فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

رضا جعفری مدیرعامل بیمه دانا | با نیم‌قرن تجربه، خدمت‌گزار بیمه‌گذاران

بیمه‌ی دانا یکی از شرکت­‌های قدیمی بیمه‌­ای در ایران است که اکنون در آستانه­‌ی پنجاه سالگی قرار دارد. این شرکت بیمه­‌ای در این پنجاه سال توانسته است با تمرکز بر مقوله­‌ی بیمه­‌های درمانی به بزرگترین بیمه­‌ی بازرگانی فعال در بخش درمان تبدیل شود. با رضا جعفری مدیرعامل با تجربه‌­ی بیمه­‌ی دانا که بیش از سی سال است در صنعت بیمه فعالیت دارد درباره­‌ی این شرکت و نیز وضعیت کنونی و چشم‌­انداز آینده‌­ی صنعت بیمه گفت­‌وگو کرده‌­ایم.

کیفیت یا قیمت، مسئله این است

منطقی نیست که یک شرکت که بناست پذیرنده‌­ی ریسک صاحبان صنایع و دیگر مشتریان باشد، خود را در موقعیت ریسک قرار بدهد. از نظر من نرخ­‌شکنی در بازار شرکت بیمه‌­ای را در موقعیت ریسکی قرار می‌­دهد و این کاری است که ما نمی­‌توانیم با شرکتی که نیم قرن سابقه دارد انجامش بدهیم و این سابقه را به خطر بیندازیم. از همین رو ما در بیمه­‌ی دانا از رقابت­‌های ناسالم و به طور مشخص نرخ‌­شکنی اجتناب می­‌کنیم و روند کاری خود را بدون توجه به این رقابت‌­ها به پیش می‌­بریم. به گمان من این روند بیش از همه برای بیمه­‌گذاران یک تهدید بزرگ است و آن­ها نباید به خاطر پایین بودن قیمت وارد فرآیندی شوند که احتمال سوخت شدن مبلغی که به عنوان حق بیمه پرداخته‌­اند را به همراه داشته باشد و انتظار بیمه‌­ای آن­ها را هم برآورده نکند.

سهم بیمه­‌ی دانا از بازار بیمه دو برابر شده است

راهبرد رقابتی بیمه­‌ی دانا در همه­‌ی عرصه‌­ها و به ویژه بخش درمان که بخش تخصصی این بیمه است، بالا بردن کیفیت خدمات است. اگر در سالیان اخیر شاهد توسعه یافتن بازار بیمه­‌ی دانا بوده­‌ایم به گمان من یکی از مهم­ترین عوامل این موفقیت همین ارتقای کیفیت خدمات بوده است. در کنار کیفیت خدمات، سرمایه‌ی انسانی خبره و کوشای شرکت و شبکه‌­ی عظیم نمایندگی­‌های شرکت که به ویژه در فروش بیمه­‌های خرد و ورود به بازارهای بکر بسیار فعال بوده‌اند. این تلاش‌­ها باعث شد سهم بازار بیمه­‌ی دانا از هفت و هفت دهم درصد در سال 1400، اکنون به چیزی حدود پانزده درصد بازار برسد و این موفقیتی بسیار بزرگ محسوب می‌­شود و برنامه‌­ی ما در سال جاری و سال آینده حفظ این سهم بازار از مسیر تداوم رشد پایدار خواهد بود.

رشد صد و هشتاد و نه درصدی

عمده­‌ی تمرکز بیمه­‌ی دانا بر بیمه­‌ی درمان بوده و سهم خود را در این حوزه با اعمال نرخ­‌های متناسب با کیفیت خدمات و متناسب با ریسک افزایش داده است اما علاوه بر این ما در دو سال اخیر به بازارهای جدیدی نظیر بیمه­‌ی هواپیما و کشتی نیز رشد چند صد درصدی داشته‌­ایم. در حال حاضر میزان حق بیمه­‌ی تولیدی بیمه‌­ی دانا نسبت به پایان سال 1400 صد و هشتاد و نه درصد رشد داشته است.

تحولی عظیم با بیمه­‌ی عمر متصل به سرمایه‌گذاری

با وجود آن­که گفته می­‌شود بیمه‌­های ثالث و درمان از حاشیه‌­ی سود مناسبی بهره نمی‌­برند، باور من این است که اگر یک شرکت بیمه­‌ای بتواند سبد محصولات خوب را به شکل منطقی بر پایه­‌ی حاشیه‌­ی سود متناسب برای سهام­دار تعریف و برنامه‌­ریزی کند، امکان سوددهی در این بخش‌­ها هم وجود دارد. ما تلاش کردیم در بیمه‌­ی دانا چنین سبدی را تعریف کنیم و بخشی از این سبد را به طور مشخص به بیمه‌­های زندگی اختصاص دهیم. ما در حال معرفی محصولی تازه با نام بیمه­‌ی عمر متصل به سرمایه‌­گذاری هستیم و تردید ندارم این طرح تحولی عظیم در عرصه­‌ی بیمه­‌های زندگی پدید خواهد آورد. در این طرح دو رشته­‌ی بیمه­‌ی عمر و بیمه­‌ی اعتباری به هم گره می‌­خورند. جامعه‌­ی هدف ابتدایی این بیمه سرمایه­‌گذاران سهام عدالت هستند. ما در این بیمه اصل سرمایه‌­ی این سرمایه­‌گذاران را بیمه می­‌کنیم و در کنار آن یک بیمه‌­نامه­‌ی عمر هم برای بیمه‌­گذار صادر می‌­­کنیم تا در صورت فوت بیمه­‌گذار در طول مدت قرارداد که حداقل سه سال است به خانواده‌­ی او مبلغی پرداخت شود. دلیل توجه به سهام­داران سهام عدالت هم این است که بیمه‌­ی دانا به نوعی زیرمجموعه‌­ی سهام عدالت است و بیش از چهل و پنج میلیون نفر از سهام­داران عدالت سهام­دار این بیمه محسوب می‌­شوند. خوشبختانه اخیراً بیمه­‌ی مرکزی مجوز اجرای این طرح را به صورت انحصاری برای بیمه‌­ی دانا صادر کرده است.

تهدید بزرگ برای صنعت بیمه

ما در حوزه­‌ی فن­آوری اطلاعات اگر توجه‌ی جدی به بحث هوش مصنوعی نداشته باشیم در آینده ضربه­‌های بزرگی خواهیم خورد. این موضوعی است که باید مورد توجه مدیران شرکت‌­های بیمه‌­ای قرار بگیرد و تصمیمی هماهنگ و مبتنی بر برنامه در مورد آن اتخاذ شود. سیستم جامع بیمه‌­گری در ایران اکنون از فن­آوری روز دنیا عقب است ولی ما در بیمه­‌ی دانا تلاش کرده­‌ایم با استفاده از ظرفیت نیروهای نخبه و جوان در بخش فن­آوری اطلاعات شرکت این مشکل را تا حدی پوشش بدهیم. جلوه­‌ی مهم تلاش ما هم خود را در قرارداد بیمه­‌ی دانا با وزارت آموزش و پرورش نشان داد. جایی که بنا بود در مدت بسیار کوتاه، نزدیک به بیست و چهار ساعت اطلاعات یک میلیون و پانصد هزار نفر از معلمان عزیز، خانواده­‌ی آن­ها و دانش‌­آموزان وارد سیستم بیمه‌­ی دانا شود و نخبگان جوان بیمه­‌ی دانا با همکاری واحد فن­آوری ارتباطات وزارت آموزش و پرورش توانستند این مهم را به خوبی مدیریت کنند و سامان ببخشند. در حال حاضر ما در سیستم فن­آوری خود امکان آپلود عکس از صحنه‌­ی تصادف و ارزیابی خسارت و… را داریم اما اتفاقی که باید بیفتد و آینده­‌ی صنعت بیمه را رقم خواهد زد، حرکت به سمت هوش مصنوعی در مدیریت ریسک و ارزیابی خسارت و مواردی از این دست است که اگر رخ دهد می­‌توان فاصله­‌ی بین وقوع خسارت و تأمین بیمه‌­ای را به کمتر از چند ثانیه کاهش داد. اتفاقی که صنعت بیمه به شکل هماهنگ و با برنامه باید در جهت رسیدن به آن کوشش کند.

پیش‌گیری از سرگردانی با 15 هزار مراکز درمانی

یکی از آرزوهای ما به عنوان شرکتی که بیشترین سهم را در بخش بیمه‌­های درمانی دارد این است که تکلیف دولت در برنامه‌­ی سال گذشته مبنی بر الکترونیکی شدن نسخه­‌های درمانی به طور کامل اجرایی شود. اتفاقی که تاکنون نیفتاده است و دلیل آن نیز ضعف شرکت­‌های بیمه‌­ای نیست. بیمه­‌ی دانا هم­‌اکنون با بالغ بر پانزده هزار مرکز درمانی در سراسر کشور قرارداد همکاری دارد و همکاری با این مرکزها به خوبی و با تفاهم دوجانبه به مسیر خود ادامه می­‌دهد. بیمه‌­شدگان تحت پوشش ما در این مراکز تنها با ارائه‌­ی کد ملی می‌­توانند بدون هیچ­‌گونه سرگردانی در کوتاه‌­ترین زمان خدمات درمانی را دریافت کنند. در این مراکز درمانی شهروند تا سقف قراردادی که با بیمه دارد هیچ‌­گونه مبلغی به مرکز درمانی نمی­‌پردازد.

هوشمندسازی، اولویت بیمه مرکزی

نظام بیمه‌­ای مبتنی بر ریسک است و این ریسک از ناپایداری­‌های محیطی تأثیر فراوانی می‌­پذیرد. در این شرایط قدیمی شدن قوانین و آئین­‌نامه­‌های بیمه­‌ای می­‌تواند برای شرکت‌­های بیمه‌­ای مسائل و مشکلات مضائفی ایجاد کند. بیمه‌­ی مرکزی به عنوان نهاد ناظر و نیز نهادی که وظیفه­‌ی تدوین آئین­‌نامه‌­ها و پیشنهاددهی قوانین بیمه­‌ای را برعهده دارد باید همواره در مسیر بازبینی و به روزرسانی قوانین و قواعد بیمه‌­ای کوشا باشد و پیشنهاد من به عزیزانم در بیمه‌ی مرکزی توجه بیشتر به این امر است. امر دیگری که بیمه­‌ی مرکزی باید در آن فعال باشد، یاری‌­رسانی به هوشمندسازی صنعت بیمه است. امری که هم روند نظارت بر صنعت بیمه را بسیار تسهیل می­‌کند و هم بسیاری از مسائل و مشکلاتی که صنعت بیمه با آن دست به گریبان است و از جمله برخی تقلبات که به صنعت بیمه آسیب می­‌رساند را حداقلی می‌­کند.