فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند . (آیه پنجم، سوره نازعات)
فَالْمُدَبـِّــرَاتِ أَمْــرًا سوگند به آنان که با تدبیر عمل می‌کنند. (آیه پنجم، سوره نازعات)

محمد سیاح مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی پگاه | جهش در صنایع بسته‌بندی با کار جهادی

شرکت صنایع بسته‌بندی فرآورده‌های شیری پگاه بزرگترین شرکت بسته‌بندی موادغذایی در کشور است که در طول فعالیت بیست و شش ساله‌اش بر تأمین اقلام موردنیاز در زمینه بسته‌بندی شرکت‌های زیرمجموعه صنایع شیر ایران متمرکز بوده است. این هدفگذاری در دو سال اخیر تغییر کرده و چنان‌که مهندس محمد سیاح مدیرعامل این شرکت در این گفت‌وگو بیان می‌کند، در مسیر ورود به بازار سرمایه، توجه به بازارهای بخش خصوصی و صادرات سرلوحه فعالیت شرکت قرار گرفته است. سیاح در این گفت‌وگو سال 1403 را سالی می‌داند که شرکت صنایع بسته‌بندی در آن می‌تواند در آستانه جهش تولید قرار بگیرد.

در حاشیه امن قرار نداریم

ما در شرکت صنایع بسته‌بندی شیر ایران، انواع ظروف پلیمری، قالب‌ها و لیوان‌ها، ورق‌های پلی‌استایلن و… برای بسته‌بندی شیر را تولید می‌کنیم. در واقع اغلب ظروف بسته‌بندی شرکت‌های گروه صنایع شیر ایران در شرکت ما تولید می‌شود. این شرکت از سال 1376 مشغول به کار است و در حال حاضر تنها به شرکت‌های زیرمجموعه صنایع شیر ایران خدمات نمی‌دهد، بلکه مشتریانی از بخش خصوصی نیز دارد که تعداد آنها هجده شرکت است. در مواجهه با این مشتریان و برای نگه داشتن بازار خود ما نیاز داریم که از منظر رقابتی بسیار به روز و پیش‌رو باشیم و تصور نکنیم در حاشیه امن به سر می‌بریم.

قیمت‌ها رقابتی شده است

ما از فروردین سال 1401 وارد مجموعه شرکت بسته‌بندی شدیم و در آن زمان پس از بررسی صورت‌های مالی و آمارهای فروش متوجه شدیم بازار فروش شرکت محدود به شرکت‌های زیرمجموعه پگاه است و در مواجهه با این شرکت‌ها نیز از منظر قیمت‌گذاری دچار مسئله بودیم. اولین اقدامی که ما انجام دادیم اصلاح قیمت‌گذاری بود. در حال حاضر هشت شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه پگاه در بازار سرمایه قرار دارند و رویکرد کلی هلدینگ ورود هر چه بیشتر شرکت‌ها به بازار سرمایه است. در این وضعیت الزامات حاکمیت شرکتی اجبار در زمینه انحصار خرید از یک شرکت خاص از جمله شرکت ما را برنمی‌تابد و ما ناگزیر هستیم توان رقابتی خودمان را افزایش دهیم.

در مسیر صادرات گام برمی‌داریم

ما علاوه بر اصلاح قیمت به عرصه رقابت با بخش خصوصی که در زمینه صنعت بسته‌بندی بیشتر شرکت‌های کوچک و در اصطلاح زیرپله‌ای را شامل می‌شود ورود کردیم. حرکت به سمت فروش به بخش خصوصی به این دلیل بود که در ماه‌هایی از سال به دلیل افت در زمینه‌ ورود نهاده‌های دامی و مسائل دیگری از این دست، میزان تولید شیر کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط ما نیز با افت تولید مواجه می‌شدیم و این مسئله به شرکت ضربه وارد می‌کرد. بر همین اساس احساس کردیم که چاره‌ای جز باز کردن بازارهای تازه برای محصولات شرکت نداریم. این بازارها هم بخش خصوصی داخلی و هم صادرات را شامل می‌شود و ما در زمینه صادرات نیز اقدام‌های خوبی را انجام داده‌ایم.

در آستانه ورود به بازار سرمایه هستیم

از زمانی که ما وارد مجموعه صنایع بسته‌بندی شدیم با تکالیف و الزاماتی مواجه شدیم که مجمع شرکت نیز همواره بر آنها تأکید داشت و ما مکلف به حل آنها بودیم. از جمله این مسائل این بود که ساختمان این شرکت از زمان تأسیس فاقد سند تک‌برگی بوده است. ما با تلاش شبانه‌روزی هشت ماهه توانستیم سند تک‌برگی مجموعه را بگیریم. مسئله دیگر ناچیز بودن عدد سرمایه ثبتی شرکت بود. این عدد چیزی در حدود بیست میلیارد تومان بود و همین موضوع دست ما را در گرفتن خدمات بانکی بود. طی پروسه‌ای یک سال و نیمه توانستیم این سرمایه را پنج برابر کنیم و به صد میلیارد تومان برسانیم. این اولین گام‌های ما برای ورود به بازار سرمایه بود. حدود یک سال است که ما فرآیند ورود به این بازار را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر در حال طی مراحل پایانی این امر هستیم و امیدواریم در سه ماه ابتدایی سال جاری این اتفاق رخ بدهد. ورود به بازار سرمایه نمایان‌گر میل یک مجموعه به توسعه است و ما تلاش داریم در این مسیر گام بردارد. حرکت به سمت فتح بازارهای خصوصی از جمله گام‌های موثر در مسیر پذیرش شرکت در بازار سرمایه بود تا شکنندگی بازار شرکت را کم کنیم. در این مسیر ما برند دیگری را نیز برای شرکت ثبت کردیم تا بتوانیم در بازارهای غیرلبنی نیز به خوبی فعال بشویم.

بیش از بیست درصد رشد کرده‌ایم

فروش ما هم به لحاظ وزنی و هم ریالی افزایشی بوده است. در سال 1401 نسبت به سال 1400 ما هشت درصد افزایش کمّی و وزنی فروش را تجربه کرده‌ایم و در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود پانزده درصد افزایش کمّی فروش را تجربه کرده‌ایم تا شرکت رشد بالای بیست درصد را طی دو سال تجربه کند.

با چالش سرمایه در گردش مواجه هستیم

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم چالش سرمایه در گردش است. ما موظف به خرید از بورس کالا هستیم و کارگزار خریدمان هم زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری است. روند خرید از این بازار حدود سی تا چهل و پنج روز از زمان خرید تا زمان تحویل مواد طول می‌کشد و از آنجا که خرید ما نقدی است چالشی در زمینه سرمایه در گردش در این بازه رخ می‌دهد که باید همواره برای آن چاره‌اندیشی کنیم. علاوه بر این پس از ورود مواد اولیه فرآیند تولید حدود بیست تا سی و پنج روز زمان احتیاج دارد و پس از آن در زمان فروش حدود یک ماه زمان نیاز است تا پول تولیدات بازگردد. به این ترتیب ما چیزی در حدود نود تا صد روز به سرمایه در گردش نیازمند هستیم. دیگر چالش مهم در صنعت بسته‌بندی نبود ارگان ناظر برای قیمت‌گذاری است و این امر باعث می‌شود قیمت‌ها توسط کارگاه‌های زیرپله‌ای شکسته شود و چالش‌هایی برای ما در این زمینه ایجاد می‌شود. در این مسیر ما توجه به بازارهای تخصصی‌ترین که دانش تولید محصول برای آنها در انحصار شرکت صنایع بسته‌بندی است و نیز فرآیند بازگشت سرمایه در آنها سریع‌تر رخ می‌دهد را مدنظر قرار داده‌ایم و از جمله به صنایع خارج از صنایع لبنی نظیر صنایع کاشی و سرامیک نیز وارد شده‌ایم.

گام‌های استوار در تولید دانش‌بنیان

هیچ شرکتی بدون توجه به تحقیق و توسعه نمی‌تواند در مسیر پیشرفت گام بردارد. ما برای گسترش فعالیت شرکت در بازارهای جدید، به جذب نیروهای نخبه دانشگاهی در شرکت رو آوردیم و توانستیم شرکت صنایع بسته‌بندی پگاه را به عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان در مجموعه پگاه ثبت کنیم و به ثبت محصولات جدید در زمینه بسته‌بندی بپردازیم. یکی از محصولاتی که توانستیم آن را ثبت کنیم کاغذ پارچمنت بود که دانش فنی پیچیده‌ای دارد. تا پیش از این این نوع کاغذ صددرصد وارداتی بود و با پایه سلولوزی تولید می‌شد. کاغذی که ما تولید کردیم و تمام مجوزهای بهداشتی لازم را هم دریافت کرده است، با پایه پلیمری تولید می‌شود. در حال حاضر این محصول تجاری‌سازی شده است و بالغ بر سی و دو میلیون متر از این کاغذ را تولید کرده‌ایم و به فروش رسانده‌ایم. در حال حاضر این محصول در سبد تولیدی ما جای ناچیزی را به خود اختصاص داده است اما با سرمایه‌گذاری برای تولید آن می‌توانیم علاوه بر پوشش نیاز کشور، در زمینه صادرات این محصول نیز حرف بسیاری برای گفتن داشته باشیم. در حال حاضر نیز این محصول به بازار ترکیه ورود داشته است و ما در مسیر بازاریابی بین‌المللی برای آن هستیم. این تنها یکی از محصولات دانش‌بنیان ماست. ما در زمینه نانوذرات و محصولات بر این پایه نیز ورود کرده‌ایم و در حال ساختن محصولاتی هستیم که می‌توانند در زمینه بسته‌بندی انقلابی ایجاد کنند. این محصولات به شکل خیلی محدود در کشورهایی نظیر ژاپن و آمریکا تولید می‌شوند و ما امیدواریم پس از طی مراحل آزمایشگاهی بتوانیم بازاری جدی برای این محصولات بسازیم.

سهم صادرات را از صفر به پنج درصد رساندیم

شرکت بسته‌بندی پگاه در زمینه صادرات نوپاست. در سالی که ما به شرکت ورود کردیم این شرکت حتی کارت بازرگانی برای صادرات کالا نداشت. در ابتدا ما مسیرهای لازم برای ورود به بازار صادرات را برداشتیم و توانستیم سبد صادرات در سبد مالی شرکت از صفر به حدود یک درصد برسانیم. ورود به بازارهای صادراتی یک فرصت است که البته یک روزه نمی‌توان به آن دست  پیدا کرد. بر این مبنا ما تلاش خود را برای گسترش بازارهای صادراتی با جدیت دنبال کردیم و در سال دوم ورود به این بازارها توانستیم درصد صادرات در سبد مالی شرکت را به حدود پنج درصد برسانیم. در دو سال اخیر ریل‌گذاری‌های لازم برای صادرات انجام شده است و از این پس ما می‌توانیم با سرعت بیشتری در این مسیر گام برداریم. هدف‌گذاری ما برای صادرات در سال 1403 هفت درصد محصولات است.

رکورد تولید را شکاندیم

در سال 1401 فروش وزنی شرکت پانصد و هشتاد تن بود این رقم پس از ورود ما در اسفند همان سال به هزار و پنج تن رسید و ما توانستیم در اسفند ماه 1402 رکورد فروش شرکت در سابقه 26 ساله‌اش را بشکنیم و هزار و دویست تن فروش داشته باشیم. اگر سرمایه‌گذاری‌ها طبق زمان‌بندی پیش برود، هدف‌گذاری ما در سال 1403 رسیدن به تولید هزار و پانصد تن است. این هدف‌گذاری می‌تواند شروع جهش تولید در شرکت را رقم بزند. البته رسیدن به این هدف نیازمند همکاری و همراهی در بخش‌های مختلف است.

در مسیر جهش تولید گام برمی‌داریم

جهش تولید در شرکت‌هایی نظیر شرکت ما منوط به چابک‌سازی بروکراسی‌های اداری در بخش‌های مرتبط با صنایع است. در حال حاضر شرکت با نودوهشت درصد ظرفیتش مشغول به کار است و برای جهش تولید نیازمند توسعه سخت‌افزاری هستیم. در صورت تحقق هدفگذاری‌ها، شرکت صنایع بسته‌بندی پگاه می‌تواند اقلام مورد نیاز پانزده درصد از بازار صنایع غذایی و آشامیدنی کشور را پوشش بدهد. یکی از گام‌هایی که در این مسیر می‌توانیم برداریم و مجوزهای لازم برای آن را از نهادهای بالادستی و از جمله صنایع شیر ایران گرفته‌ایم، احداث کارخانه شماره دو شرکت بسته‌بندی است و ایجاد این کارخانه برای جهش تولید الزامی است.