بیمهی دانا یکی از شرکتهای قدیمی بیمهای در ایران است که اکنون در آستانهی پنجاه سالگی قرار دارد. این شرکت بیمهای در این پنجاه سال توانسته است با تمرکز بر مقولهی بیمههای درمانی به بزرگترین بیمهی بازرگانی فعال در بخش درمان تبدیل شود. با رضا جعفری مدیرعامل با تجربهی بیمهی دانا که بیش از سی سال است در صنعت بیمه فعالیت دارد دربارهی این شرکت و نیز وضعیت کنونی و چشمانداز آیندهی صنعت بیمه گفتوگو کردهایم.
کیفیت یا قیمت، مسئله این است
منطقی نیست که یک شرکت که بناست پذیرندهی ریسک صاحبان صنایع و دیگر مشتریان باشد، خود را در موقعیت ریسک قرار بدهد. از نظر من نرخشکنی در بازار شرکت بیمهای را در موقعیت ریسکی قرار میدهد و این کاری است که ما نمیتوانیم با شرکتی که نیم قرن سابقه دارد انجامش بدهیم و این سابقه را به خطر بیندازیم. از همین رو ما در بیمهی دانا از رقابتهای ناسالم و به طور مشخص نرخشکنی اجتناب میکنیم و روند کاری خود را بدون توجه به این رقابتها به پیش میبریم. به گمان من این روند بیش از همه برای بیمهگذاران یک تهدید بزرگ است و آنها نباید به خاطر پایین بودن قیمت وارد فرآیندی شوند که احتمال سوخت شدن مبلغی که به عنوان حق بیمه پرداختهاند را به همراه داشته باشد و انتظار بیمهای آنها را هم برآورده نکند.
سهم بیمهی دانا از بازار بیمه دو برابر شده است
راهبرد رقابتی بیمهی دانا در همهی عرصهها و به ویژه بخش درمان که بخش تخصصی این بیمه است، بالا بردن کیفیت خدمات است. اگر در سالیان اخیر شاهد توسعه یافتن بازار بیمهی دانا بودهایم به گمان من یکی از مهمترین عوامل این موفقیت همین ارتقای کیفیت خدمات بوده است. در کنار کیفیت خدمات، سرمایهی انسانی خبره و کوشای شرکت و شبکهی عظیم نمایندگیهای شرکت که به ویژه در فروش بیمههای خرد و ورود به بازارهای بکر بسیار فعال بودهاند. این تلاشها باعث شد سهم بازار بیمهی دانا از هفت و هفت دهم درصد در سال 1400، اکنون به چیزی حدود پانزده درصد بازار برسد و این موفقیتی بسیار بزرگ محسوب میشود و برنامهی ما در سال جاری و سال آینده حفظ این سهم بازار از مسیر تداوم رشد پایدار خواهد بود.
رشد صد و هشتاد و نه درصدی
عمدهی تمرکز بیمهی دانا بر بیمهی درمان بوده و سهم خود را در این حوزه با اعمال نرخهای متناسب با کیفیت خدمات و متناسب با ریسک افزایش داده است اما علاوه بر این ما در دو سال اخیر به بازارهای جدیدی نظیر بیمهی هواپیما و کشتی نیز رشد چند صد درصدی داشتهایم. در حال حاضر میزان حق بیمهی تولیدی بیمهی دانا نسبت به پایان سال 1400 صد و هشتاد و نه درصد رشد داشته است.
تحولی عظیم با بیمهی عمر متصل به سرمایهگذاری
با وجود آنکه گفته میشود بیمههای ثالث و درمان از حاشیهی سود مناسبی بهره نمیبرند، باور من این است که اگر یک شرکت بیمهای بتواند سبد محصولات خوب را به شکل منطقی بر پایهی حاشیهی سود متناسب برای سهامدار تعریف و برنامهریزی کند، امکان سوددهی در این بخشها هم وجود دارد. ما تلاش کردیم در بیمهی دانا چنین سبدی را تعریف کنیم و بخشی از این سبد را به طور مشخص به بیمههای زندگی اختصاص دهیم. ما در حال معرفی محصولی تازه با نام بیمهی عمر متصل به سرمایهگذاری هستیم و تردید ندارم این طرح تحولی عظیم در عرصهی بیمههای زندگی پدید خواهد آورد. در این طرح دو رشتهی بیمهی عمر و بیمهی اعتباری به هم گره میخورند. جامعهی هدف ابتدایی این بیمه سرمایهگذاران سهام عدالت هستند. ما در این بیمه اصل سرمایهی این سرمایهگذاران را بیمه میکنیم و در کنار آن یک بیمهنامهی عمر هم برای بیمهگذار صادر میکنیم تا در صورت فوت بیمهگذار در طول مدت قرارداد که حداقل سه سال است به خانوادهی او مبلغی پرداخت شود. دلیل توجه به سهامداران سهام عدالت هم این است که بیمهی دانا به نوعی زیرمجموعهی سهام عدالت است و بیش از چهل و پنج میلیون نفر از سهامداران عدالت سهامدار این بیمه محسوب میشوند. خوشبختانه اخیراً بیمهی مرکزی مجوز اجرای این طرح را به صورت انحصاری برای بیمهی دانا صادر کرده است.
تهدید بزرگ برای صنعت بیمه
ما در حوزهی فنآوری اطلاعات اگر توجهی جدی به بحث هوش مصنوعی نداشته باشیم در آینده ضربههای بزرگی خواهیم خورد. این موضوعی است که باید مورد توجه مدیران شرکتهای بیمهای قرار بگیرد و تصمیمی هماهنگ و مبتنی بر برنامه در مورد آن اتخاذ شود. سیستم جامع بیمهگری در ایران اکنون از فنآوری روز دنیا عقب است ولی ما در بیمهی دانا تلاش کردهایم با استفاده از ظرفیت نیروهای نخبه و جوان در بخش فنآوری اطلاعات شرکت این مشکل را تا حدی پوشش بدهیم. جلوهی مهم تلاش ما هم خود را در قرارداد بیمهی دانا با وزارت آموزش و پرورش نشان داد. جایی که بنا بود در مدت بسیار کوتاه، نزدیک به بیست و چهار ساعت اطلاعات یک میلیون و پانصد هزار نفر از معلمان عزیز، خانوادهی آنها و دانشآموزان وارد سیستم بیمهی دانا شود و نخبگان جوان بیمهی دانا با همکاری واحد فنآوری ارتباطات وزارت آموزش و پرورش توانستند این مهم را به خوبی مدیریت کنند و سامان ببخشند. در حال حاضر ما در سیستم فنآوری خود امکان آپلود عکس از صحنهی تصادف و ارزیابی خسارت و… را داریم اما اتفاقی که باید بیفتد و آیندهی صنعت بیمه را رقم خواهد زد، حرکت به سمت هوش مصنوعی در مدیریت ریسک و ارزیابی خسارت و مواردی از این دست است که اگر رخ دهد میتوان فاصلهی بین وقوع خسارت و تأمین بیمهای را به کمتر از چند ثانیه کاهش داد. اتفاقی که صنعت بیمه به شکل هماهنگ و با برنامه باید در جهت رسیدن به آن کوشش کند.
پیشگیری از سرگردانی با 15 هزار مراکز درمانی
یکی از آرزوهای ما به عنوان شرکتی که بیشترین سهم را در بخش بیمههای درمانی دارد این است که تکلیف دولت در برنامهی سال گذشته مبنی بر الکترونیکی شدن نسخههای درمانی به طور کامل اجرایی شود. اتفاقی که تاکنون نیفتاده است و دلیل آن نیز ضعف شرکتهای بیمهای نیست. بیمهی دانا هماکنون با بالغ بر پانزده هزار مرکز درمانی در سراسر کشور قرارداد همکاری دارد و همکاری با این مرکزها به خوبی و با تفاهم دوجانبه به مسیر خود ادامه میدهد. بیمهشدگان تحت پوشش ما در این مراکز تنها با ارائهی کد ملی میتوانند بدون هیچگونه سرگردانی در کوتاهترین زمان خدمات درمانی را دریافت کنند. در این مراکز درمانی شهروند تا سقف قراردادی که با بیمه دارد هیچگونه مبلغی به مرکز درمانی نمیپردازد.
هوشمندسازی، اولویت بیمه مرکزی
نظام بیمهای مبتنی بر ریسک است و این ریسک از ناپایداریهای محیطی تأثیر فراوانی میپذیرد. در این شرایط قدیمی شدن قوانین و آئیننامههای بیمهای میتواند برای شرکتهای بیمهای مسائل و مشکلات مضائفی ایجاد کند. بیمهی مرکزی به عنوان نهاد ناظر و نیز نهادی که وظیفهی تدوین آئیننامهها و پیشنهاددهی قوانین بیمهای را برعهده دارد باید همواره در مسیر بازبینی و به روزرسانی قوانین و قواعد بیمهای کوشا باشد و پیشنهاد من به عزیزانم در بیمهی مرکزی توجه بیشتر به این امر است. امر دیگری که بیمهی مرکزی باید در آن فعال باشد، یاریرسانی به هوشمندسازی صنعت بیمه است. امری که هم روند نظارت بر صنعت بیمه را بسیار تسهیل میکند و هم بسیاری از مسائل و مشکلاتی که صنعت بیمه با آن دست به گریبان است و از جمله برخی تقلبات که به صنعت بیمه آسیب میرساند را حداقلی میکند.