این شرکت‌­ها طی یک ترانزیت داخلی به انبار شرکت در شهریار منتقل شود و به این شکل هم میزان رسوب کالا و هم هزینه‌­ی حمل و نقل و جابه­‌جایی و هزینه­‌های جانبی دیگر به­‌طور چشم­­گیری کم شده است. این رویکرد یکی از اقداماتی است که ما در مسیر تسهیل تولید انجام داده‌­ایم و بنا داریم با شرکت­‌های دیگر و از جمله شرکت ملی کشتی­رانی نیز در زمینه‌­ی ترانزیت داخلی اجناس و انجام کارهای گمرکی در گمرک­‌های داخلی نظیر گمرک شهریار تفاهم‌­نامه امضا کنیم.