فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

علی بنیادی نائینی عضو هیأت عامل و معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی | ساخت بازارهای نوظهور، کلید توسعه صنعت بیمه

دکتر علی بنیادی نائینی عضو هیأت عامل و معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران، مدیری تحول‌خواه، جسور در تصمیم‌گیری و توسعه‌گرا در ارائه راه حل‌های عملی و نتیجه‌بخش برای توسعه، در ۱۸ ماه خدمت خود در بیمه مرکزی، در جایگاه نهاد ناظر صنعت بیمه کشور، با اعتقاد به خرد جمعی، اهمیت دادن به تجربه‌ها و دست‌آوردهای موجود و نظرخواهی و مشورت با صاحب نظران تراز اول خانواده بزرگ صنعت بیمه، طرحی نو و قابل اجرا برای توسعه صنعت عظیم بیمه درانداخته است: « تمرکز روی نوآوری و ساخت بازارهای نوظهور » دکتر بنیادی در گفت‌و‌گویی با «مدیران نیوز» به مناسبت ۱۳ آذر روز ملی بیمه، درباره این طرح نوسعه‌ای و راه‌های عملی کردن آن و دیگر مسائل صنعت بیمه ایران، مطالبی شایان دقت و توجه بیان کرده است.خواندن مشروح این گفت‌و‌گو را به فعالان بیمه و دغدغه‌مندان توسعه ایران توصیه می‌کنیم.

ضریب نفوذ بیمه در بین کشورهای منطقه

برای سنجش ضریب نفوذ صنعت بیمه در اقتصاد کشور باید به آمارهایی که در زمینه­‌ی جی. دی. پی. کشور ارائه می‌­شود مراجعه کرد و میزان حق بیمه­‌ی تولیدی به آمار جی. دی. پی. را سنجید. از آن­جا که در کشور ما شاخص جی. دی. پی. را بر مبنای محاسبات آماری دو مرجع یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران سنجیده می­‌شود و هر یک از این دو مرجع آمار متفاوتی را ارائه می­‌دهند، سنجش دقیق ضریب نفوذ صنعت بیمه با مسائل و شبهاتی روبه­‌روست ولی در شرایط فعلی باید گفت ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور ما نسبت به کشورهای منطقه وضعیت مناسبی دارد. ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشورهای توسعه یافته شاخص هفت یا هشت را نشان می­‌دهد و این شاخص در کشورهای در حال رشد دو و نیم تا سه است. در کشور ما ضریب نفوذ صنعت بیمه یک ممیز هشتاد و دو صدم است و این آمار اگر چه در منطقه ایران را جزو کشورهای شاخص قرار می­‌دهد ولی نسبت به آمار سالیان پیش خودمان میزانی از افت را نشان می­‌دهد.

حق بیمه­‌ی شخص ثالث هم­پا با تورم رشد نکرده است

ضریب نفوذ صنعت بیمه به طور مستقیم با افزایش حق بیمه­‌ی تولیدی و به عبارت دیگر افزایش فروش بیمه ارتباط دارد. در سال­‌های گذشته بیمه­‌ی مرکزی نرخ‌گذاری خدمات بیمه­‌ای را به شرکت­‌های بیمه سپرده است ولی باید توجه داشت که در صنعت بیمه دو رشته­‌ی بیمه­‌ی شخص ثالث و بدنه و همچنین بیمه‌های درمانی نزدیک به هفتاد درصد سبد فعالیت شرکت­‌های بیمه‌­ای را به خود اختصاص داده است و در این میان شرکت‌­های بیمه­‌ای اجازه­‌ی نرخ­گذاری آزادانه بر بیمه‌­ی شخص ثالث را ندارند و شورای عالی بیمه نرخ این رشته را تعیین می­‌کند. در سال گذشته با وجود افزایش پنجاه درصدی نرخ دیه، بنا به تشخیص شورای عالی بیمه و با در نظر گرفتن شرایط آحاد مردم عزیز کشور، نرخ بیمه سی درصد رشد داشت و به عبارت دیگر نرخ بیمه هم­پا با نرخ تورم رشد نکرده است و یکی از دلایل کاهش ضریب نفوذ بیمه همین امر است.

صنعت بیمه باید به آحاد مردم توجه ویژه­‌تری داشته باشد

یکی از راهکارها برای کنترل مسئله‌­ی کاهش ضریب نفوذ بیمه، ایجاد تناسب میان نرخ دیه و نرخ بیمه­‌ی شخص ثالث است. یک راهکار دیگر و شاید مهم­‌تر تلاش برای رواج هر چه بیشتر بیمه­‌گذاری در میان آحاد مردم است. شرکت­‌های بیمه در حال حاضر توجه ویژه‌­ای به مشتریان بزرگ و نهادها و شرکت­‌های کلان دارند، توجه به زیرمجموعه­‌های این شرکت­‌ها و نیز دیگر آحاد مردم نیز برای افزایش ضریب نفوذ بیمه ضروری است. به عبارت دیگر نظام بیمه­‌گری خرد باید در کنار نظام بیمه­‌گری کلان مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

کم‌کاری بیمه مرکزی 

نود درصد خانه­‌های ایرانیان بیمه­‌ی آتش­‌سوزی ندارند و این امر به ضعف ما در فرهنگ­‌سازی در این زمینه بازمی­‌گردد. ما در حال حاضر صندوقی برای بیمه­‌ی ساختمان داریم که در حد اندکی خانه‌­های آحاد جامعه را در برابر حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله تحت پوشش قرار می­‌دهد اما توجه مردم به بیمه­‌هایی در زمینه‌­ی حوادث طبیعی تقریباً صفر است. تجربه نشان می­‌دهد کسانی در خط مقدم خرید بیمه­‌هایی نظیر بیمه‌­ی آتش‌­سوزی هستند که یک بار از آتش‌­سوزی ساختمان آسیب دیده‌­اند و صدمات مالی خورده‌­اند. این موضوع اصلاً مطلوب نیست. چرا پس از درگیر شدن با آتش­‌سوزی باید متوجه اهمیت بیمه‌ی آتش‌­سوزی شویم؟ به گمان من صنعت بیمه و به‌­طور مشخص رگولاتور و تنظیم­‌گر صنعت بیمه در این زمینه کم­‌کاری داشته است و نتوانسته به خوبی اهمیت موضوع بیمه‌هایی نظیر آتش­‌سوزی، حوادث طبیعی و بیمه­‌ی مسئولیت ساختمان و دیگر رشته‌های بیمه‌ای را به مردم معرفی کند. توسعه‌­ی فرهنگ بیمه باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و در این زمینه نهادهای مختلفی باید فعال شوند. بیمه­‌های زندگی در دنیا از مهم­‌ترین شاخص­‌ها در سبد شرکت­‌های بیمه­‌گذار هستند و در ایران نیز ما چاره‌­ای جز افزایش آگاهی عمومی برای توجه بیشتر به این نوع بیمه‌­ها نداریم.

به‌­روزرسانی قوانین مادر صنعت بیمه

در برنامه­‌ی ششم توسعه هدف­‌گذاری­‌ برای افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه در نظر گرفته شده بود که از همان ابتدا مشخص شده بود رسیدن به آن هدف قابل حصول نیست. در برنامه­‌ی هفتم هدف­‌گذاری افزایش ضریب نفوذ عدد پایین­‌تری را مورد توجه قرار داده است. در این قانون مباحث مربوط به بیمه­‌های کشاورزی، سلامت،درمان و… در کنار بیمه‌­های بازرگانی و بیمه‌­های تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و ما از نظر قانونی در این زمینه با مشکلی مواجه نیستیم ولی ما نیازمند به روزرسانی قانون بیمه مصوب 1316 و قانون تأسیس مصوب 1350 هستیم و بیمه­‌ی مرکزی در این زمینه باید فعال باشد و در مجمع امسال بیمه­‌ی مرکزی به‌روزرسانی قوانین مادر صنعت بیمه در تکالیف ما لحاظ شده است. در این زمینه هم دولت و هم انشاالله مجلس محترم با ما همراهی خواهند داشت. قوانین ما از ظرفیت­‌های جدید مالی بهره نبرده‌­اند. به عنوان نمونه ما در زمینه­‌ی صدور اوراق بهادار برای تأمین مالی صنعت بیمه با موانعی مواجه هستیم و این موانع به خاطر عدم پیش‌­بینی این ظرفیت در قانون تأسیس بیمه­­‌ی مرکزی پیش‌­بینی نشده است و به این دلیل ما اجازه­‌ی صدور اوراق را نداریم. در چنین شرایطی ما نیازمند اصلاح قانون هستیم تا بتوانیم ظرفیت­‌های صنعت بیمه را آزاد کنیم. جمع‌­بندی بزرگان صنعت بیمه نیز این است که ما نیازمند افزایش اختیارات قانونی در زمینه­‌های نظارتی هستیم. در قانون مربوط به بانک مرکزی این پیش‌­بینی صورت گرفته است که اگر بانکی دچار اعوجاج شد بانک مرکزی رأساً دخالت کند و اجازه ندهد این اعوجاج آسیبی به دارایی مردم برساند. در صنعت بیمه این اختیار برای نهاد نظارتی وجود ندارد و این امر آسیب­‌رسان است و باید برای آن چاره­‌اندیشی کرد. برای اصلاح ساختارها و اصلاح نظامات فی­‌مابین اجزای صنعت بیمه ما بدون شک نیازمند اصلاح قانون هستیم و این امر در دستور کار است.

صنعت بیمه با فن­آوری­‌های روز هماهنگ نیست

بخشی از عقب­‌ماندگی صنعت بیمه از منظر آیین­‌نامه­‌ای به دلیل سرعت تغییر صنعت بیمه است. در حال حاضر همان­‌گونه که مشتریان نظام بانکی توانایی این امر را دارند که با یک اپلیکیشن اکثر کارهای بانکی خود را انجام دهند، از نظام بیمه نیز این توقع می­‌رود که زمینه را برای بهره­‌گیری هر چه بیشتر از فن­آوری­‌های روز فراهم کند و این نیازمند آیین­‌نامه­‌های تازه است. این امر و امور دیگری از این دست، نیازمندی به آیین­‌نامه‌­های تازه را الزامی می­‌کند. از اساس در صنعت بیمه توجه به آیین­‌نامه‌­ها کم نبوده و یکی از دلایلی که دست­‌اندرکاران پیشین بیمه‌­ی مرکزی به سراغ اصلاح قانون تأسیس نرفته بودند استفاده از ظرفیت‌­های شورای عالی بیمه بوده که اجازه داشته است تا آیین­‌نامه‌­های جدید وضع کند. ولی باید توجه داشت پوشش آیین­‌نامه‌­ها سطح صنعت بیمه است. ما ناگزیر به جایی خواهیم رسید که برای درگیر کردن دیگر نهادهای مالی در زمینه‌­ی رفع مسائل صنعت بیمه به تغییر در قوانین نیازمند باشیم و این امر اکنون مدنظر ماست.

الزام نظارت و مطالعه در تدوین آئین­‌نامه­‌ها 

شورای عالی بیمه در حال حاضر رویکرد جدیدی به مسئله‌­ی تدوین آئین­‌نامه‌­ها دارد. آئین‌­نامه­‌ها یا اصلاحی هستند و یا ابداعی و تأسیسی. در حال حاضر ما تصمیم گرفته‌­ایم برای آئین­‌نامه‌­های اصلاحی دو پیوست به صورت ضمیمه تهیه کنیم. یکی پیوست حوزه­‌ی نظارتی که مغایرت­‌های آئین­‌نامه را در عمل تشریح بکند. آئین­‌نامه­‌های که بنا بر نظر حوزه‌­ی نظارتی مغایرت کمی در زمینه­‌ی اجرا دارند آئین‌­نامه­‌هایی نیستند که نیازمند اصلاح باشند ولی آئین­‌نامه­‌ای که در عمل تا شصت یا هفتاد درصد اجرایی نمی­‌شود و ما نمونه‌­هایی از این دست را داشته‌­ایم، آئین­‌نامه‌­ی مشکل­‌داری است و باید اصلاح شود. پیوست دیگر که با آئین‌نامه‌­های اصلاحی باید همراه باشد پیوست مطالعاتی است. ما باید بدانیم در زمینه‌­ای که قرار است اصلاحی صورت بگیرد چه ترتیباتی در دنیا برقرار است و روند به چه شکلی دنبال می­‌شود. در آئین‌­نامه­‌های ابداعی نیز حتماً یک گزارش مطالعاتی قوی باید ضمیمه‌­ی آئین­‌نامه­‌ی پیشنهادی باشد تا تصمیم­‌گیری­‌ها در خلاء صورت نگیرد. ما در تصمیم­‌گیری به استفاده‌­ی جدی به خرد جمعی اعتقاد ویژه‌­ای داریم. ما فراتر از کارشناسان بیمه­‌ی مرکزی، یا کارشناسان صنعت بیمه، در تصمیم­‌گیری درباره­‌ی آئین‌­نامه‌­ها از تمامی ذی­نفعان و کارشناسان بهره می‌­بریم. آئین­‌نامه‌­ای که قرار است نظام مالی کشور را تحت تأثیر قرار دهد باید در جلساتی با ذی­نفعان طرح شود و نظرات آن­ها در شکل­‌گیری‌­اش مدنظر قرار بگیرد و فراتر از آن ما پیش‌­نویس آئین‌­نامه را روی سایت بیمه­‌ی مرکزی می­‌گذاریم تا هر کسی در هر کجایی هر نظری که درباره‌­ی آن داشت با ما در میان بگذارد و از نظرات قابل استفاده، حتماً استفاده می­‌کنیم. پس از تصویب آئین­‌نامه نیز جنبه­‌ی تبیینی آن را مدنظر قرار می­‌دهیم و به طور جدی و عمیق ابعاد آئین­‌نامه را برای ذی­نفعان تبیین می­‌کنیم و پس از طی این مراحل است که به اجرا و نظارت بر اجرا می­‌رسیم. این روند به طور نمونه در مورد آئین­‌نامه‌­ی سرمایه­‌گذاری در صنعت بیمه طی شد و ما توانستیم آئین‌­نامه­‌ی سرمایه­‌گذاری­‌مان را مطابق شرایط جدید بهبود ببخشیم.

ساخت بازارهای نوظهور در صنعت بیمه

از ابتدایی که من توفیق داشتم به عنوان معاون طرح و توسعه در بیمه­‌ی مرکزی مشغول باشم، با همراهی دوستانمان در پژوهشکده صنعت بیمه مطالعاتی را برای شکل دادن به تحول در صنعت بیمه آغاز کردیم و در اولین گام مطالعاتی که پیشتر در این زمینه صورت گرفته بود را مورد بررسی قرار دادیم. در این مسیر از همراهی تمام دست­‌اندرکاران صنعت بیمه هم بهره بردم و حتی در پیام تبریک نوروزی امسال به دست­‌اندرکاران صنعت بیمه از آن­ها خواستم بگویند که اگر جای من بودند چه می‌­کردند. از این مسیر و مسیرهایی شبیه این دانش زیسته­‌ی دست­‌اندرکاران صنعت را هم گرفتیم و بعد از آسیب­‌شناسی به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت اقیانوس آبی حرکت کنیم. اقیانوس آبی به معنای ساخت بازارهای نوظهور و تمرکز بر نوآوری. در این زمینه تمرکز کردیم و در حوزه­‌ی نوآوری اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

شبکه‌­سازی نخبگانی نیروی انسانی در توسعه صنعت بیمه 

یکی از مهم‌­ترین چالش­‌های ما در حوزه­‌ی نیروی انسانی است. نیروی انسانی متخصص ما کوچ می‌­کند و فاصله­‌ای که بین دانشگاه و صنعت بیمه وجود دارد باعث می­‌شود فارغ‌­التحصیلان رشته­‌های مرتبط با صنعت بیمه در این صنعت مشغول به کار نشوند. از سوی دیگر نسل­‌های پیشین صنعت بیمه در دوره­‌های بین‌المللی و نزد اساتید مبرز جهانی کسب علم کرده بودند و هنگامی که من نزد بزرگان این صنعت که تجربه­‌ی حضور در دوره‌­های بین‌­المللی آموزش بیمه را داشته‌­اند می­‌نشینم، می­بینم که دغدغه‌­ی اصلی آن­ها شکل دادن به نسل آینده‌­ی صنعت بیمه است. این شکاف باید پر شود و ما در این زمینه به شکل جدی باید فعال شویم. بر این پایه ما دو مدرسه­‌ی حکمرانی و مدرسه­‌ی کسب و کار را شکل داده‌­ایم. ما در مدرسه­‌ی کسب و کار اساتید مبرز در مباحث حقوقی، بین‌المللی و… را به کمک فراخوانده‌­ایم تا ضعف آموزشی ما در زمینه­‌ی مباحث حقوقی، دعواهای بین­‌المللی، مباحث مالی و غیره را پوشش بدهند. در مدرسه‌ی کسب و کار ما از دانشگاه­‌های مختلف بر مبنای فیلترهای علمی مشخص دانشجویان مستعد را جذب و ثبت‌­نام کرده­‌ایم و از بزرگان صنعت خواهش کرده‌­ایم تا در زمینه­‌ی آموزش این استعدادها و انتقال تجربه به آن­ها به ما یاری برسانند. دوره­‌های آموزشی فشرده و شبانه‌­روزی ما برای آموزش نیروی انسانی­‌ای که به صنعت بیمه تزریق خواهد شد با هدف معرفی ظرفیت صنعت بیمه به نیروهای مستعد و دانشگاه‌­ها مورد توجه قرار گرفت. این کار به تازگی آغاز شده و از آغاز آن تنها دو ماه می­‌گذرد اما به زودی ثمره‌­ی آن را در صنعت بیمه خواهیم دید. هدف ما شبکه‌­سازی نخبگانی و ایجاد اتصال بین نخبه‌­های درون صنعت بیمه با نخبه­‌های بیرون این صنعت است. در این زمینه به طراحی کلینیک‌­های سیاست­گذاری را در دستور کار قرار داده­‌ایم و این کلینیک‌ها حتی در همین مدت کوتاه هم در نحوه­‌ی نگاه ما به مسائل تاثیر گذاشته است. با این شیوه هم نهاد تنظیم‌گر ظرفیت خود را افزایش می­‌دهد و هم نخبگان بیرونی با ظرفیت­‌های ما آشنا می­‌شوند. در این کلینیک­‌ها مسائل صنعت بیمه طرح می­‌شود و بسته­‌های راه حل به مدیران این صنعت ارائه می­‌شود. در این مسیر مرکز نوآوری را راه‌اندازی کرده‌­ایم و آئین­‌نامه­‌های لازم برای توسعه‌­ی شرکت­‌های فن­آوری بیمه تدوین شده و در آستانه­‌ی تصویب است. این تعامل­‌ها و شبکه‌‎­سازی­‌ها به سرعت اثر جدی خود بر صنعت بیمه را نشان خواهد داد و در آینده حضور نیروی انسانی زبردست در صنعت بیمه توسعه پیدا خواهد کرد.

سیاست­‌گذاری با تجمیع داده‌های صنعت بیمه 

یکی از مسائل مرتبط با توسعه­‌ی صنعت بیمه لزوم توجه به مطالعات مبتنی بر فن­آوری داده است. از آن­جا که در صنعت بیمه داده­‌ها و اطلاعات حالت محرمانگی جدی دارند، حساسیت فراوانی در این زمینه وجود دارد. اما تجربه­‌ی من در دانشگاه نشان می­‌دهد که ما می­‌توانیم با بدون نام کردن داده­‌ها و استفاده­‌ی صرف از محتوای آن­ها در زمینه‌­ی سیاست­‌گذاری بیمه‌­ای گام‌­های رو به جلوی بسیاری برداریم. باید توجه داشت داده­‌های شرکت­‌های بیمه‌­ای فراتر از آن­که داده­‌ها و اطلاعات آن شرکت باشد، داده‌­های ملی است و می­‌تواند در زمینه­‌ی سیاست­‌گذاری­‌های ملی مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان نمونه اگر ما بتوانیم اطلاعات چند شرکت بیمه‌­ای را کنار هم بگذاریم می­‌توانیم نقاط حادثه­‌خیز در جاده‌­های کشور را به دقت شناسایی کنیم و به راهداری کشوری اطلاع بدهیم تا فکری برای آن نقطه بکند. از این مسیر هم مردم منتفع می­‌شوند و هم در نهایت شرکت­‌های بیمه‌­ای هم نفع می­‌برند. یا اگر ما با در کنار هم قرار دادن داده‌­های درمانی شرکت­‌های مختلف بتوانیم متوجه شویم کدام دارو بیشترین مصرف را دارد می­‌توانیم این اطلاعات را به وزارت بهداشت منتقل کنیم تا در زمینه­‌ی سیاست­‌گذاری درمان کشور این موضوع را مدنظر قرار دهد. توجه به محرمانگی در مورد اطلاعات اساسی است اما امری نیست که چاره نداشته باشد.

نشان بلوغ صنعت با آزادسازی نرخ‌­گذاری

پس از آزادسازی قیمت­‌گذاری در صنعت بیمه مسائل و مشکلاتی پیش آمد که برخی بزرگان آن را به همین مقوله­‌ی آزادسازی منتسب کردند. باید توجه داشت که آزادسازی نرخ­‌گذاری نشان بلوغ یک صنعت است و اگر در زمینه­‌هایی ما با مسائلی مواجه هستیم نشان می‌­دهد در آن نقطه هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌ایم و این به معنای از بین بردن قاعده به طور کلی نیست. در این زمینه ما به شکل نقطه­‌ای چاره­‌اندیشی­‌هایی داشته­‌ایم و مثلاً در زمینه­‌ی برقراری تفاهم­‌های ارائه­‌ی خدمات بیمه‌­ی درمانی برای واحدهای بیش از بیست هزار بیمه شونده تصمیم بر این شد که حداقل نرخ بیمه‌­گذاری بر پایه‌­ی شرایط مشخص توسط یک کارگروه که از نهادهای مختلف از جمله بیمه­‌ی مرکزی نماینده‌­ای در آن هست صورت بگیرد و به این شکل از آسیب­‌های احتمالی جلوگیری شود.

تغییر موضع از منفعل به فعال در مناسبات بین­‌المللی 

در مناسبات بین­‌المللی صنعت بیمه به دنبال تغییر موضع از منفعل به فعال هستیم. این تغییر موضع به معنای پیشگام شدن برای ایجاد تعامل با کشورها و نهادهای بین­‌المللی است که ظرفیت همراهی با ما را دارند. به عنوان نمونه اگر در کشورهای اسلامی همسایه از ظرفیت بیمه­‌های اسلامی نظیر تکافل کمتر استفاده می‌­شود ما شرکت­‌های بیمه‌­ای را تشویق می­‌کنیم با شرکت­‌های بیمه‌­ای آن کشورها وارد تعامل شوند و به آن­ها بیمه بفروشند. در زمینه­‌ی همراهی با نهادهای بین­‌المللی، شرکت در کنفرانس­‌ها، مشارکت فعال در زمینه­‌ی تصویب قوانین بیمه‌­ای بین­‌المللی هم فعال هستیم. اگر نقصانی هم وجود دارد با انعطاف بالا تلاش می­‌کنیم به سرعت مشکل را حل کنیم. به عنوان نمونه در مدت اخیر با نهادهای بیمه­‌ای بین‌­المللی در زمینه­‌ی کارت سبز به مشکل خوردیم. در این زمینه به سرعت در شورای عالی بیمه آئین­‌نامه­‌های لازم را تصویب کردیم و با حضور شرکت­‌های بیمه‌­ای که بیشترین سهم در بازار بیمه­‌ی شخص ثالث را دارند شرکتی با نام کارت سبز شکل دادیم تا زمینه‌­ی صدور این کارت فراهم شود و ما از حضور در بازارهای بین­‌المللی بیمه محروم نشویم. همچنین در زمینه‌ی مناسبت‌های مذهبی خاص و از جمله راهپیمایی اربعین در حال تدوین شرایط همکاری بین­‌المللی با کشور عراق هستیم تا افراد، اتومبیل­‌ها و موکب­‌ها با بیمه­‌نامه‌­ی کارآمد و معتبر در این همایش مذهبی شرکت کنند.

چشم‌­انداز رشد صنعت بیمه با بیمه‌­های زندگی 

به گمان من توجه به بیمه‌­های زندگی مسیر رشد صنعت بیمه است. در این مسیر پیوند خوردن بیمه­‌هایی نظیر بیمه­‌های مکمل بازنشستگی و… با مقوله‌­ی تورم مسئله‌­زا شده بود. تدوین آئین­‌نامه­‌ی تازه برای بیمه‌­های زندگی که این بیمه‌­ها را با صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری طلا و… پیوند می­‌زند و به تازگی ابلاغ شده است و نیز کمک­‌گیری از نظام بانکی برای ارائه‌­ی تسهیلات خرد به متقاضیان بیمه­‌ی زندگی، مسیری است که فرهنگ توجه به بیمه­‌های زندگی را در میان مردم گسترش خواهد داد. این مسیر می­‌تواند در رشد اقتصادی به همراه کاهش تورم نیز تأثیر اساسی داشته باشد.